Killer Mike: Nové evangelium rapového náboženství

18. květen 2012

Atlantský rapper Killer Mike byl vždycky tím, čemu se v angličtině říká „underdog“ – outsider, smolař nebo ten, kterému se nevěří, že by mohl někdy vystoupit z průměru.

Na přelomu tisíciletí ho na světlo vytáhli kamarádi z OutKast, takže má doma cenu Grammy za hostovačku na jejich singlu Whole Wide World a také hitík A.D.I.D.A.S. a albový debut v Top 10. Jenže pak si s ním nahrávací společnosti zahrály ping-pong a on se na zbytek dekády vytratil do světa pololegálních mixtapes. Tenhle smolař a milovník akronymů se ale nakonec dočkal – v 37 letech, tedy ve věku, kdy ostatní rappeři už pomalu přemýšlí o důchodu – vydal fantastickou desku Rebellious African People Musiczkráceně R.A.P. Music.

Je to trochu paradox, že jeden z výraznějších představitelů jižanského rapu k probuzení své kariéry potřeboval beatmakera z New Yorku. Kompletní album totiž produkoval El Producto alias El-P, klasik hiphopové alternativy. Takže žádné snare bubínky, žádné trumpetky a další atributy hip hopu z amerického jihu, ale drásavé, demoliční industriální beaty, které mají blíže k agresivním válečníkům Public Enemy než k pohodářům z OutKast.

02632234.jpeg

Chuckovi D se ostatně Killer Mike podobá i kazatelským rapovým stylem a tématy textů, které se často točí kolem politických témat od zkorumpovaných politiků (Reagan) až po osudy obyčejných lidí, kteří se beznadějně potloukají životem s mizernou prací. Což jsou ostatně věci, které od něho známe už z mixtapeové trilogie I Pledge Allegiance to the Grind. Mike si ale najde i čas zavzpomínat na svého nedávno zesnulého dědu ve velmi dojemné skladbě Willie Burke Sherwood anebo na gangsterskou historku v Jojo's Chillin, která jako kdyby vypadla z deníku Slick Ricka.

Desku ve velkém stylu odpálí hned první track Big Beast, v němž nažhavený Killer Mike s pomocí betonových beatů přejede i takové jižanské legendy, jako jsou T.I. a Bun B z UGK, kteří zde hostují. Ani dalších 45 minut Mike nebere rukojmí a hodně mu k tomu pomáhají skvělé El-Pho beaty, které snesou srovnání i s jeho prací na přelomových deskách Company Flow, Cannibal Ox nebo Aesop Rocka ze začátku tisíciletí. Sluší se dodat, že El Producto dodal Mikeovi lepší materiál než na svoje vlastní aktuální album Cancer For Cure. V Go sampluje zmutované kytarové riffy, na JoJo's Chillin převrací funk vnitřnostmi ven a na Butane vytahuje basovou linku z osmibitových konzolí Atari. V některých chvílích beaty dosahují až smrtící intenzity poslední desky Death Grips, ale bez jejich kamikadze rapu.

02632232.jpeg

„Nikdy jsem neměl náboženský zážitek v kostele. Nejblíže, kdy jsem v životě viděl nebo cítil boha, bylo, když jsem poslouchal rap. Rap je moje náboženství. Amen,“ říká Killer Mike v titulní skladbě R.A.P. Music, která jeho novou desku uzavírá. Nečekejte hitové singly ani blyštivé popové produkce, tohle album nenabízí pro hiphopového fanouška nic menšího než transcendentální zážitek. Pro jednou znovu platí nomen omen – Killer Mike s tímhle albem jednoduše řečeno: zabil.

Killer Mike – R.A.P. Music (Williams Street / Warner Music, 2012)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.