Ink Midget: Snažím se, aby hudba, co dělám, byla tou nejlepší hudbou, co znám

16. prosinec 2014

Slovenský producent Ink Midget patří navzdory svému mládí k tomu nejkvalitnějšímu, co se na česko-slovenské klubové hudbě za poslední roky vyklubalo. V širší povědomí se zapsal nejprve coby polovina live projektu Ink Midget & Pjoni, ale nezahálí ani na své sólové dráze – za sebou má debutové album, produkování tracku na desce Vladimira 518 i letošní EP Blackouts, které vyšlo na kanadském labelu King Deluxe. Talentovaný beatmaker, kterému se začíná v zahraničí dostávat stále více pozornosti, připravil exkluzivní mix pro pořad Turban – a při té příležitosti se rozpovídal i o své hudební minulosti, názorech na hip hop nebo label PC Music i plánech do budoucna.

Můžeš trochu přiblížit svou hudební minulost? Tuším, že Ink Midget rozhodně není tvůj první projekt – a že s Jonatánem aka Pjonim se taky znáte delší dobu…
Hudbě se v různých formách věnuji odmalička. Veřejně to začalo tak, že jsme s Jonatánem založili skupinu Tucan – v době, kdy nám bylo asi deset let. Byla to úplně jiná hudba, než dělám dnes, tak trochu kabaretní punk v sestavě cello a bicí. Postupně jsme však do své hudby začali zapojovat stále víc elektroniky a tak vznikly projekty Ink Midget a Jonatánův Pjoni. Přestali jsme s Tucanem a začali jsme hrát společné live sety coby Ink Midget & Pjoni, zároveň jsme každý dělali svou vlastní hudbu – společně jsme vlastně udělali jen jeden track. Jonatán potom odešel do Londýna, a naše společné vystupování coby Ink Midget & Pjoni tak ustalo – oba dva se teď věnujeme jen svým sólo projektům. Stále jsme ale blízcí kamarádi, navzájem si posuzujeme věci a taky spolu ještě stále hrajeme DJ sety.

Hudba, kterou jste coby Ink Midget & Pjoni společně hráli, byla alespoň v našich končinách často označována coby IDM. Byli jste hodně ovlivněni labelem Warp?
Vliv Warpu tam rozhodně byl a svým způsobem stále je, i když už méně. Mým největším vzorem v mém rozhodnutí věnovat se takto hudbě a produkovat byl Aphex Twin a myslím, že jeho vliv je tam cítit stále.

Máš i v dnešní klubové hudbě nějaký vzor, jehož příklad ti pomáhá s tvarováním tvých temných bassových konstrukcí?
Těch vzorů mám kopec – nemyslím si, že musí nutně jít o vzory, ale jednoznačně o vlivy a lidi, které v hudbě uznávám a z jejichž příkladu se snažím vždy vytěžit to, co se mi na nich líbí. Snažím se, aby hudba, kterou dělám, byla tou nejlepší hudbou, co znám. Myslím, že se mi to sice asi nikdy nepodaří, ale je to můj cíl. Jinak, těch vlivů je hodně, od klubových přes pop až k experimentům, myslím, že je tam od všeho něco – zároveň se snažím, aby moje hudba byla autentická a vždy něčím zajímavá.

03044749.jpeg

Vloni jsi produkoval track na desce Idiot Vladimira 518, na svém albovém debutu ti zase hostoval Sifon z WWW. Láká tě spolupráce s rappery a vokalisty vůbec?
V něčem ano a v něčem ne. Určitě se najde pár rapperů, se kterými bych chtěl spolupracovat, ale v zásadě asi radši dělám čistě instrumentální hudbu. S čím mám v hip hopu většinou problém, jsou texty, ale snažím se to spíše ignorovat – texty ve většině hip hopu, co poslouchám, jsou dost zlé, a tak je beru spíš jako specifický hudební nástroj, který má nějakou energii a vibe. Rozhodně je neberu jako poezii, protože tak se to většinou brát nedá.

Nedávno jsi udělal hutný bootleg tracku grimeového klasika Wileyho, teď jsi zase poměrně zásadně předělal skladbu hlavy názory rozdělujícího labelu PC Music A. G. Cooka. Podle čeho si materiál k remixům vybíráš?
Materiál k remixům si vybírám tak, že něco poslouchám a okamžitě mě napadne, co by se s tím dalo udělat, aby se mi ta skladba líbila ještě víc a aby to celé ještě lépe fungovalo. Bootleg Wileyho vznikl tak, že jsem měl už dlouho rozdělaný jeden track, a stále mi přišlo, že sám o sobě nefunguje a že by se do něj hodil nějaký rap. Hledal jsem vhodnou a capellu, až jsem našel Wileyho – a jeho flow tam tak seděla, že celý track najednou získal úplně jiný rozměr. Co se týče A. G. Cooka a PC Music – je to celé hodně kontroverzní, ale track Beautiful už je vysloveně na hraně, těžko říct, zda je to děs, nebo je to ještě super. Každopádně mě při jeho poslechu napadlo, že kdyby se celý ten track přesadil do trochu jiného hudebního kontextu, že by to mohlo být zajímavé – a s výsledkem jsem docela spokojený. Jinak nemám žádný systém na vybírání si tracků pro remixy – buď to hned sepne, nebo ne.

Čeho se můžeme od Ink Midgeta dočkat v blízké budoucnosti? Nepracuješ už na nové desce?
Pracuji na novém EPčku, které vyjde někdy v příštím roce. Několikrát už jsem si myslel, že je hotové, ale zatím se tam vždy našlo něco, co by se dalo změnit a vylepšit, takže teprve uvidím, jak to nakonec dopadne.

autor: Jan Bárta
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.