Alternativa v Brně neexistuje. Ale stojí za to

27. červen 2013

Brněnská alternativní scéna 80. let a kapely jako Dunaj nebo Ještě jsme se nedohodli zajistily Brnu výsadní postavení na hudební mapě Československa – od té doby už ale uplynuly více než dvě dekády. Jak vypadá brněnská scéna dnes? Nic jako brněnská alternativa samozřejmě neexistuje a bylo by pošetilé hledat její ozvuky v současné scéně, která je velmi roztříštěná a nekonzistentní. Pořád ale platí, že brněnská poetika je specifická a určitým způsobem izolovaná.

Za jeden z centrálních bodů malého brněnského vesmíru je možné označit promotérskou agenturu Bumbum Satori, za kterou stojí Prokop Holoubek. Holoubek je sám hudebně aktivní – už několik let funguje v kapele MIDI LIDI, která patří mezi nejpopulárnější jihomoravský export. MIDI LIDI, jejichž poslední album Operace „Kindigo!“ vyšlo před dvěma lety, už se dávno zbavili zkratkovité nálepky brněnských Kraftwerk a jejich hudba se odpoutává od elektroniky směrem k žánrové pestrosti. Poťouchlá poetika skupiny, která v současnosti chystá další desku, ale zůstává.

Ještě vyhrocenější slovní humor než MIDI LIDI pěstuje dívčí dvojice ČokoVoko, která místo prostého označení rap volí raději volnější mluvené slovo podpořené samply. Čokovoko a MIDI LIDI jsou ostatně propojeni i personálně – bubeník MIDI LIDI Tomino Kelar produkoval debutovou desku Čokovoko nazvanou Hudba, která vyšla v roce 2011.

02303643.jpeg

Být z Brna ovšem automaticky neznamená vyjadřovat se dadaistickým humorem. Kapela Fiordmoss, kterou porota hudebních cen Vinyla v roce 2012 ocenila v kategorii objev roku, pracuje se zasněnou estetikou skandinávského písničkářství. Podobná východiska pak používá třeba dvojice TEVE, která stejně jako Fiordmoss vzešla z kreativního podhoubí brněnské Fakulty výtvarných umění. TEVE před několika dny vydali instrumentální album Kolea, které se tematicky točí kolem islandských sopek a hudebně navazuje na vlnu folktroniky a akustického ambientu.

K písničkovější formě se přiklání skupina Dirty Picnic, která oživuje duchy syntezátorového popu a v současné době patří ke stoupajícím hvězdám – důkazem toho může být i zvýšená pozornost ze strany hudebního mainstreamu: Dirty Picnic se totiž letos dočkali nominace na žánrového Anděla v poněkud pofidérní kategorii elektronická hudba.

02911827.jpeg

O syntezátory svoji produkci opírá i kapela, kterou známe pod zkratkou PZH – na rozdíl od Dirty Picnic ale zpívají česky a svoje vystoupení navíc doplňují působivou vizualitou, která má v jejich projevu minimálně stejně důležitou úlohu jako hudba. Obě kapely, Dirty Picnic i PZH, nedávno vystoupily v brněnské Flédě v rámci Radio Wave Live Session.

Brno má poměrně silné zastoupení i v ranku kytarových kapel – za jednu z nejlepších koncertních skupin jsou dlouhodobě považováni My Dead Cat, kteří se pohybují v prostoru vykolíkovaném žánry, jako je hardcore, punk nebo stoner rock. My Dead Cat nedávno natočili novou desku nazvanou Shortcut To Hell, která vychází i na vinylu.

02354615.jpeg

Na vrcholu pomyslného brněnského panteonu spočívá kapela Květy, aktuální držitelé ceny Vinyla v kategorii album roku za nahrávku Bílé včely. Květy existují už třináct let, v roce 2000 je založil Martin E. Kyšperský, výhradní textař a zpěvák skupiny. Členové skupiny Květy se kromě koncertování po celé Evropě věnovali i divadelním projektům, natáčeli písně pro děti nebo coververze. Zejména díky textařskému umění Kyšperského, které na kytarové scéně v České republice nemá obdoby, patří Květy zaslouženě k předním českým skupinám. Za zmínku stojí i projekt Biorchestr, který vede bubeník Květů Aleš Pilgr a který vystoupil na konci loňského roku na pražské Radio Wave Live Session.

Výběr je samozřejmě přísně subjektivní, s důrazem na kapely, které najdete v playlistu Radia Wave. Brněnská scéna je ale přitažlivá tím, že je stále aktivní – pokud někdo touží sám objevovat, nejlépe se nová hudba hledá v klubu Boro nebo v Kabinetu Múz.

02770670.jpeg

Další doporučené brněnské kapely a hudebníci:

Tomáš VtípilJack JackLes HomosexuelsStrangeletToomuchDeceased Squirrel On The PhoneGot A WolfStanduino Orchestra

autor: Jiří Špičák
Spustit audio