Prolomit vlny: Seznam zapomněl na společenskou odpovědnost
Nejpopulárnější tuzemský vyhledávač Seznam minulý týden oznámil, že prostřednictvím služby Sklik přestane poskytovat reklamu na zpravodajských webech, které vydávají konspirační smyšlenky za seriózní zpravodajství a jejich obsah je „smyšlený, klamavý“. Sklik podobně jako Google AdSense webům vyplácí peníze, když jejich uživatelé kliknou na zobrazenou inzerci. Seznam pár dní poté otočil a změnu pravidel odvolal s tím, že o ní nevědělo vedení firmy. Tímto rozhodnutím jednoznačně nadřadil obchodní zájmy nad společenské.
Jen pro pořádek: soukromá firma má samozřejmě právo dělat se svými obchodními podmínkami v rámci zákonů cokoliv (Sklik navíc nemá na trhu s reklamou dominantní postavení). Z hlavy ale nejde vymazat například dobře zdokumentovaný případ makedonské továrny na dezinformace, která mohla svým majitelům vydělávat peníze jen díky reklamě poskytované přes Google AdSense. Během americké prezidentské kampaně v makedonském maloměstě Vales vzniklo přes 100 protrumpovských webů šířících lživé zprávy. Google posléze stránky ze systému odstřihl a v přísných opatřeních proti médiím šířícím fake news pokračuje – na konci roku 2016 ze své sítě vykázal okolo dvou stovek dezinformačních portálů.
David Slížek v komentáři pro technologický magazín Lupa píše, že změna pravidel stejně nic neznamenala – Seznam prý může dezinformační weby z reklamní sítě vyhodit třeba kvůli ustanovení o nevhodném obsahu. Prázdné gesto by to přesto nebylo. I když fakticky může z Skliku vyřazovat dezinformační weby i teď, konkrétní úprava pravidel vysílá signál nejen k veřejnosti, ale také k administrátorům Skliku, aby si na konspirace označené jako zpravodajství dávali pozor.
Stejnou vinu jako reklamní systém, který reklamu na pochybných stránkách umožňuje, ale nesou i inzerenti, jejichž bannery na dezinformačních portálech najdeme. Proto například Vodafone v červnu oznámil, že po celém světě bude svoji inzerci na pochybných webech blokovat. Mediální teoretik Josef Šlerka v rozhovoru pro Aktuálně zmiňuje, že chybí přesná kritéria, podle nichž lze web označit jako dezinformační, a popisuje složitou situaci, ve které se Seznam, jako tvůrce obsahu i inzerce zároveň, nachází. A majitel seznamu Ivo Lukačovič na Twitter napsal, že by se opatření mohla dotknout stránek, jejichž majitelé mají pouze jiný politický názor, a tak „cenzuru raději zrušil“. Možná za stažením opravdu byly spory ve vedení firmy, výsledek ale vypadá jako nadřazování snahy vydělat za každou cenu společenské odpovědnosti.
Komentáře v rubrice Prolomit vlny vyjadřují názory autora/autorky.
Kdyby Seznam místo toho pravidla upravil, doplnil o přesnější metodologii nebo konkrétnější postup, udělal by líp. Dezinformační weby, které šíří nejen nesmysly, ale taky například propagandu nedemokratických režimů, jsou závažný problém. Doufejme, že v kancelářích Skliku na nové podobě pravidel pracují. Když jsem se totiž díval naposledy, jejich reklamy pomáhaly živit třeba konspirační web ProtiProud bývalého hradního kancléře Petra Hájka.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.