Kouzelné slůvko exkluzivita. Může fungovat v hudebním průmyslu?

16. duben 2015

Na konci března ohlásil tým popových celebrit v čele s rapperem Jay Zem spuštění streamovací služby Tidal. Její největší zbraní má být vysoká kvalita hudby a také exkluzivní materiál, který do ní budou dodávat sami hudebníci. V prvních dvou týdnech zde zveřejnily nové singly hvězdy Rihanna a Beyoncé a jejich skladby American Oxygen a Die With You zatím nejsou legálně nikde jinde dostupné.

Jestli podílníci Tidalu z řad umělců dodrží své slovo, tak se klidně může stát, že na streamovací službě, která na rozdíl od Spotify nenabízí verzi zdarma s reklamou, vydají své nové desky třeba Kanye West nebo Jack White. Nápad se zalíbil i firmě Apple, která údajně minulý týden oslovila další hudebníky, jestli by nechtěli udělat něco podobného pro jejich streamovací službu Beats, která čeká na spuštění.

Slovo exkluzivita se v hudebním průmyslu poslední roky skloňuje docela často. Pro manažery i muzikanty je synonymem fanouškovského entuziasmu platit za hudbu víc peněz a zkratka do jejich peněženek se v časech krize rozhodně hodí. Na nadstandardní péči pro ty nejnadšenější z fans narazíte všude – od koncertních VIP zón až po webové fankluby, kde hvězdy jako U2, Pearl Jam nebo Metallica nabízí za roční předplatné kolem tisíce korun přednostní přístup k lístkům i raritní hudební či obrazový materiál. A co crowdfundingové kampaně, kde si za tučný příspěvek můžete zaplatit kapelu, aby vám zahrála třeba v obýváku? Exkluzivně samozřejmě.

Čtěte také

Obavy z toho, kam posedlost exkluzivitou zavede hudební průmysl, shrnula na Twitteru britská zpěvačka Lily Allen: „Sdílení exkluzivního obsahu od největších hvězd na planetě na placené platformě… Souhlasím sice s jejím záměrem, ale mám strach, že to lidi přivede zpátky k pirátským/torrentím stránkám,“ napsala. Těžko chtít po fanoušcích, aby si zároveň předpláceli tři nebo čtyři streamovací služby, každou s jinou nabídkou. Kontraproduktivní je tento systém i pro hvězdy. Vždyť co by to bylo za hit, když by byl dostupný jen pro hrstku lidí? Kouzelné slůvko exkluzivita, s nímž se tak rády ohání streamovací portály Tidal a Beats, se tak zdá být spíš cestou do pekel.

Zároveň ale žijeme v době, v níž se data šíří po internetu obrovskou rychlostí a každá „exkluzivně“ zveřejněná píseň se může během několika sekund objevit na YouTube, SoundCloudu či bezpočtu stránek pro stažení MP3. Jako se to samozřejmě stalo zmíněným singlům Rihanny a Beyoncé. Mnohem závažnější je, že exkluzivita nahrávek jde navíc proti duchu streamovacího modelu, který vsadil na filozofii snadného přístupu k hudbě. „Všechna vaše hudba kdekoliv“ je nakonec slavný reklamní slogan jedné populární služby. S omezováním a kastováním nabídky by se hudební průmysl mohl vrátit zpět do chaosu, z něhož se díky streamování pomalu škrábe ven.

03355053.png
autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.