Kettel: Rád začínám den s některým z Mozartových koncertů pro lesní roh

24. srpen 2015

Na druhém celonočním sleepover koncertu SILENT_NIGHT #2 se díky Radiu Wave a kolektivu Genot Centre představí 18. září v pražském divadle Ponec holandský ambientní a IDM producent Reimer Eising aka Kettel.

Jsi nedílnou součástí evropské IDM scény už patnáct let. Jak se během té doby proměnilo tvoje nahrávací studio? Inklinuješ teď víc k softwaru, nebo hardwaru oproti minulosti, nebo je to pořád fifty fifty?
Vlastně se toho zase až tolik nezměnilo. A nejsem si úplně jistý, jestli bych používal slovo „studio“ v souvislosti s mým vybavením – je dost možné, že nějaký kluk ve vašem sousedství má různých mašinek víc než já (smích). Na rozdíl od mnoha jiných elektronických producentů si nemyslím, že by mě technická stránka věci nějak výrazně motivovala v mé vlastní produkci, nebo dokonce činila lepším hudebníkem. Samozřejmě mě baví hrát si s hardwarem, protože to je úplně jiný, daleko fyzičtější přístup ke skládání jako takovému, ale rozhodně to není tak, že bych dával přednost hardwaru, kdykoliv mám nějaký hudební nápad a chuť a náladu tvořit. To si raději zapnu počítač a klávesy, které jsou základem mé tvorby.

Odkud pochází field recordings, které používáš ve své hudbě? Jsou to tvé vlastní nahrávky, nebo čerpáš z nějaké databáze polních nahrávek?
Řekl bych, že tak 90 % jsou mnou pořízené zvuky a těch zbylých deset budou upravené field recordings z online knihoven a dalších zdrojů. Používám hodně drobných samplů z osobního života, ať už jde o přátele, tracky v přírodě, domácí party, nebo třeba zvířecí zvuky. Ne vždycky dávají konkrétní smysl, ale pro mě osobně plní funkci takové malé, nostalgické vzpomínky, kterou do té skladby zasadím a která mi později připomene období jejího vzniku. Je ale velký rozdíl v používání field recordings, co se týče mé víc rytmické produkce a té ambientní, která je velmi často přímo založena na polních nahrávkách všemožného druhu.

Čtěte také

Jsi vystudovaný klavírista – jak velký vliv tenhle fakt měl (nebo stále ještě má) na tvou hudbu?
Pomáhá mi to v tom smyslu, že si mohu kdykoliv cokoliv „přehrát“ ve své hlavě, ale nejsem si úplně jistý, jestli to má přímou spojitost. Kdybych to odlehčil, tak týdny strávené učením správného prstokladu u Bachových fug na mou IDM produkci asi moc velký vliv neměly. Ale naučil jsem se třeba improvizaci a to se samozřejmě vždycky hodí. Klavírista ještě automaticky není skladatel a naopak. Myslím si, že já jsem byl vždycky spíš ten skladatel, a to jsem se nikde neučil, na druhou stranu mě fakt, že umím hrát na klavír, určitě hodně ulehčil můj producentský život.

V úvodní skladbě alba Nothing Is Real z roku 2014 od amerického skladatele a producenta Benna Lee Jordana, kterou vydal pod svým IDM aliasem The Flashbulb, je ke slyšení tvoje hvízdání. Jak došlo k téhle nezvyklé „spolupráci“?
Poznali jsme se s Benem asi před deseti lety, nejdřív jen virtuálně, díky hudbě. V roce 2008 jsme pak spolu odjeli americké turné a Ben mi taky masteroval několik mých desek. Máme společný smysl pro humor a myslím, že když mě Ben právě někdy během toho turné slyšel pískat, tak mě požádal, jestli bych mu nezahvízdal v jedné jeho skladbě, ale detaily už si nepamatuju. Každopádně faktem je, že umím být hodně hlasitý a nezastavitelný hvízdal (smích).

Facebook události: Radio Wave & Genot Centre present SILENT_NIGHT#2: Kettel & Stanislav Abrahám

Prý už máš hotovou novou desku a po dlouhé době se zase jedná o ryze ambientní nahrávku. Je to pravda, a jestli ano, zazní něco z ní i na SILENT_NIGHT #2 v Praze?
Je to tak, nové ambientní a hodně minimalistické album už je prakticky hotové, jen ještě nejsem rozhodnutý, kde a jakým způsobem ho vydám. V Praze z něj určitě zazní velká část, samozřejmě víc nebo míň modifikovaná. Oproti mým klasickým editačním maratonům jsem tentokrát skladby upravoval jen minimálně – výsledek je hodně intuitivní a myslím, že se pro spací koncert skvěle hodí: hodně mých přátel při jejich poslechu už u mě doma usínalo.

