Kultura jako ekonomický tahoun?

4. duben 2012

O tom, že se živá kultura v Evropě nebere jako černá díra nebo kratochvíle poté, co člověku vybude čas po všech seriózních záležitostech (včetně sportu), se už v naší domovině popsaly stohy papíru.

Přesto tyto poznatky nezanechaly na našich zákonodárcích a úřednících téměř žádnou stopu. Plánované procento na kulturu ze státního rozpočtu bylo vždy jen zbožným přáním, kterým se politici chvástají před volbami a výsledkem je vždy jen další utažení opasků v oboru. Jedna z prvních organizací, která se snaží na pomalu alarmující realitu domácí kulturního průmyslu ukázat seriózním průzkumem je Asociace hudebních festivalů sdružující nejvýznamnější festivaly vážné hudby v České republice. Ta výsledky hloubkového průzkumu nedávno prezentovala na semináři s podtitulem Jsou hudební festivaly ekonomickým přínosem?

Na začátku třeba poznamenat, že studie se věnovala výhradně festivalům vážné hudby. Většina závěrů analýzy, kterou vytvořila na objednávku agentura Economic impacT, má ale obecnější vyznění a dá se aplikovat nejen na činnost populární hudby, ale i na dění v divadelní, filmové nebo výtvarné branži. Studie tvrdými čísly, která byla shromažďována během čtyř největších festivalů sezóny (Pražské jaro, Smetanova Litomyšl či MHF Český Krumlov), jasně vystoupila proti mýtům, které okolo kulturního dění neustále obchází.

Tak zaprvé, zatímco festivaly získaly na svou činnost v loňském roce dotaci v celkové výši necelých 28 miliónů korun, na konci roku odvedly do státní kasy formou daní více než dvojnásobnou částku! Zadruhé, kultura má schopnost vytvářet zaměstnanost – výdaje festivalů i jejich návštěvníků dokázaly vygenerovat přes 190 stálých pracovních míst. A zatřetí, díky výdajům návštěvníků i pořadatelů na organizaci festivalů samotných došlo ke zvýšení produkce české ekonomiky o celkem 516,9 mil. Kč, z toho 140,4 mil. Kč připadlo na celkové zvýšení HDP české ekonomiky. A to mluvíme o oblasti vážné hudby, kde dotace tvoří vyšší podíl celkového rozpočtu festivalů, a také o „pouhých“ 46 000 návštěvníků, kteří celkově navštívili alespoň jeden ze čtyř do statistiky započítaných festivalů. Představte si, jaká čísla by generovaly velké festivaly populární muziky! Dovolím si odhadnout, že řádově vyšší.

02391289.jpeg

Dalším překvapivým zjištěním studie je fakt, jak velkou částkou do celkové mošny výdajů přispívají domácí, přespolní, respektive zahraniční návštěvníci akcí. Celkem 19,4 mil. Kč, to znamená více než třetinu všech peněz, utratili zahraniční návštěvníci v ČR v souvislosti s návštěvou festivalu za ubytování, stravu, dopravu, další služby a nákupy. A to přitom tvořili pouze 6,5 % všech návštěvníků vybraných festivalů. Jakým požehnáním musí být pro rozpočet takové monstrfestivaly jako Hip Hop Kemp nebo Brutal Assault, kde se počty zahraničních návštěvníků šplhají do tisíců? Díky festivalům se zvýšil celkový obrat ekonomických subjektů sídlících ve městech konání festivalů minimálně o 283,5 mil. Kč, místní hrubá přidaná hodnota se zvýšila nejméně o 60,9 mil. Kč a bylo vytvořeno více než 100 stálých pracovních míst.

Přesto se najdou města, která nevidí podporu kulturních akcí zas tak jednoznačně pozitivně. Proč, to vysvětluje autorka studie, ředitelka agentury Economic impacT Tereza Raabová: „Daňový systém je vůči obcím dost nelítostný. Téměř všechny daně a všechny odvody jdou do centrálních rozpočtů a dál se přerozdělují plošně na všechny obce nebo kraje. Výsledkem je, že zpět na „místo činu“ se dostane jen zlomek odvedené částky“.

02097280.jpeg

I přes tuto pihu na kráse je více než jasné, že kvalitní kulturní nabídka má nejen schopnost kultivovat každého člověka, ale vedle toho dokáže generovat velké množství pracovních míst a také přinášet státu, krajům a obcím nemalé finanční prostředky díky kulturní turistice. Jak jednou prohlásil Jan Vávra, manažer festivalu Stimul: "Na kulturní granty by se nemělo pohlížet jako na nalévání peněz do černé díry, případně rozmazlování neschopných promotérů. Naopak většina pořadatelů použije tyto investice do zajímavější programové nabídky, nebude sázet na jistotu a vozit do Česka umělce, kteří už tu desetkrát byli. A na tom vydělá jedině návštěvník těchto akcí." Jak ukazuje čerstvá analýza Asociace hudebních festivalů ČR, takto vynaložená investice se státu vyplatí. Kdy už tohoto faktu začne tedy náležitě využívat?

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio