Arve Henriksen: Když trubka touží po Japonsku

22. říjen 2009

Jedním z nejvýznamnějších jazzmanů takzvané severské školy je zcela určitě Arve Henriksen, který již tento víkend, v sobotu 24. října, oblaží svým setem pražské návštěvníky dalšího dílu průběžného festivalu Stimul, který se bude už tradičně konat v Divadle Archa.

Když přišel v polovině 70. let známý saxofonista Jan Garbarek se svými seversky chladnými a přitom maximálně melodicky přítulnými deskami, nastartoval tím lavinu následovníků, kteří jazz cítili podobným způsobem. Tak přišli v devadesátých letech na scénu Nils Petter Molvćr s Buggem Wesseltoftem, kteří soustředěnou melancholii spojili s elektronikou. Byl to právě Molvćr, kdo byl na konci 80. let iniciační branou pro mladého trumpeťáka Arve Henriksena, který v tu dobu nastupoval do Molvćrových služeb.

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELÝ PŘÍSPĚVEK!

Arve k jeho vlivu na svou osobu po letech dodal: "Zájem o tvorbu zvuků jsem měl od počátku mého hudebního hledání s trumpetou. Strávil jsem mnoho hodin hledáním svébytného a přitom teplého zvuku. Podle mého názoru má trubka obrovský potenciál v tónových a zvukových variacích, které jsme ještě neměli možnost slyšet. V roce 1988 mě Nils Petter Molvćr půjčil kazetu se záznamem hry na japonskou flétnu shakuhachi. A to byl právě tento moment, který naprosto změnil můj přístup k hudbě jako takové."

01022273.jpeg

Po dekádě kreativního nošení vody pro jiné přišel na začátku milénia čas na vlastní tvorbu. Do dnešního dne vyšly Arve Henriksenovi celkem čtyři sólové desky, a to jak na ceněném labelu Rune Grammofon, tak už u zmíněného ECM vydavatelství.

Od konce osmdesátých let začal Arve sbírat nahrávky japonské hudby s koto, Biwa, shakuhachi a další exotickými nástroji. "Nechal jsem hudbu volně znít a rozvíjet v mé hlavě. Byl jsem překvapen zvukem japonské bambusové flétny, která v tradici zenového buddhismu funguje právě jako trubka. Má totiž stejně, jako můj úhlavní nástroj, specifické meditativní a minimalisticky expresivní kvality", vysvětluje znovu Henriksen. Právě zásadní východní world music přesahy jasně oddělují hudbu jednačtyřicetiletého autora od svých vzorů. Člen statických improvizátorů Supersilent se v posledních letech stává oblíbeným hostujícím hudebníkem - stal se jak spoluhráčem klavíristy Mischy Alperina, nebo saxofonisty Iaina Ballamyho, tak turbo rockových krajanů Motorpsycho nebo Davida Sylviana, v rámci jeho projektu Nine Horses.

01022279.jpeg

Na Stimulu máte možnost vidět společné vystoupení Arve Henriksena s krajanem Janem Bangem, který bude na pódiu vytvářet živé samply. Večer věnovaný improvizaci doplní britský saxofonista John Butcher a německý představitel elektronické avantgardy Marcus Schmickler.

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.