Quest29. července  2017 v 18:00  

Lukáš Macura v Questu: K distribuci „Havrana“ jsme se dostali přes inzerát

Ze hry Ve stínu havrana - Foto:  Rainbow Rhino

Ze hry Ve stínu havranaFoto:  Rainbow Rhino

Retro adventura Ve stínu havrana stojí po boku Poldy a Horkého léta jako jedna z nezapomenutelných českých klasik. Letos v červenci si 18 let od původního data vydání našla cestu na Steam.

Řada hráčů za ty roky mohla nabýt dojmu, že hru vytvořilo české studio Cinemax, což je samozřejmě mýlka – Ve stínu havrana navrhl a vyrobil slovenský tým Rainbow Rhino. Cinemax ji „pouze“ distribuoval. „My jsme ke hře přišli až ve chvíli, kdy byla téměř hotová, a to na dnešní dobu kuriózním způsobem. Narazili jsme totiž na inzerát, kde stálo, že tvůrci pro svůj projekt hledají vydavatele. V té době hry na českém trhu vydávalo v podstatě pouze JRC, občas si někdo vydal svou autorskou hru. My jako začínající firma jsme si na Havranovi chtěli vyzkoušet, jak hru alespoň v Česku dostat na trh,“ říká tehdejší producent hry Lukáš Macura. 

Ale zpátky k týmu Rainbow Rhino. Po nich jako by se slehla zem. Pár let po úspěchu Ve stínu havrana již pod novým jménem Darksoft vytvořili ještě RPG Necromania: Trap of Darkness, víc ale neví ani Lukáš Macura. „Na tu dobu šlo o poměrně velký tým, bylo jich kolem 6. Přestože hru vytvářeli v amatérských podmínkách, přistupovali k práci dost profesionálně – měli stanovený cíl, nachystaný scénář a jasně rozdělené role. To tehdy nebylo obvyklé, vývoj her v Česku v 90. letech vypadal tak, že se sešli dva a hodili si korunou, kdo bude programovat a kdo udělá grafiku. Programátor Miro Adamus s námi pak řadu let spolupracoval na dalších hrách.“ 

Nejvýraznější postavou projektu Ve stínu havrana nakonec nebyl nikdo z vývojářského ani distribučního týmu, nýbrž herec a dabér Jiří Lábus. Ten se postaral o úplně všechny hlasy, které ve hře uslyšíte, od mnicha Severína přes lidožroutského náčelníka až po drzou kozu. „Zvažovali jsme, že bychom k Lábusovi přidali další herce, ale aby byl rozpočet stále snesitelný, už by to nemohli být tak dobří herci. Kus by byl super, kus by byl průměrný.“ Do scénáře Jiří Lábus zasahoval jen výjimečně, hlavně tedy co se týče až zbytečně vulgárních hlášek. A že těch hlášek ve hře bylo! 

„I am John Severín Rambo!“
„Je to hezké, ale nechci to.“
„Doufám, že jsem slib mravní čistoty neskládal zbytečně.“ 

Severínovo podivuhodné dobrodružství dokonce mělo dostat trojrozměrné pokračování. Koncem roku 2007 se na internetu objevily první obrázky, záhy však byla „dvojka“ z finančních důvodů zrušena. V současnosti Cinemax neplánuje se k Havranovi vrátit, ale jak sám Lukáš Macura říká: „Mikdy neříkej nikdy.“ 

Na závěr aktuálního Questu jsme se s Jirkou Škrampalem z pořadu Re-Play podívali na zoubek předělávce jedné z nejlépe hodnocených her všech dob, Final Fantasy XII. Upravená verze s podtitulem The Zodiac Age si z naší sedmičkové stupnice uloupla maximálních 7 bodů. Pokud vás původní hra pro PlayStation 2 minula, teď je ten nejlepší čas si mezery v JRPG vzdělání doplnit. Celou recenzi a rozhovor s Lukášem Macurou poslouchejte v novém Questu! 

Autor:  Lukáš Kunce, Jaromír Möwald
Pořad: Quest  |  Stanice: ČRo Radio Wave
Čas vysílání: sobota 18:00  |  Délka pořadu: 60 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Anketa

 

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace