„Režisér Ulrich Seidl je vtipný humanista,“ říká Jindřiška Bláhová a Kamil Fila

21. duben 2017

Rakouský filmový režisér Ulrich Seidl, v Čechách známý především díky filmům Import/Export, Psí dny anebo Ve sklepě, přichází s novým filmem Safari. „Tenhle film zobrazuje upravování reality, což je přesně to, co dělá sám Seidl. Lovci někoho zastřelí a potom zvířata aranžují do kompozic a sami se u toho fotí. Je to jasná sebereflexe toho, co Seidl sám dělává s postavami. Dává nám tím najevo, že i zdánlivě nejsurovější dokument, kde teče krev, je přes všechnu surovost inscenovaný,“ říká Kamil Fila.

„Ulrich Seidl o sobě tvrdí, že je humanista, což je něco, s čím se dá polemizovat. Myslím si, že on je hlavně hodně vtipný humanista,“ doplňuje filmová kritička Jindřiška Bláhová. Kromě filmu studoval Seidl také novinařinu a jeho filmy mají určitý reportážní základ. „Chce vyprávět příběh a jeho síla je v preciznosti, v tom, jak dlouho film buduje a snaží se najít autenticitu,“ vysvětluje Fila a dodává, že Seidlova cesta rozhodně není snadná. Už proto je v jeho filmech zbytečné hledat jen touhu po provokaci. „Seidlův záměr není provokovat, lidi se prostě nechávají nachytat,“ pokračuje Fila.

„Seidl ty přídomky jako hnusný nebo nekompromisní, šokující sbírá. Je si moc dobře vědom, jakou má reputaci,“ doplňuje Jindřiška Bláhová a dodává, že je především nesmírně metodickým režisérem, který poznámku o tom, že „ho zajímají lidé hledající štěstí“, podmiňuje jistou sebeironií. Ve skutečnosti nejde o hledání štěstí, ale o odhalování primitivních vrstev lidského bytí.

Ulrich Seidl

„Jsou to rozkoše, které jsou interpretované jako štěstí a je velmi těžké se na ně dívat, obzvlášť když se v některých z nich sám člověk pozná,“ přiznává Fila. „Máte naivní diváky, kteří se do filmu propadnou a pak je jim fyzicky zle, pak máte diváky, kteří si řeknou, že se přeci nad tím nebudou pohoršovat, a pak máte lidi, který ten film berou vážně a skutečně se z něj snaží něco dostat.“

Divácký dopad Seidlových filmů je podle obou filmových kritiků v Čechách spíš minoritní. „Mainstreamová kritika ho nepobírá – má postoj maloměšťáka, který se odmítá pohoršit. Ale jinak je to miláček úzkého publika. Lidé zaprvé chtějí bizár a zadruhé uvidí něco přirozeného,“ uvažuje Fila. A připojuje glosu: „Seidl je světoznámý, to znamená všude, jen ne u nás známý.“

Poslechněte si celý rozhovor o filmografii rakouského režiséra Ulricha Seidla.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.