Když se mění post punkové uniformy

15. říjen 2009

Před dvěma roky Editors útočili s několika nominacemi na prestižní cenu Brit Awards. Obě jejich dlouhohrající desky měly platinový prodej. Teď lehce otáčejí post punkovým kormidlem a s novou deskou In This Light And On This Evening se vrhají do elektroničtějších vod. Navíc 27. listopadu přijíždějí premiérově zahrát i do České republiky.

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU RECENZI!

Když dobře obeznámení hudební publicisté prorokovali, že letošní rok bude ve znamení ostrého nástupu elektropopu asi málokdo tušil, že synthy vlna přelije pop, ale s ním i velkou rockovou oblast. Vzpomeňme na Gossip nebo Yeah Yeah Yeahs a jejich letošní přírůstky. V podobných šlépějích se v letošním roce vydala čtveřice Editors na své novince In This Light And On This Evening.

01008693.jpeg

Kapela, která podobně jako Interpol nebo White Lies loví inspiraci především z post punkových vod přelomu 70. a 80. let, tento přemet slibovala už v loňském roce. Zkontaktovala se s legendárním producentem Floodem, a ten zafungoval podobně jako u velkého předobrazu Editors, Joy Division. Těm, když přišli o charismatického předáka Iana Curtise, také naordinoval elektronickou kúru pod korouhví jejich nového projektu New Order, a kapela pokračovala s úspěchem dále.

PŘEČTĚTE SI: Rozhovor s basákem Editors Russelem Leetchem

Reakce na novinkové album jsou velmi rozdílné. Není divu. Z rockové mašiny, která rodila hity jak na běžícím pásu, se stal elektronický projekt, kde akustické elementy hrají teprve druhé housle. Zpěvák Tom Smith k tomu podotknul: "Kdybychom se pokusili udělat další tradiční kytarovou desku, tak se obávám, že bychom asi nedokázali zopakovat úspěch An End Has a Start ... myslím, že bylo rozumné, že jsme se zase pohnuli někam dál." Osobně mi první poslech novinky Editors připomenul podobně nečekaný rozjezd letošní novinky Depeche Mode. Jako byste do sebe brutálně naroubovali The Horrors s Kraftwerk a přihodili k tomu ještě další horu analogové elektroniky.

01016056.jpeg

Když přežijete první šok a pustíte si celé devítiskladbové album znovu, tak zjistíte, že zas o tak velkou změnu nejde. Jak pravil Albin Julius, z kapely Der Blutharsch: "Uniformy se mění, rock'n'roll zůstává". Chybějící kytary na novince doplnily další klávesové linky a občasné sbory, které desce dávají až hymnický podtón. Melancholie, tak typická pro post punk, zůstává. Na druhé straně od experimentů je pak singl Papillon, jehož popová průraznost má sílu největších minulých zářezů Editors.

Čtveřice z anglického Staffordu se na nové desce In This Light And On This Evening rozhodla nekopírovat sebe sama a vyrazila do populárních, přesto z postpunkového hlediska přeci jen ne tolik probádaných, elektropopových vod. Už jen za to ode mne sklízejí pochvalu. Navíc, není to vůbec špatná deska, jen potřebuje pár poslechů navíc, než její dva dlouhohrající předchůdci.

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.