El-P: Rapovina zlého jazyka!

29. květen 2012

Nejen zlí jazykové populární hudby tvrdí, že starého psa novým kouskům nenaučíš.

Newyorčan Jaime Meline alias El-P, jedna z klíčových postav nezávislého hip hopu už od své anabáze v Company Flow na začátku devadesátek, je, alespoň co do délky služby v dnešním zrychleném měřítku už skoro dosluhující pes – jazyk má však stále tak zlý, že by mu jeho dystopické flow a břitké texty mohla závidět půlka mladé generace rapových alternativců (o beatech nemluvě). A co se týče těch nových kousků – jeho nejnovější deska Cancer For Cure, je, zcela v duchu začátku skladby The Full RetardSo you should pump this shit like they do in the future“, napumpovaná čerstvou energií z budoucnosti až k prasknutí. Ostatně, El-P si jí schovával dlouhých pět let.

Tolik času uplynulo od jeho druhé desky I’ll Sleep When You Are Dead, která vyšla ještě na jeho vlastním labelu Definitive Jux (původně, ještě před sporem s Def Jam, pouze Def Jux). Meline je vpravdě renesančním tvůrcem – syn jazzového pianisty do škol kvůli problémům s autoritami dlouho nechodil a velmi brzy přičichnul k podzemní hiphopové scéně v rodném Brooklynu. Jako zakládající člen zmíněných Company Flow se stal jedním z nejprůbojnějších talentů na kultovní značce Rawkus Records, ze které na hiphopový orbit vystřelili třeba i Mos Def nebo Talib Kweli.

Nic proti jejich ležérně soulovému stylu – El-P však, coby zástupce bílé rapující minority, patřil už od začátků k (paradoxně) temné straně síly. Urbánní apokalypsou infikované beaty se staly jeho trademarkem – El-P začínal jako beatmaker a ve skládání hiphopových instrumentálek je dodnes esem, jak dokládá jeho trojdílná mixtape série Wearegoingtoburninhellmegamixxx i práce na albech domovských Company Flow nebo desek Cannibal Ox a Aesop Rocka, nejnověji pak právě Killer Mikea (ten hostuje i na El-Pho aktuální desce, spolu s Danny Brownem a Mr. Muthafuckin‘ eXquire). Podklady pro vlastní rapování si pak pochopitelně skládá rovněž sám – jeho současný zvuk na desce Cancer For Cure působí jako krystalicky vyčištěná verze jeho klasického, agresivního old-skool kázání.

Servítky si El-P nebere ani v textech, nesených jeho hyperaktivním flow ostrým jak Occamova břitva. Bushovská deziluze je sice pryč, neskrývané antipatie si ale vysluhuje i současná garnitura a společnost neustálého dozoru – samozřejmě, málokdy v otevřeném a konkrétním útoku. El-P jako správný vypravěč neplýtvá jmény a situace, které ve svých temných minipříbězích popisuje, dokonale vystihují jak náladu protisystémového tažení, tak všednodenní frustraci městského člověka.

02641419.jpeg

Říci, že Cancer For Cure je výsostně temná deska, ale ve výsledku přesto vzbouzí naději, by mohlo znít tak trochu jako eufemistický „bullshit“ – tuším, že sám El-P by to takto briskně zhodnotil. Nekompromisní nával rýmů chrlených na rovinu a smršť industriálních „sick“ beatů ale opravdu účinkuje jako adrenalinová injekce – a nedivil bych se, kdyby léčila i rakovinu plytkých a bezbarvých hudebních náhražek s nápisem „hype“. Anebo jim aspoň coby tou de force jednoho starého psa dala pořádně za uši.

autor: Jan Bárta
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.