„Filip Marvan? Cool a sexy klaďas. Normálka,“ říká o hrdinovi Světa pod hlavou Neužil a Špaček

31. březen 2017

„Chtěli jsme natočit Pouta, která by nebyla tak depresivní a dívalo by se na ně víc lidí,“ říká režisér Radim Špaček ve studiu Radia Wave. Sci-fi detektivka scenáristů Ondřeje Štindla, Roberta Geislera a Benjamina Tučka, kterou vedle Špačka režíroval i Marek Najbrt, je pro některé překombinovanou nudou, jiní se těší z odkazů na normalizační detektivky, dobrého designu prostředí a zábavného tempa. Desetidílný seriál nedávno odvysílala Česká televize. A dopadl v mnoha ohledech úspěšně. I přesto, že mu kritici vyčítají vykonstruovanost detektivních zápletek, literárnost dialogů a občas i křečovité herectví.

„Žádnou literárnost nebo košatost ve scénáři Ondřeje Štindla nevidím. Může to být snad i tím, že moje figura má paradoxně méně textu než postava, kterou hraje Ivan Trojan,“ říká Václav Neužil o hlavní roli Filipa Marvana, policisty, který se jednoho dne probudí v roce 1982 coby příslušník SNB. „Jde spíš o stylizaci, která se projevuje ve zvláštním, lynchovsko-snovém tempu.“ Jak vlastně zpracovat psychologii postavy, která prakticky po celou dobu děje musí všechny situace, které prožívá, považovat za pouhý přelud? „Úplně normálně,“ odlehčuje Václav Neužil. „Filip Marvan je charakterní člověk se silnou vůlí. Cool a sexy klaďas. Snaží se dotáhnout věci do konce a přijít jim na kloub.“ Svoji postavu vytvořil bez konkrétních inspiračních vzorů. Na britský seriál Life on Mars z roku 2006, podle jehož námětu Svět pod hlavou vznikl, se záměrně nedíval.

„Svět pod hlavou má především evokovat dobu. Nejde tu o napínavou kriminálku,“ říká Radim Špaček. „Nejúspěšnější byly paradoxně ty nejjednodušší epizody. V těch, ve kterých se toho navenek tolik nedělo, fungovala detektivní zápletka nejlépe. To mě celkem překvapilo.“ U šestého dílu bylo dokonce v televizním programu napsáno: „Upozorňujeme, že v šestém díle není žádná detektivní zápletka!“ Svět pod hlavou se odehrává ve stejném roce jako úspěšný snímek Pouta, který v roce 2009 natočil stejný tým (Špaček, Štindl a producent Vratislav Šlajer). „Chtěli jsme nabídnout pohled na osmdesátá léta zase z trochu jiného úhlu.“

„Kvalita českých seriálů pomalu, ale setrvale stoupá,“ myslí si Špaček. „Vždycky tu budou seriály, které osobně nebudu sledovat, i když budou mít sledovanost dvakrát větší než Svět pod hlavou. Chtěl bych nicméně vzdát hold vedení České televize za to, že myslí i na mladého diváka, který má zájem o progresivní tvorbu a nestačí mu jen spotřební zboží. Je důležité, že má ČT odvahu riskovat.“ Dokonce se podle Špačka v poslední době zlepšily i pracovní podmínky pro filmaře. „Už není nutné za den natočit 20 obrazů a být v permanentním stresu nestíhání,“ dodává.

Poslechněte si celý rozhovor.

autor: Matěj Samec
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.