Kdybys měl jmenovat některé ambientní skladatele/producenty, případně alba, která ovlivnila tvůj osobní život nebo hudební kariéru, která by to byla a proč?
To je docela zvláštní, protože kdyby ses mě zeptal na vlivy související s mou rytmickou produkcí, byl by ten výčet hodně dlouhý, ale co se týče ambientu, tam to tak „horké“ nebude a vlastně si asi nevzpomenu, kde to přesně začalo. První ambientní album, které jsem si zamiloval, byl Biosphere a jeho Substrata, ale neřekl bych, že to mělo jakýkoliv konkrétní vliv na mou vlastní ambientní produkci. V tomhle hudebním žánru člověk pořád musí bojovat proti nepříteli jménem nuda a snažit se, aby byl výsledek co nejvíc „živý“, a proto třeba nedám dopustit na trojici Steve Roach, Gas a Celer.

Usínáš někdy při poslechu hudby, nebo potřebuješ mít absolutní ticho?
Když poslouchám hudbu, tak nikdy neusnu. Zjistil jsem, že jsem ve skutečnosti dost „sociální“ typ posluchače. Když mě nějaká hudba baví a líbí se mi, mám potřebu to sdílet s ostatními, ideálně ve stejné místnosti.

Jaká skladba je podle tebe ideální na vstávání nebo pro ranní poslech?
Rád začínám den s některým z Mozartových koncertů pro lesní roh a skvělá „ranní“ deska je taky Panthalassa od Milese Davise a Billa Laswella.

Kettel: I like to start the day off with one of Mozart’s horn concertos

You are part of the music scene for 15 years now. I wonder how your equipment has changed throughout the years. Have you moved from software to hardware, vice versa, or is it still more or less „fifty fifty“?
I haven’t changed much compared to when I just started out. Outboard gear has always been very sparse my music making environment. I’m hesitant to call it “studio” because the kid at your neighbours probably has more gear than I have (laughing). Contrary to many electronic composers I think, technical or sonic experimentation isn’t really what I feel motivates or progresses me to grow as a musician. I do like fiddling around with hardware because it’s a really different approach to have more physical contact with the music, but it’s not an intuitive step for me when I feel inspired to make music – I’d rather get to the composition immediately than to mess around with clunky hardware. I can very well do with just a computer and being physical with the keys that I always use to compose and record. It’s just a personal thing.

In some of your tracks field recordings can be heard – are they your own, or do you use some electronic database of found sounds?
I would say 90 percent is stuff I’ve recorded. The other 10 percent may be edited sounds from online sources or libraries. I’ve used a lot of small little samples from friends or parties or hikes or cats, they wouldn’t always make sense but it’s like planting a little nostalgic flag in a song. It will later remind me of the time when I made the song. My ambient music however is very often based on recordings of sounds I made, or got from a movie or from TV or something. It’s a different way of using them compared to my more upbeat stuff.

You studied classical piano – how big of an affect did that have (or still has nowadays) on your music?
It helps because I can instantly play everything I hear in my head, but I’m not sure that can be 100 % attributed to studying classical piano. I’m pretty sure it didn’t really help much that I spent weeks practicing the fingering and articulation on Bach fugues you know. I’ve taught myself how to improvise and that comes in handier. A pianist isn’t a composer and vice versa. I’ve always been more of a composer I think and I’ve never been to school for that. But I’ve learned to speak fluent piano and I use it for everything I make.

Maybe not many of your fans know that you are whistling on the opening track of Benn Lee Jordan album Nothing Is Real from 2014 under his Flashbulb alias. How did this happen? Do you know each other personally?
Yeah, I’ve been friends with Benn for about 10 years. We met through music online. We especially share a taste for the same humour. We toured through the USA in 2008 and he’s mastered a few of my albums. I think he must have heard me whistle on that tour and he asked me to whistle on his song. I forgot how this happened. But I can be a very loud and unstoppable whistler (laughing).

If I have correct information, you are preparing new ambient album. Is it true? And if so, can we expect to hear some of the new songs during Silent_Night in Prague?
Yes, I’ve actually already finished a new ambient album but I haven’t decided on how to release it yet. I’m probably going to perform pretty much all of it in some way in Prague. It’s quite an unpolished, minimalistic album; the songs were usually made very intuitively and without epic editing marathons like I normally do. I think it would be perfect for the occasion, really. I’ve had many friends smoke out and sleep to it already in my house!

If you had to name some ambient producers or albums that influenced you the most, either in your personal life or in your professional career, which ones would that be and why so?
If it comes to my upbeat or acid stuff I feel like a bulging barrel of influences, but talking strictly about my ambient music I feel more disconnected. I can’t really pinpoint the origin of it. The first ambient record I loved was Substrata by Biosphere. I don’t know if it has anything to do with my music though, probably not. I think in pure ambient you are always up against the enemy of boredom. Ambient has to really move and feel alive. That’s why I love Steve Roach, Gas and Celer too.

Do you fall asleep while listening to the music sometimes or do you need proper silence?
I never fall asleep to music. I’m not sure I ever have. I’ve discovered that I’m quite a “social” music enjoyer, for some reason. When I love something I really feel an urge to share it and love it with someone else, preferably someone in the same room.

What is the perfect song for waking up (or let’s say “morning” song) from your point of view?
I like to start the day off with one of Mozart's horn concertos. Panthalassa by Miles Davis & Bill Laswell is also quite perfect for it.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.