Modeschau9. května  2017 v 18:00  

Návrháři za pultem: jak utáhnout vlastní značku i kamenný obchod?

WIN WIN love - Foto:  Press kit WIN WIN

WIN WIN loveFoto:  Press kit WIN WIN

Jaké to je, založit si vlastní módní značku a otevřít si svůj kamenný obchod? Zeptali jsme se autorek tří úspěšných lokálních labelů a obchodů, Leeda, Wolfgang a Win Win. Dozvíte se, jaké byly jejich začátky, jak balancují design a obchod a jak vidí další vývoj v prodeji autorské módy u nás.

Správný prostor ve správnou chvíli

„Je to už čtrnáct let zpátky. Skočili jsme do toho po hlavě, protože nám přišla zajímavá nabídka kamenného obchodu v Bartolomějské a jména tehdy ještě outdoorové značky Leeda, ve které jsem dřív pomáhala. S týmem pěti přátel jsme předělali koncept značky, interiér obchodu a během tří měsíců jsme vytvořili novou kolekci,“ popisuje Lucie Kutálková. 

Její značka Leeda a stejnojmenný obchod patří od začátku k mála českým stálicím, které citlivě balancují trendy s autentickým a zároveň komerčně fungujícím designem. „Byla to pro mě v podstatě první byznysová zkušenost, vše jsem se naučila v praxi. V té době tu byla také úplně jiná situace, lidé ještě nebyli na lokální autorský design zvyklí. Chyběly tu akce jako Fashion Week, Designblok a podobně, a proto byla i propagace těžší,“ vysvětluje Lucie. 

Zajímavá nabídka prostoru byla důležitým impulsem i pro autorky obchodu a značky Wolfgang. „Obchod jsme s kamarádkou Zuzou založily proto, že nám v Brně chyběla móda, kterou máme rády. Našly jsme prostor na Vachově ulici, který nás hodně zaujal. Bylo to hodně rychlé, obchod jsme koncipovaly jako multibrand a oslovily autory našich oblíbených značek. Vlastní oblečení jsme začaly vyrábět až později,“ říká Viki.  

Leeda z kolekce Sedmá z deseti - Foto: Anežka Horová, press kit LEEDA

Rozjezd bez velké investice: po práci do práce 

Podobně jako Leeda ani autorky Wolfgang neměly v počátku velkou vstupní investici nebo silného obchodního partnera. Podnikání rozjely samy na svoje náklady. „Začínaly jsme s málem a velkým nadšením. Ze začátku jsme obě souběžně pracovaly jinde a ve volném čase jsme se střídaly na krámě. Všechny vydělané peníze jsme vracely do obchodu, abychom se dostaly přes počáteční fázi,“ popisuje Viki. Značka oblečení pak vznikla později a v podstatě na míru obchodu a jeho klientele. Viki se Zuzanou začaly navrhovat a vyrábět věci, které jim osobně v sortimentu mladé lokální urban módy chyběly. 

Jak by se dalo čekat, mít dostatek energie na navrhování a realizaci kolekcí i na fungování kamenného obchodu není jednoduché. „Skloubit každodenní provoz a administrativu s kreativní prací na vlastní značce není lehké, má to své plusy i minusy,“ říká Lucie z Leeda. „Je dobré, že máte přímý kontakt se zákazníkem a po určité době už dovedete odhadnout, jak se bude situace vyvíjet. Když jste odkázaní na jiné prodejce, žijete ve větší nejistotě. Na druhou stranu znamená vlastní kamenný obchod další náklady, zodpovědnost a práci navíc.“ 

Obchody jako místa k setkání a vzájemné podpoře 

„Na začátku nám vlastně nešlo o obchod, ale o multifunkční sdílený prostor, ve kterém bychom mohly pracovat, fotit, mít showroom a dělat společenské akce,“ vysvětlují Bára a Adéla, které spolu před pár měsíci otevřely obchod v turistickém centru Prahy. Míšeňská 10 aktuálně nabízí módu, doplňky, šperky, bio kosmetiku a malé dárkové předměty.  

