Prolomit vlny: O psech značkových a neznačkových

15. duben 2015

Zatímco městská sídliště v Česku (tedy zemi, která drží evropské a snad i světové prvenství v počtu chovaných psů na obyvatele) se hemží jorkšíry a jezevčíky všemožného původu, zahrady honosných vil obývají čistokrevní faraónští psi, akita-inu či thajští ridgebackové. I poptávka po štěňatech samozřejmě podléhá aktuálním módním trendům. Za těmi někdy stála neokoukanost a exkluzivita plemene, jindy zase vlivné celebrity, literatura nebo film.

Za první republiky byli nejžádanější foxteriéři, po válce pod vlivem knihy Lassie se vrací naopak dlouhosrsté kolie. Na konci 80. let se do módy dostali labradoři a zlatí retrívři, filmové hity 90. let zase způsobily, že se psí boudy začaly plnit dalmatiny a německými ovčáky. Módní a herecké celebrity přivedly před časem do kurzu čivavy a jiné malé psíky, popularitě se těší i donedávna neznámi ridgebackové a především Jack Russell teriéři. Všichni tito módní psi mají jedno společné – jedná se o registrovaná psí plemena, ke kterým se vážou pevně stanovené standardy. Co plemeno, to značka, přesně definovaný vzhled a povahové rysy. Ačkoli psí trendy znatelně vévodí i dnešním parkům a ulicím, něco je dnes přece jen trochu jinak.

03356039.jpeg

Mladý pár venčící voříška v parku v samotném centru naší metropole – před několika lety možná ještě bizarní úkaz. Dnes kříženci okupují i ty nejluxusnější čtvrti. Pajdavý vořech z ulice už není výsadou punkerů či radikálních ochránců zvířat, nýbrž plnohodnotnou součástí mnohých středostavovských domácností. „Neznačkoví“ psi jsou prostě in a zvláště pak ti z útulků. Sociální sítě plní odkazy na opuštěná štěňátka k adopci, pořady s psími nalezenci má dokonce i kdejaká internetová televize. Některé útulky mohou popularitou téměř konkurovat chovným stanicím. V tom pražském v Troji se průměrný psí nalezenec „ohřeje“ sotva 14 dní.

A jak si tento trend vysvětlit? Jak ukázaly sociologické studie, současná mladá generace se vyznačuje tím, že neklade důraz na statusové symboly. Mezi ně doposud patřilo i vlastnictví čistokrevného psa s průkazem původu. Rostoucí popularita malých designérů, second handů nebo třeba farmářských trhů nasvědčuje, že lidé pozvolna odvrací pozornost od velkých značek. Nahrazuje je zájem o věci, které jsou originální a nemasové. Snad i proto u některých pejskařů vítězí svérázní kříženci nad standardizovanými plemeny.

Ať už je původ tohoto trendu jakýkoli, není snadné mu odolat. Autorka těchto řádků přitom dobře ví, o čem mluví, sama je už pět let majitelkou útulkového vořecha.

autor: Vendula Prokůpková
Spustit audio