Wierd Records resuscituje fenomén COLD WAVE

29. duben 2010

Hudební směr cold wave se objevil na konci sedmdesátých let jako označení minimalistické, citově chladné a potemnělé elektroniky. Slily se v něm vlivy synťákového elektropopového new wave, postpunku kapel jako Joy Division nebo Siouxsie & The Banshees, filmů francouzské nové vlny, futurismu, sci-fi a moderních technologií a robotiky. Cold wave také navazuje na synth-punkový minimalismus a temně snivou atmosféru Suicide.



Ačkoli v současnosti se k nám cold wave šíří jako „nový trend“ z Ameriky, jeho kořeny sahají spíš na starý kontinent. Vůbec první cold wave kapely začaly vznikat ve Francii a v Belgii a francouzsky také zpívaly. Typickým příkladem jsou kapely jako Kas Product, Marquis De Sade, The Neon Judgement nebo Asylum Party. Citový chlad zvuku analogových syntezátorů i vokálů brzy zasáhl i americkou scénu, která se ale od té francouzské odlišovala spíše přilnutím k industriálu než k novoromantickému popu. Žádné z tehdejších coldwaveových kapel v Evropě ani v Americe se nepodařilo dosáhnout většího komerčního úspěchu a obecné známosti. Cold wave scéna zůstávala, i přes svou živost a poměrně vysoký počet zástupců, v undergroundu.



Na aktuálním oživení scény má velkou zásluhu americký label Wierd Records. Je na něm upsaná většina současných kapel, které na styl cold wave navazují. Založil ho respektovaný konceptuální umělec z Brooklynu Pieter Schoolwerth. V roce 2003 zahájil pravidelné djské noci pod názvem Wierd Nights. Hrál na nich staré coldwaveové nahrávky ze svého obsáhlého archivu. Soudržný obraz scény, který dal dohromady za roky sběratelství, začal kromě vlny zájmu působit i inspirativně. Přímo či nepřímo inicioval vznik překvapivě vysokého počtu nových kapel. Při poslechu montrealských Automelodi a mnoha dalších kapel z katalogu Wierd Records budete mít pocit zvláštního déjà vu.



Stoupající popularita scény rostoucí kolem Wierd Records dokazuje, že zvuk cold wave stále působí a funguje. Z amerických kapel k ní patří kapely jako Staccato du Mal, Opus Finis, Ronin, Nina Belief, Frank Alpine, Futility, Sleep Museum, Epee du Bois, Light Asylum, Figure Study nebo Further Reductions. Poměrně živá je chladná vlna v Německu, díky kapelám jako Silent Signals, Echo West nebo Second Decay. Cold wave pochopitelně žije i v zemi svého původu, ve Francii, kde opečovávají místní žánrové naděje vydavatelství Minimal Wave Records a Born Bad Records. Odtud jsou například Frank (Just Frank), kteří evokují The Cure a svoji hudbu popisují jako brutal wave. Stoupající zájem o cold wave vytlačil do popředí zájmu Cold Cave a vydavatelství Angular Records, které vydává například These New Puritans, hrdě vydává první díl stylové kompilační řady Cold Waves & Minimal Electronics.



V Praze jsme díky promotérům z kolektivu A.M. 180 mohli v polovině dubna 2010 z této scény vidět Xeno & Oaklander a mladičké Led Er Est. Obě kapely přišly před koncertem v doslova undergroundovém klubu Final na rozhovor do Odpolední session Radia Wave. Led Er Est začínali jako djský kolektiv a hráli industriálem a technem ovlivněnou elektroniku a na konci roku 2009 už debutovali u Wierd Records s albem Dust On Common. Synth-popové duo Xeno & Oaklander tvoří Sean McBride a filmařka a fotografka Liz Wendelbo. Většinou zpívá Sean anglicky a Liz francouzsky a jejich hudba zdaleka není jen vkusně poskládaný recyklát. Více se o obou kapelách a současné cold wave scéně kolem labelu Wierd Records dozvíte v rozhovoru.

02041445.jpeg
autor: nikamay
Spustit audio