Tomorrow, In a Year: elektro-opera digitálního věku

26. říjen 2009

Neřekli byste, že je možné udělat poutavou futuristickou operu na téma dělení buněk? Nejste sami, avšak ze spojení švédského elektropopového dua The Knife (hudba+libreto), vizuálních kouzel dánského souboru Hotel pro Forma a režijní vize dua Ralf Richardt Strobech/Kirsten Dehlholm skutečně vzešel nový hudební druh: pOpera.

The Knife byli osloveni dánskou multidisciplinární divadelní skupinou Hotel Pro Forma, jejíž v širokém slova smyslu nekonvenční nomádský charakter je v oblasti současného umění pojmem. Společnost, střídavě pracující pro muzea v rozličných koutech planety, proměňuje projekt od projektu koncept. Místo, obsazení a každou novou performanci chápe jako nadstylový experiment ohýbající pevné hranice mezi divadlem, operou, vizuálním uměním a koncertem. V podobném duchu se neslo i operní představení The Knife nazvané Tommorow, In a Year, jehož ideovým východiskem byla Darwinova biologická pozorování, která jej dovedla ke studiu přeměn živočišných druhů a následnému definování teorie přírodního výběru.

Klíčové teze zakladatele evoluční biologie se adekvátně promítly do vizuálního pojetí celé akce, jež měla rafinovaně fragmentární povahu: představte si dílčí výjevy ze světa, který jako by byl důmyslnou, ničím nekrytou laboratoří. Výzkumnou, objevitelskou formu zvolili i autoři hudby Karin Dreijer Anderssonová a její bratr Olof, kteří ostatně nejraději vystupují v oblecích evokujících lékaře za dob morové epidemie (impregnované pláště a masky se zašpičatělým zobcem). Jejich partitura je psána pro tři zpěváky, z nichž každý si sebou ponese zkušenost z jiného prostředí - elektronického popu, klasické opery i vokální performance. Hudba samotná představovala kombinaci minimal techna, elektropopu a temného ambientu, chytře kontaminovaného orientální tradicí a autentickými zvuky Islandu či Amazonie.

PODÍVEJTE SE NA VIDEO Z OPERY

01024366.jpeg

Tomorrow, in a year - A Darwin electro-opera

Byla to hodně působivá alchymie: elastičtí tanečníci/ce, kteří jako by měli bičíky místo končetin, předváděli pohyby améb; subtilní a přece výrazní vokalisté svým umírněným projevem nechávali vyniknout festival vizuálních podnětů a metafor. S pomocí účelného využití laserů, chytře umístěných světel, projekcí, výřezů v plátně, posuvných geometrických rekvizit a mlhy stvořili autoři uhrančivý mikrosvět, jehož zákonitosti jsou možná poněkud enigmatické, ale v každém případě vyvolávají silné emoce.

Premiéra: 2. září 2009 Royal Danish Theatre, Kodaň (Dánsko)
Aktuální představení:
27.11.2009 - 28.11.2009 Large Hall/The Concert Hall, Aarhus (Dánsko)
29.01.2009 - 01.02.2010 Dansens Hus, Stockholm (Švédsko)

Spustit audio