Tylex, krajka a minimalismus, trendy z Pitti Uomo

28. leden 2015

Za strojově pletenou krajkou míříme na Moravu do letovické továrny Tylex. O tom, jak jde krajka dohromady s minimalismem, jsme natáčeli s designérkou a profesorkou UMPRUM Liběnou Rochovou. Trendy z florentského veletrhu Pitti Uomo přibližujeme s teoretičkou módy Janou Máchalovou.

Liběna Rochová: Krajka může jít s minimalismem ruku v ruce

Respektovaná designérka a vedoucí Ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM je známá preferencí minimalismu a čistých forem. Svou cestu ke krajce, která je ze své podstaty velmi zdobná, chvíli hledala: „Krajka je krásná a zajímavá, ženám velmi lichotí. Zpočátku mě ale v mém přístupu k tvorbě rušila.“ Zlom znamenala až výzva Elizabeth Längle, která Liběnu Rochovou oslovila k navrhování pro rakouské krajkáře: „Šlo o ideje a inspirace jejich krajkou. Pět oslovených designérů připravovalo dvakrát do roka speciální modely na veletrh Premiere Vision v Paříži. Byla to kreativní výzva, díky které jsem své minimalistické myšlení s krajkou propojila.“ Krajka se v modelech Liběny Rochové většinou objevuje jako decentní doplněk: „Je to podobné jako v minimalistickém moderním bytě, ve kterém citlivě umístíte jednu krásnou starožitnost. Záleží na vzájemném dialogu a vybalancování.“ V rozhovoru se dozvíte i o spolupráci na paličkovaných, lýkových nebo zaplstěných krajkách s ÚLUV v 80. letech.

03303957.jpeg

Tylex: Tradiční české tyly, krajky a záclony

Krajky se v továrně v Letovicích vyrábí už od 30. let devatenáctého století. První bobinetové stroje se sem pašovaly z Anglie, která se v té době pokoušela udržet svůj evropský monopol. K tylům pak postupně přibyla výroba záclon a krajek. Po druhé světové válce se letovická továrna stala srdcem národního podniku Tylex, který koncentroval výrobu tylů, krajek a záclon v celé tehdejší socialistické republice. Paličkovaná výroba se na konci 40. let soustředila do továrny v Drnovicích (dnešní TOPAK), v Letovicích až do současnosti pokračuje výroba pletených krajek. K tradičním záclonám, ubrusům, krajkám a technickým síťovinám nedávno přibyly i 3D distanční úplety. Vysoce funkční textilie se používají hlavně v průmyslu, ale dá se s nimi pracovat i v oděvním designu. Do extravagantních modelů je pro podzimní Prague Fashion Weekend 2014 převedli mladí návrháři v rámci workshopu Red Cut vedeného Liběnou Rochovou. Z českých designérů Tylex dlouhodobě spolupracuje také s Helenou Fejkovou. Krajky z Tylexu míří hlavně do Česka, Polska a Francie, potkáte je třeba na spodním prádle českých výrobců, jako Triola, Timo, Úpavan nebo Linia. Poslechněte si reportáž z továrny, kterou mě provedl Jiří Zdražil z vedení Tylexu, nahlédnout do ní můžete ve fotogalerii tady.

Více se o Kaleidoskopu dozvíte v příštím dílu pořadu Modeschau.

Dnešní Tylex stále sídlí v části původního areálu s malebnou industriální architekturou z přelomu 18. a 19. století. Právě díky tomu, že se továrna nikdy nemusela stěhovat, se v Tylexu zachoval jedinečný archiv. Až sto let staré vzorky a nákresy krajek, které by vydaly na obsáhlou muzejní expozici, čekají na svůj další osud v jedné z historických továrních budov. Část tohoto archivu odkoupila a zrestaurovala sousední letovická výšivkářská firma Kříž. Rozhodla se k tomuto výjimečnému a vzácnému zdroji inspirace otevřít cestu českým návrhářům prostřednictvím projektu Kaleidoskop.

Jana Máchalová z Pitti Uomo: Globalizace, pocit ohrožení a nostalgie

O trendech z florentského veletrhu Pitti Uomo jsem natáčela s teoretičkou a historičkou módy Janou Máchalovou. „Na veletrhu jsem byla poprvé v roce 1992. Za ta léta došlo k podstatným změnám, ale jedno zůstalo stejné. Pitti Uomo zůstává nejvíce navštěvovaným a nejslavnějším veletrhem pánské módy.“ Letos se veletrhu účastnilo přes jedenáct set značek z celého světa. Tématem a názvem letošního ročníku byla Globalizovaná móda. „V poslední době se stírají rozdíly mezi sezonami. Je to dané právě přizpůsobováním globalizovanému trhu: ve Florencii už nenakupují jen Evropané, ale i lidé ze zemí, kde je celoročně teplo.“ Neustále se drží klasický elegantní styl, který vychází z tradiční anglické a italské módy, následuje uvolněná silueta a v neposlední řadě sportovní styl. Všechny oděvy jsou přitom vysoce funkční a maximálně pohodlné. „Kolekce odráží pocit ohrožení, který vychází ze současného dění ve světě: strach z krvavých válek, útoků teroristů a epidemií. Zároveň je v nich cítit nostalgie, která se obrací do viktoriánského období, k estetice dílen Williama Morrise i k secesi.“ Poslechněte si více o lednovém Pitti Uomo od Jany Máchalové.

03303955.jpeg

Odkazy:
http://studio-lr.com/index01.html
http://www.tylex.cz/
www.mbpfw.com
http://www.pittimmagine.com/en/corporate/fairs/uomo.html

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka