Quest11. března  2017 v 18:00  

Jiří Bittner v Questu: Neděláme kurzy Unity. Na ČVUT učíme studenty porozumět principům herního vývoje

Jeden z výtvorů studentů oboru Počítačové hry a animace - Foto:  dcgi.felk.cvut.cz

Jeden z výtvorů studentů oboru Počítačové hry a animaceFoto:  dcgi.felk.cvut.cz

Skoro každý vášnivý hráč počítačových her by si chtěl vytvořit tu svou vlastní dokonalou hru. A už to není záležitost pouze pro samouky – máte-li chuť a určité nadání, můžete se to naučit ve škole.

Před měsícem jsme na Radiu Wave mluvili i psali o chystaném oboru pro nové herní designéry, který má za 2 roky otevřít pražská FAMU. Už teď v Česku existují studijní programy, v nichž studenti získají technické znalosti potřebné k vývoji počítačových her. Třeba na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze vás tým kolem docenta Jiřího Bittnera naučí, jak se dělá (nejen) počítačová grafika. 

Bittner hned na začátku našeho rozhovoru uvedl, že vývoj počítačových není jenom o tom, že vás baví hrát hry: „Obor Počítačové hry a animace je součástí programu Otevřená informatika, takže studenty, kteří se k nám přihlásí, by měla zajímat informatika i matematika. Učíme je programovat a doufáme, že někteří z nich se naučí, jak se dá vyvinout celá hra.“ Zároveň však věří, že bez motivace, zájmu a hlubšího vztahu ke hrám to bude těžké. 

Pokud byste se na obor FEL ČVUT hlásili s tím, že vás naučí hlavně pracovat s konkrétními nástroji, mohla by vás náplň studia nemile překvapit. „Praktickou zkušenost studenti získají v enginu Unity, programovat je učíme v jazycích C# a C++ a například pro modelování používáme Blender. Jsou to ale spíše nástroje, na kterých ukazujeme ty základní principy,“ potvrzuje Bittner, že studium na FEL je spíše o širším pochopení problematiky. Tím trochu vyvrací obecně uznávanou teorii, že praxe je v oboru IT nejdůležitější. „Herní studia u nás i v zahraničí tohle potřebují. Hledají lidi, kteří těm principům rozumí, a až u nich se absolventi pořádně naučí pracovat v konkrétním enginu.“ 

Vypadá to, že výuka oborů zaměřených na počítačové hry se na českých školách konečně rozjíždí, a dle Bittnerových slov to vítají i zahraniční herní studia. Na první oborové absolventy ale budeme ještě chvíli čekat – Počítačové hry a animace fungují teprve rok, herní design na FAMU se otevře až za 2 roky. To znamená, že pokud se v Česku chcete hned teď naučit, jak hry navrhovat, budete se muset spolehnout hlavně na rady z internetu. „My jako technická škola nemůžeme být školou, která se hernímu designu bude věnovat hlouběji. Nemáme to know-how. Z herního designu se studentům snažíme poskytnout alespoň minimální znalost, takže si na přednášky zveme lidi z praxe. V minulých letech to byl Viktor Bocan.“ Přínosná by v budoucnu mohla být spolupráce obou škol – studenti by si tak vyzkoušeli práci v multidisciplinárním týmu. Slovy klasika, vývoj her je komplex dílčích kroků. 

Jestliže se o studiu herních oborů v Česku chcete dozvědět víc nebo vás jenom zajímá, co docent Jiří Bittner sám hraje, poslechněte si celý Quest. Hned po rozhovoru jsme se vrhli na čtvrtý díl odstřelovačské akce Sniper Elite a slibovaným závodním retrem prosvištěl motorkářský Road Rash. Poslouchejte, podcastujte! 

Autor:  Lukáš Kunce, Jaromír Möwald
Pořad: Quest  |  Stanice: ČRo Radio Wave
Čas vysílání: sobota 18:00  |  Délka pořadu: 60 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Anketa

 

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace