Prolomit vlny Bohdana Bláhovce: Nenárod sobě

23. duben 2015

Začátkem roku jsem vstoupil na prkna, která znamenají svět, a začal jsem spolupracovat na divadelní hře Marbot – představení, které uvádí pražské Studio Hrdinů. V rámci povinného PR vyšlo několik článků a řada z nich operovala se zajímavým termínem „neherec“. „V hlavní roli vystoupí neherec“, „Neherec se vyznává z incestu“ a podobně.

Ten pojem jsem nikdy nechápal a přišel mi jako oxymóron. Vždyť každý, kdo hraje na jevišti, se vlastně hercem stává, ne? Copak se o kytaristovi hudební skupiny, který je svou profesí třeba kreativec v reklamce, někdy píše jako o „nehudebníkovi“? Nebo o hudebníkovi, který zrovna běží maraton, jako o „neběžci“? Nikdy jsem nic takového neslyšel, blíží se tomu snad jedině pojem „nepolitik“, který na jeviště naší politické reality přinesly poslední volby.

Osobně si myslím, že herci jsme vlastně všichni. Já při psaní tohoto textu hraju fejetonistu, někdy hraju básníka, nejraději však hraju dokonalého muže. Uvěřitelnost mých postav a rolí musí posoudit mé okolí – diváci i spoluherci mého života.

Kdo je to tedy ten neherec? Je to ten, kdo vykonává určitou činnost, ale nemá k ní žádnou kvalifikaci – a proto mu můžeme odpustit občasná zaškobrtnutí a omluvit formální nedokonalost? Možná. A jak je na tom třeba někdo, kdo se stane prezidentem, a přitom nikdy předtím prezidentem nebyl? Je možné na něj uplatňovat podobnou shovívavost jako na neherce? Občas to vypadá, že tomu tak je.

Na svou roli hrajícího neherce jsem každopádně rád přistoupil a vyhovuje mi. Je bezpečná, každý vám všechno odpustí. Po premiérovém večírku jsem ale pochopil, jak nebezpečná může být role nehrajícího herce.

03367903.jpeg

Můj kolega z představení, profesionální herec, hraje v jednom nejmenovaném nekonečném seriálu komerční televize postavu jistého Miloše. Ač ve svém životě hraju nejčastěji výrobce televizních pořadů, sám televizi nemám a realitu podobných seriálů znám tak ponejvíc z doslechu.

Sedíme spolu u stolu a hlouček dam nás po celou dobu hospodské rozpravy vzrušeně pozoruje. V jeden moment odchází kolega na toaletu a k mému stolu přisedá žena. „Můžete se Miloše zeptat, jak to dopadlo s Emou?“ vychrlí na mě. Jsem zaskočen a před sympaticky vypadající neznámou neskrývám, že ničemu nerozumím. „Vyřiďte mu, ať nechá Emu na pokoji a nechová se jako parchant,“ zakončí žena plamenně a rozhodně svůj proslov a odsedá si. Kolega se vrací zpátky ke stolu a já se mu snažím vylíčit, co se stalo. On se jen směje a navazuje sérií historek o tom, jak tuhle dal někdo Milošovi pěstí, když popíjel pivo ve své domovské hospodě, nebo jak jednou, když šel po přechodu, zastavil řidič své auto a řval na něj, že tím, jak se chová, ničí jemu a jeho manželce klidné domácí večery.

Profesionální herci to zkrátka mají těžké a jejich postavy je neopouštějí ani po spadnutí opony. Někdy si myslím, že občané státu Kalifornie možná nevolili rakouského kulturistu, ale robotického Terminátora z budoucnosti, který za ně teď zasedá v Kongresu. Otázkou tak zůstává, koho jsme si zvolili my. Myslím si, že nějakého neherce... Ne, promiňte, rovnou celý ansámbl neherců.

autor: Bohdan Bláhovec
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.