Míšeňská 10, interiér - Foto:  Press kit WIN WIN

Míšeňská 10, interiérFoto:  Press kit WIN WIN

Koncept je ještě v procesu. „Začátek byl docela hektický, dostaly jsme nabídku na tenhle prostor a rychle jsme se rozhodly, že do toho půjdeme. Během dvou týdnů jsme to tu vymalovaly, zařídily a daly sem své produkty a věci od spřátelených designérů,“ popisuje Adéla. Z původního záměru se nepovedlo realizovat jen foto ateliér, na který je prostor příliš malý, ale jako showroom a zázemí různých pop-upů a setkávání funguje dobře. 

Neformální interakce se zákazníky je zásadní i pro Wolfgang. „Chceme, aby naše obchody nebyly jen další prodejny s oblečením. Děláme je tak, aby šlo o místa, kde se můžete potkat s lidmi, se kterými si budete rozumět, dát si kafe, popovídat si. Na obchodě je vždycky přítomná alespoň jedna z nás, nově jsme do týmu přibraly jednoho parťáka, abychom vše zvládaly,“ vysvětluje Viki. 

K dobře zavedené brněnské adrese Wolfgang totiž před pár měsíci přibyla i první pražská adresa. Nový obchod v Truhlářské ulici už od začátku funguje po linii společenských akcí a spoluprací, které propojují a podporují spřízněné labely. Na tento čtvrtek Wolfgang chystá první větší pražskou událost, Wolfgang Night v rámci Czech Design Weeku. Party v prostorách DUP propojí minimalistickou urban módu a vizuál s hudbou a performancí. 

Z online do kamenného obchodu a naopak 

„Na Win Win nám do Míšeňské 10 zatím chodí hlavně lidé, kteří už značku znají z internetu,“ říká Bára. Vkusně vybraný a přešitý second hand v minimalistických tvarech a tlumené barevnosti začal poměrně nedávno jako facebookový projekt bez velkých ambicí a PR kampaní. O styl Win Win byl ale velký zájem. Po pozitivní pop-up zkušenosti z kamenného butiku Jakoby na Letné se Bára rozhodla, že potřebuje vlastní showroom. Nabídka prostoru v Míšeňské 10 tak přišla v pravou chvíli. 

Zatímco Win Win je online projekt, který si v Míšeňské testuje offline provoz, značky Leeda i Wolfgang začínaly v kamenných obchodech a online prostředí si zatím postupně ohledávají. „Zprovoznit e-shop Leeda nám trvalo poměrně dlouho. Pracujeme v malém týmu a prodej online přece jen znamená práci navíc. Funguje to ale dobře, hlavně pro zahraniční zákazníky, kteří nás už znají a rádi se vrací,“ říká Lucie. 

WOLFGANG kabelka - Foto:  Press kit Wolfgang

Pomalejší rozjezd online prodeje za sebou má i Wolfgang. „Nebylo pro nás úplně jednoduché najít podobu webu, se kterou bychom byli spokojení,“ vysvětluje Viki. „Většina komunikace se u nás děje v reálu na obchodech, což je příjemné, ale web je pro nás rozhodně přínosný. Lidé si tam věci předem obhlédnou a chodí už do obchodu připravení, vědí už, co chtějí a jak to mohou kombinovat.“ 

Jak se bude dál vyvíjet koncept Míšeňské 10 a co plánují Wolfgang a Leeda? Co pro ně bylo při budování značky a obchodu těžké a jak překonávaly chvíle krize a vyhoření? Poslechněte si víc v rozhovoru. 

Playlist: 

Purpurrpurple – Funeral
Cauty – El Chinguer
Ace Of Base – All That She Wants, Tribilin Sound Dub remix
Uv Ac – Born Slipping
Anubis XIII – Eternal w White Katana
dj 809 – bounce dat ass
Awrwsw – Piano Man Please
Getter – Forget it, Brothel remix 

Pořad: Modeschau  |  Stanice: ČRo Radio Wave
Čas vysílání: úterý 18:00; repríza pátek 05:00  |  Délka pořadu: 60 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Anketa

 

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace