Quest: Mafia III je herní průšvih roku

5. leden 2017

Je jenom málo her, které by Češi milovali tolik jako první Mafii. Jak dopadl dlouho vyhlížený třetí díl, který už celý vznikal ve Spojených státech? A jaká je současná situace ženských postav ve hrách?

Anita Sarkeesian. Leckdo se jenom při vyslovení tohoto jména osype. Anita se zaměřuje na šovinismus a misogynii ve hrách, svým přístupem však neustále vyvolává kontroverzi. Její prohlášení nebývají podložena žádnou analýzou. „Zpravidla se zaměří na jednu hru a na svém dojmu pak postaví obecnou tezi. Jaksi ale zapomene zmínit, že to je pouze její osobní dojem. To, že stojí mezi publicistikou a vědou, je její největší problém,“ říká Tereza Krobová z Fakulty sociálních věd UK. „Anita akademikům dělá medvědí službu. Poukazuje na důležité problémy, které skutečně existují, ale tak špatným způsobem, že nakonec nikdo nemá zájem o nich vážně diskutovat.“

Sarkeesian často zmiňuje, že hráči-muži nahlížejí na ženské postavy sexisticky. Podle zkoumání Krobové se to ale vůbec netýká jenom mužů. „Sledovala jsem partu holek při hraní Uncharted 4 a snažila se zjistit, jestli mají stejně sexistické poznámky jako kluci. Ve skutečnosti mají ještě víc sexistické poznámky. Nemyslím si, že jsem objevila něco nového, jen prostě nikoho nenapadlo se těch holek ptát, jestli je Drakeův zadek zajímá.“ Celý rozhovor s Terezou Krobovou o ženách a mužích ve hrách si poslechněte v novém Questu.

Je těžké mluvit o Mafii III v pozitivním duchu. Už není žádné tajemství, že nejnovější díl slavné mafiánské série se prostě nepovedl, ale je to ohromná škoda. Hra totiž má velký potenciál, hlavně, co se příběhu týče. Krvavá pomsta jakožto základní motiv nepatří k nejzajímavějším, ale retrospektivní způsob vyprávění ano. Ten navíc perfektně zapadá do stylu Ameriky 60. let. Je skvělé, že se autoři nebáli kontroverzních témat a vyobrazují dobu se vším, co k ní patří. Na jedné straně rasismus, drogy a prachy, na té druhé skvělá muzika a krásná auta.

Jenže to je asi všechno, co se o třetí Mafii dá říct v dobrém. Všechno ostatní se pohybuje mezi průšvihem a průměrem. Především je hra neuvěřitelně stereotypní. Všechny mise, i ty příběhové, jsou vyrobené podle jediné šablony a ani po 20 odehraných hodinách se nic nezmění. Zkrátka děláte pořád to samé dokola. Bohužel se Mafii III nedaří svoje herní neduhy vykompenzovat ani grafikou. Snad žádná z letošních velkorozpočtových her nevypadá tak špatně. Vzpomínky na PlayStation 2 s novou Mafií ožívají.

Neuvěřitelné množství špatných designerských rozhodnutí hře podrazilo nohy, podřízlo jí krk a hodilo ji aligátorům. Nenapadá nás jediný důvod, proč byste Mafii III měli upřednostnit před jinými městskými akcemi. Trhá nám to srdce, ale na víc než 3 body ze 7 to není.

autoři: Jaromír Möwald , Lukáš Kunce
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.