Od studentské akce k etablovanému festivalu: designSUPERMARKET slaví 10 let

1. prosinec 2016

Na začátku bylo nadšení několika studentů UMPRUM, kterým chyběla vhodná platforma k prezentaci a prodeji. Chtěli široké veřejnosti nabídnout kvalitní mladý design a vytvořit stabilní událost se zahraničním přesahem. Letošní desátý „suproš“ se stovkou vystavujících a hosty z Holandska a Izraele ukazuje, že se původní plány naplňují.

Festival se od začátku koná v předvánočním období, aby nabídl alternativu k nákupům banalit a tuctového zboží. Je zároveň společenskou akcí, na které se schází česká designérská scéna a fanoušci lokálního autorského designu. Kreativní ředitelka designSUPERMARKETu Darina Zavadilová říká: „Původní název akce z roku 2007 byl SUPERMARKET designfest, přejmenování na současnou podobu přišlo v roce 2009. Postupně se prošlo několik lokací a rostl počet vystavujících. Přelomový byl rok 2012, kdy se poprvé představili i zahraniční designéři, kteří jsou od té doby nedílnou součástí festivalu.“ Vedle koncertů a proslulých večírků výstavu pravidelně doprovází diskuse, přednášky a workshopy. Letošní jubilejní ročník se koná od 8. do 11. prosince v Kafkově domě v Praze a doprovodný program a večírky hostí NoD Roxy.

DesignSUPERMARKET se od začátku lišil svojí koncepcí a precizním výběrem vystavujících. Své produkty tu zásadně prezentují sami autoři a výstava je řešená ve spolupráci s architekty a grafiky jako fungující a uspořádaný celek. Všichni tu mají jistotu reprezentativního a funkčního zázemí a zároveň se na suproši pravidelně daří vytvořit příjemnou neformální atmosféru. Svým přístupem akce inspirovala řadu dalších událostí u nás.

„Rádi spolupracujeme s mladými kreativci a grafiky, baví nás to a na výsledku je to podle mě vidět. Aktuálně jsou to Jan Kloss a Matěj Činčera nebo studio Muck,“ říká Darina Zavadilová. Vedle špičky českého autorského designu se na letošním jubilejním ročníku představí designéři šperku z izraelské univerzity Shenkar nebo holandské módní návrhářky, které přijíždí díky spolupráci s festivalem Fashionclash Maastricht. Vedle výstavy potkáte izraelský šperk i v doprovodném programu v NoD, kde se svou prezentací vystoupí sochař a performer Sharon Keren, šéf katedry designu šperku na univerzitě Shenkar. Prostor dostane i architektura, v přednášce kurátora a teoretika Adama Štěcha o kalifornském modernismu.

Šperk z izraelské univerzity Shenkar se představí na výstavě v Kafkově domě i v doprovodném programu v NoD.

V tom najdete i diskusi pod záštitou Modeschau na téma laboratoří módního designu v Holandsku a v Česku. Kurátorka Nawie Kuiper představí projekt Forza Fashion House, za nímž stojí organizátoři festivalu Fashionclash Maastricht. S podporou města vytváří kreativní hub pro koncentraci a rozvoj znalostí a podnikání. Cílem je vytvořit inspirativní zázemí pro realizaci a prezentaci designérské tvorby, které je napojené na lokální módní průmysl a funguje jako laboratoř, která přispívá k jeho rozvoji a mezinárodní relevanci. Českou situaci na poli systematické podpory módního designu shrneme s Alicí Klouzkovou a dalšími hosty. Připomeneme systém a fungování socialistického ÚLUVu, shrneme pokusy o rozjezd podobných institucí u nás a otevřeme diskusi na téma, jak by mohl český „Módní dům“ vypadat.

Holandská designérka ELLEN ROOIJAKKERS představí na designSUPERMARKETu bylinami barvenou bio módu S-U-R-P-L-U-S.

Od roku 2007, kdy se konal první SUPERMARKET designfest, se situace ohledně prezentace a prodeje designu u nás zásadně proměnila. Vyrostla řada obchodů a showroomů, které dávají prostor i mladým designérům, a autoři začali využívat vlastní i multibrandové e-shopy. Vyrojila se spousta dalších prodejních a prezentačních platforem, od nejrůznějších designových marketů a tržišť až po akce jako Prague Design Week nebo Czech Design Week, který dokonce letos proti sobě uspořádaly pod stejným jménem dva rozhádané pořadatelské týmy.

Jak se na vývoj situace dívají organizátoři designSUPERMARKETu, vysvětluje Darina Zavadilová. „Suproš má od začátku jasnou koncepci, kterou je prezentovat profesionální design. Chodí nám opravdu velké množství přihášek, ze kterých pečlivě vybíráme ve spolupráci s odborníky na oděv, šperk, grafiku a produktový design. Jde nám o důstojnou prezentaci toho nejlepšího, co u nás vzniká.“ Posledních pár let mám za Modeschau na Radiu Wave možnost být členkou kurátorského týmu události a můžu potvrdit, že se pečlivě vybírá ze stovek přihlášených jmen. Od nových autorských projektů a značek až po zavedená designérská jména.

Jaké značky a projekty pro letošek kurátorský tým vybral a na koho se můžete od 8. do 11. prosince na designSUPERMARKETu v Kafkově domě těšit, najdete na webu festivalu www.designsupermarket.cz.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.