Nová umělecká šéfka Divadla Petra Bezruče: Budu přemýšlet z pozice ženy

31. březen 2015

V českém divadelním prostředí se začínají dít zajímavé věci. Poté co se novým uměleckým šéfem Národního divadla stal mladý režisér Daniel Špinar, oznámila zajímavou změnu další významná divadelní scéna. Novou uměleckou ředitelkou ostravského Divadla Petra Bezruče se od září stane režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová. Sledujeme tak nástup nové generace narozené v 80. letech do významných divadelních funkcí. V rozhovoru pro Radio Wave Janka Schmiedtová nastínila své plány u Bezručů.

Nastupujete do ostravského Divadla Petra Bezruče, které má zvučné jméno v podstatě od svého vzniku. V posledních několika letech tam působila význačná jména – jako Jan Mikulášek nebo Martin Františák, kteří dali dramaturgii velmi originální a progresivní parametry. Štěpán Pácl, který odchází do pražského Národního divadla, jako poslední razil spíš klasičtější směr. Co máte v plánu vy? Budete inklinovat k moderní dramatice, nebo půjdete spíš po klasických titulech?
Nejsem připravená dělat žádné revoluce. Z Divadla Petra Bezruče vezmu to nejkvalitnější, což znamená velmi silný herecký soubor, který pracuje se silnými režijními osobnostmi. Ráda bych kombinovala moderní divadlo s klasickým hereckým. Nechci divadlo zaměřené na jeden žánr nebo jeden styl divadla, ale aby vznikla vrstevnatá platforma pro herectví.

Bezruči mají v tuto chvíli soubor složený z velmi zajímavých a dobrých herců. Plánujete nějaké obměny; nebo můžete prozradit, koho chcete rozhodně do souboru angažovat?
Ideální by bylo, kdybychom mohli rozhodně angažovat Alana Rickmana (směje se), ale obávám se, že do Ostravy na plný úvazek nepůjde. Každopádně v minulém roce odešli Tomáš Dastlík, Tereza Vilišová, což znamená, že divadlo přišlo o některé své tváře. Zároveň mnozí z nich zůstávají a doufám, že ještě pár let zůstanou, než dostanou lano někam jinam, nebo zůstanou Ostravě věrni zcela. Plánuju teď přijmout mladého herce Milana Cimeráka. Dále jednáme s některými herci, kteří jsou ve středním věku. Tam se ale bavíme o půlúvazcích nebo o pravidelném hostování. Ikonou našeho divadla zůstává pan Norbert Lichý. Zároveň si myslím, že spousta herců, kteří po škole nebo po prvním angažmá přišli k Bezručům, tak se aktuálně vyhrávají do pozic, kdy se z nich stávají velmi zajímaví herci, a na to já se v tento moment těším asi nejvíc.

Už na JAMU vás velmi zajímala témata jako emancipace či feminismus. Uspěla jste také v dramatické soutěži Zlatá divadelní žába za texty o genderových stereotypech. Máte v plánu taková témata akcentovat i v Divadle Petra Bezruče?
Myslím, že prvopočátek mého dramatického a dramaturgického nasměrování je to, že jsem žena. To znamená, že budu přemýšlet z pozice ženy. Nechci, aby se v Divadle Petra Bezruče začaly přetřásat a priori ženské otázky nebo aby se tam vytvářel prostor pro režírující ženy. To se mi nelíbí vytvářet takové uzavřené prostory, kde můžou být ženy kreativní. Naopak chci, aby byly brány režisérky a tvůrkyně kreativně stejně jako muži. To znamená, že mě zajímají genderové stereotypy, ale feminismus aktuálně vůbec ne.

Janka Ryšánek Schmiedtová vystudovala činoherní režii na JAMU v Brně. Byla provozní režisérkou Miss Praha Open 2009, spolupracovala s Brněnskou televizí, Českým rozhlasem, přispívala a přispívá do několika periodik – Otazníky historie, Hospodářské noviny aj. Doposud režírovala v Divadelním studiu Marta, Divadle Šumperk, HaDivadle, divadle Radost, Národním divadle moravskoslezském, Divadle J. K. Tyla v Plzni, Národním divadle v Brně, Bratislavském bábkovém divadle a Divadle Petra Bezruče, ve kterém nastupuje od září 2015 do funkce umělecké šéfky.

autor: Martin Melichar
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.