Host SILENT_NIGHT #6 BJ Nilsen: Hudba je skvělý lék proti insomnii

4. květen 2016

Hlavním hostem šestého celonočního sleepover koncertu SILENT_NIGHT Radia Wave a kolektivu Genot Centre bude švédský skladatel a zvukový umělec BJ Nilsen, který patří už víc jak dekádu k hlavním postavám legendárního labelu Touch. Jeho tvorba je od začátku úzce spojena s field recordings a podstatnou složkou Nilsenovy diskografie jsou vedle zvukových instalací a hudby k filmům, divadelním i tanečním představením také četné kolaborace napříč hudebním spektrem (Chris Watson, Jóhann Jóhannsson a především dlouhodobá spolupráce s islandským duem Stilluppsteypa). V pražském divadle Ponec vystoupí BJ Nilsen v české koncertní premiéře.

Jak se během tvého producentského období proměnilo tvoje nahrávací studio? Inklinuješ třeba víc k softwaru nebo hardwaru oproti minulosti?
Dalo by se říct, že používám méně vybavení než dřív a daleko víc se soustředím na to, které v konkrétní skladbě použiji. Se samotnými zvuky ale pracuji prakticky pořád stejně, nehledě na to, jestli se tak děje uvnitř počítače nebo mimo něj. Myslím, že počítače a hudební software se aktuálně nachází tak trochu v mrtvém bodě. Ale to je možná jen můj osobní pocit. Víc a víc umělců se v poslední době přesouvá k hardwaru a různým syntezátorům.

Kdybys měl jmenovat některé ambientní skladatele/producenty, případně alba, kteří ovlivnili tvůj osobní život nebo hudební kariéru, kteří by to byli a proč?
Erik Satie, raný Brian Eno, Harold Budd.

V jednom z dřívějších rozhovorů jsi zmínil, že bys někdy rád pracoval s režisérem Bélou Tarrem. Který film od něj máš nejraději a proč?
Všechny jsou stejně dobré! Má svůj osobitý styl, který prostupuje všemi jeho filmy. Můj nejoblíbenější je ale samozřejmě Satanské tango a pak také Muž z Londýna. Mám rád rozvolněné tempo jeho snímků.

Když jsi ještě žil ve Stockholmu, byl jsi také organizátorem různých koncertů a představení. Co ti to dalo jako člověku, který je zároveň sám hudebníkem?
Tenkrát ve Stockholmu na přelomu tisíciletí nás byla celá skupina lidí – taková komunita, která organizovala různé experimentální eventy. Pro mě jakožto umělce to byla hodně cenná zkušenost, co se týče budování určité sítě a propojování obou světů.

Během prací na desce The Invisible City jsi kladl důraz mimo jiné na binaurální efekty a další psychoakustické vjemy. Můžeš k tomu říct něco víc?
Mnoho zvuků, které se na desce nachází, bylo nahráno binaurálně na různých místech s odlišnou akustikou. Pro mě je důležité dostávat na nahrávky zvuky z reálných prostředí a nespoléhat se pouze na DSP efekty.

03603571.jpeg

Kterých terénních nahrávek si ve svém portfoliu ceníš nejvíc?
Těch na mé nové desce Massif Trophies, která letos vyjde u Editions Mego. Všechny pochází z okolí hory Gran Paradiso v Itálii. Je úžasné, co se tam dá vidět a slyšet.

V rozhovoru pro hudební web Headphone Commute jsi zmínil, že kromě dalších věcí ovlivňuje tvoji tvorbu také dobré jídlo a káva. Jak přesně?
Vařím často a čas strávený v kuchyni je pro mě stejně cenný jako ten, který trávím ve studiu. Dobré jídlo vytváří dobré myšlenky a tím pádem i dobrou práci. A dobrá káva je prostě nezbytná součást začátku dne.

Celonoční vstupenky jsou již vyprodané, pořád ale můžete přijít na koncertní část s BJ Nilsenem a Federselem, která trvá do půlnoci. Vstupenky kupujte tady. Přijďte také v sobotu večer do Galerie Školská 28, kde bude mít BJ Nilsen přednášku se zvukovými ukázkami. Vstup je zdarma.

Usínáš někdy při poslechu hudby, nebo potřebuješ mít absolutní ticho?
Dřív jsem u poslechu hudby usínal často, nicméně ticho je pro spánek také důležité. Ale osvědčilo se mi, že hudba velmi dobře pomáhá proti nespavosti.

Jaká skladba je podle tebe ideální na vstávání (nebo řekněme pro ranní poslech)?
Když si ráno připravuji kávu, tak vždycky zapnu rádio, ale většinou tam nic dobrého nehrají, takže přepínám na stanici s vážnou hudbou.

03621146.jpeg

BJ Nilsen: If I have insomnia, music helps me falling back to sleep

How your equipment (and your attitude to software and hardware) has changed throughout the years?
I have less equipment with more concentrated choice in what material to put into the composition. I think we have reached a point where computers and software are a bit stuck but that can also be personal. More artists are moving into hardware synthesisers and modules. I usually work with my sounds the same way I have always done no matter if it is inside the computer or outside the computer.

If you had to name some ambient producers or albums that influenced you the most, either in your personal life or in your professional career, which ones would that be and why so?
Erik Satie, early Brian Eno, Harold Budd.

Once you said that you would like to work with director Béla Tarr. What is your favourite movie by him and why?
They are all equally good! He has his own style that goes through all his films.
But sure Satantango is a favourite one, Man from London also. I like his pace, not rushing the medium.

You used to be a concert/performance organizer back in Stockholm. What is the connection between your personal work and this curation/organizing?
We were a group of people in the late 90’s early 00’s in Stockholm. A community working together organising concerts of experimental nature, it was very valuable as an artist to get to invite other artists and build up a network. In this way we learnt a lot.

It is stated that during the composition of “The Invisible City” you put an emphasis on psychoacoustic phenomena such as binaural effects. If true, can you elaborate on it? How do you feel it influences the perception of the listener? Is it an important part of the composition?
Lots of the sounds have been recorded binaural but also within the mixing. Sounds have also been recorded in different spaces and with their own acoustics. For me it is important to also bring in actual room acoustics in the mix and not only DSP effects.

Which of the field recordings you did in past years do you reckon as the most precious one?
The ones on my upcoming album “Massif Trophies” for Editions Mego, all concentrated around Gran Paradiso mountain areas. There are some amazing sounds and sights.

In an interview with Headphone Commute, you stated that among other things, coffee and good food are an influence on your work. So, how does coffee and good food influence your work?
I cook a lot and see the time in the kitchen as valuable as in the studio; it’s like a preparation for creating the work in the studio. Good food creates good thoughts and therefore good work! And good coffee is necessary to start the day!

Do you fall asleep while listening to music sometimes or do you need proper silence?
I used to do it a lot but to prefer silence is not bad for sleeping! I found out that if I have insomnia music helps falling back to sleep.

What is the perfect song for waking up (or let’s say a “morning” song) from your point of view?
I always put on the radio when making the first coffee for the day, then anything can come up... Usually the radio plays bad music so I switch to the classical channel.

Čtěte také

Spustit audio