Orbital: Důstojné (a hravé) stáří rave

12. duben 2012

Okružní dálnice M25 kolem hlavního města Spojeného království, zvaná London Orbital, byla na konci 80. let takřka kultovním místem.

Lidé po ní vyráželi do okolí Londýna na venkovní párty s hudbou tvořenou z valné části „posloupností repetitivních beatů“ – alespoň tak zněla její definice v pátém odstavci zákona Criminal Justice Act z roku 1994, který předčasně ukončil zlatou éru ostrovního raveu.

Jméno oblíbené výpadovky za taneční horečkou se otisklo i do názvu jednoho z nejpopulárnějších elektronických projektů 90. let – sourozeneckého dua Orbital. V roce 1989 se hned jejich první track Chime stal euforickou hymnou raných rave parties, o pět let později už vystupovali jako headlineři festivalu v Glastonbury. Koncerty Orbital měly nezanedbatelný podíl na jejich rostoucím věhlasu: živá vystoupení Phila a Paula Hartnollových vždycky byla plná (ve světě taneční hudby poměrně nevídané) improvizace a přetváření skladeb přímo na místě.

Kult kolem bratrské dvojice dosáhl vrcholu ke konci milénia – jméno Orbital se začalo hojně vyskytovat v soundtracích k filmům a počítačovým hrám a tři z jejich alb, včetně výtečné třetí desky In Sides z roku 1996, se v Británii opakovaně dostaly do pětice nejprodávanějších. Orbital byli dokonce i důvodem, proč členové dalšího kultovního elektronického projektu Boards of Canada zpočátku tajili to, že jsou rovněž sourozenci – chtěli se tak vyhnout srovnávání právě s bratry Hartnollovými.

02602859.jpeg

Ti se však po rozpačitě přijaté sedmé desce Blue Album z roku 2004 na nějakou dobu odmlčeli, respektive se oba věnovali svým sólovým projektům – až do roku 2009, kdy Orbital uspořádali několik koncertů k dvacetiletému výročí vlastní existence. Brzy poté se ukázalo, že nepůjde jen o vzpomínkové turné a že resuscitovaná dvojice chystá po osmi letech novou desku.

Rozhodně však nešlo o zprávu přijatou s jednomyslným nadšením – s vědomím, jak často podobné epochální návraty ostřílených matadorů končí fiaskem, se i mnozí skalní fandové nedůvěřivě ošívali. Už jen název alba Wonky, odkazující na jeden z nejprogresivnějších elektronických subžánrů poslední doby, se zdál napovídat, že dojde k nejhoršímu – a devadesátkoví rave pionýři se budou chtít na nové desce poměřovat s aktuálními trendy.



Nic takového se však naštěstí nestalo. Orbital se drží toho, co jim vždy šlo nejlépe, a v prostředí euforických konjunkcí melodie a rytmu jsou stále doma jako málokdo. Wonky je deska plná tanečních opusů výpravných proporcí odkazujících v tom nejlepším smyslu na zlaté časy raveu a první dvě orbitalovská alba. Bratři Hartnollové servírují své chytlavé pop-techno s umem starých mistrů a ve výsledku je tudíž jedno, zda tentokrát ve skladbách hostuje Zola Jesus nebo Allison Goldfrapp.

Klimaxy alba, jako je právě kytarami nadopovaná New France se Zolou, elektro epos Distractions a především pak těmi nejkvětnatějšími rave reminiscencemi oplývající hymna Stringy Acid, ale rozhodně nejsou pouze čistou retrospekcí. Deska Wonky sice z velké části funguje na principu taneční nostalgie, do dlouho nevětraných katakomb stadiónového elektra nicméně vhání poměrně čerstvý vzduch – a tento svěží průvan v případě Orbital paradoxně nespočívá ve snaze zuřivě dohnat evoluci elektronické hudby, ale v příjemném zjištění, že za léta absence se toho v její funkční podstatě vlastně mnoho nezměnilo. A také v tom, že i na parketu, kde si dnes vyhypeované trendy podávají každý den dveře, jde stárnout s grácií.

02602858.jpeg

Orbital – Wonky (ACP, 2012)

autor: Jan Bárta
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.