Quest: Televizní pořady o počítačových hrách v Česku

27. květen 2017

Se zrušením kultovní Game Page se zdálo, že herním relacím na televizních obrazovkách odzvonilo. RE-PLAY se ale drží už víc než 6 let a zájem o něj neupadá. Jak se takový úspěšný pořad o počítačových hrách vyrábí?

Game Page se na České televizi začala vysílat už v roce 1998. Během 14 let se na ní podílelo hned několik matadorů české herní scény (např. Andrej Anastasov, Tomáš Zvelebil či Karel Papík), ale v roce 2012 se veřejnoprávní stanice odhodlala pořad zrušit. Na Facebooku tehdy uvedla, že „v internetovém věku se počítačové hry propagují a recenzuji mnoha cestami samy. Česká televize se proto rozhodla podpořit prioritnější oblasti, které potřebují podpořit, jako například divadelní tvorba, opera, nezávislý film, nezávislý dokument“.

Tvorba herního pořadu pod křídly veřejnoprávní televize má podle Ondřeje Broukala, tehdejšího dramaturga a klíčového člena týmu Game Page, jednu obrovskou výhodu – poskytovala daleko víc prostoru pro okrajová témata. Autoři se tedy mohli věnovat nejen mainstreamovým a nezávislým titulům, ale například také reportážím o vznikajících českých projektech a jiném zajímavém softwaru, třeba Kerbal Space Program.

Jak Game Page, tak RE-PLAY nabízí (či nabízely) mix recenzí a dalších informací z herního světa. Hardcore fanoušci z obou táborů by se možná ještě dnes dokázali zhádat do krve, ale ve skutečnosti se tyhle dva pořady nedají srovnávat. Veřejnoprávní stanice vám sice zajistí pevný rozpočet a profesionální techniku, ale taky se musíte řídit přísným natáčecím schématem a natáčet třeba 4 (!) díly zároveň, což je pro aktuálnost skoro smrtící úder. Na soukromé televizi to samozřejmě funguje úplně jinak.

Pořad RE-PLAY se od roku 2009 vysílal na dnes již neexistující TV Public. Když se o 2 roky později stěhoval na Primu Cool, vyžádala si televizní stanice změnu moderátorů, a díky tomu se k týmu mohla připojit nejvýraznější tvář projektu, šéfredaktorka a moderátorka Alžběta Trojanová. „Začínali jsme dost punkovým způsobem. Například jsme měli střihače, kameramana a zvukaře v jedné osobě a takhle nám to vlastně zůstalo do dneška. A vůbec neděláme scénáře. To je jedna z věcí, které by nám na České televizi asi neprošly,“ říká.

Projekt Vojtěcha Nováka je přiznaný mainstream. Jeho cílem je zaujmout mladé hráče, pro které není atraktivní číst každý den herní magazíny, i odrostlejší pařany, kteří už mají rodinu, děti a nestíhají denně sledovat, co se ve hrách děje. RE-PLAY by jim měl poskytnout přehled toho nejdůležitějšího ve stravitelné formě. A i když část populace už celou televizi dávno odsoudila k zániku, RE-PLAY se pořád těší velmi slušné sledovanosti, a to si od počátku svojí existence drží úplně stejnou formu. Na YouTube má RE-PLAY svůj online archiv, na kterém lze sledovat určité rozdíly mezi preferencemi internetového a televizního diváka. Například že ten televizní má obecně radši klasický díl s několika 3–4minutovými reportážemi, zatímco fanoušci na YouTube si spíš vychutnávají monotematické speciály.

Mnoho dalších zajímavostí z přípravy televizních pořadů o počítačových hrách si poslechněte v novém Questu. Jako nášup jsme připravili recenzi vynikající komiksové bojovky Injustice 2, která si od nás vysloužila 6 bodů ze 7.

autoři: Jaromír Möwald , Lukáš Kunce
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka