Cool Like Now: Shabazz Palaces se vrací do Čech s novou deskou

20. říjen 2014

Cool Like That, to bylo dřív. Miles Davis byl cool. A futurismus? To už je dávno. Hip hop je pod zemí a nemá co říct? Ale rozhlížíme se dostatečně? Co je teď? Teď jsou především Shabazz Palaces, tedy Ishmael Butler, známý z projektu Digable Planets, a Tendai Maraire.

Už ne afrofuturismus, Shabazz Palaces jsou dál, představují afro-nowismus, stín mainstreamu nad nimi nemá sílu a s prapůvodní hiphopovou drzostí prezentují nejsvobodnější současný hip hop, nekonečnou tvořivost a intuici na své cestě objevování nových dimenzí i starých paláců. Jejich síla působí nadčasově jako mýtus a oslovuje publikum napříč žánry.

Shabazz Palaces byli prvním rapovým projektem, který vyšel na legendárním seattleském labelu Sub Pop, v současné době u něj vydali druhou desku Lese Majesty, kterou ještě prohlubují propast mezi svým světem a zbytkem hiphopové scény. Nejen jejich zvuk, ale také vizuální estetika je nesrovnatelná s jakýmkoliv jiným projektem. Aktuální videoklipy pro ně natočil Hiro Murai a seskupení TEAN, oblečení a obal desky navrhoval designér indického původu Nep Sidhu.

Jejich koncerty bývají strhující a nejpůsobivější v malých klubech, tak je budete moci zažít 12. listopadu v brněnském Kabinetu MÚZ, kde na 10. narozeninách Itch My Hahaha vystoupí společně se Serengetim a Modrými horami, nebo 13. listopadu v pražské MeetFactory.

Reakce některých fanoušků poctivého hip hopu na jejich koncert mě dost překvapily, někteří byli téměř zděšeni, a tak jsem se zeptala několika osobností české scény, jejichž přístupu k hudbě si vážím, co pro ně hudba Shabazz Palaces znamená. Aktuálně se o Shabazz Palaces pochvalně vyjádřil například Yasiin Bey (dříve Mos Def).

Jan Kloss (alias DJ Zerwox, kolektiv Okolo)
Shabazz Palaces jsou přesně tím, co drží hudební svět nad hladinou před pomyslným utonutím ve vodách průměrnosti a předvídatelnosti. Je mnoho projektů, které kombinují vlivy z různých žánrů, Ishmael Butler a Tendai Baba Maraire to ale dělají tak, že vzniká kompaktní osobitý zvuk těžko zařaditelný k nějakému z nich. Experimentální hip hop, pokud o nějakém žánru přece jenom potřebujeme mluvit v jeho nejlepší podobě. Hudba, ve které tiché pauzy hrají stejně důležitou roli jako tóny samotné. Hudba, ve které vokální složka funguje jako jeden z nástrojů a zároveň nese silné poslání. Takové, co často většina ukecanějších a naléhavějších rapperů jen těžko hledá. Když k tomu navíc přidáte trochu neuchopitelné, až nadpozemské atmosféry a lehkost charismatických vystupujících, vyjde vám koktejl, který rozhodně stojí za to vidět živě. Já měl tu možnost doposud dvakrát a nenechám si ji ujít ani potřetí. Zajímavou vizuální prezentaci pak beru jako samozřejmost, která ale ne vždy samozřejmostí bývá.

Radimo (Prago Union Livě Band, Champion Sound)
Shabazz Palaces jsem objevil náhodou díky recenzi v časopise Electronic Beats krátce po vydání jejich desky Black Up. Recenze zněla skvěle a vypadalo to na řádný výlet do budoucnosti hudby, kterou mám rád. O to větší šok následoval po poslechu, nevěděl jsem si s tím tak trochu rady, ale rozhodně se mi to líbilo;))! Jak to tak bývá s deskami, které se stanou u mě kultem, poslech Black Up nabíral na síle s každou další rotací a z mých „nesmělých“ začátků jsem se stal obrovským fanouškem až na hranici uctívání, ha! Poslech Black Up, shánění všech dalších desek, návštěva jejich fantastického koncertu, a jsem v tom až po uši.

02772447.jpeg

Jan Burian ml. (Kyklos Galaktikos)
Paláce Mocných. Mluví jazykem ozvěn. Ze všech stran míří přímo na střed. Byly tu už dávno a jsou tu právě jen teď. Jejich nádhera spočívá v jemnosti a proniká hluboko až tam, kde se sny zhušťují a formují první slova. Už před branami paláců slyším ten zpěv… Bok po boku vstupujeme do tmy. V temnotě číhá úžas, temnota jitří mé smysly, na každém kroku se může stát cokoli… a to miluju… tady jsem doma… mám čas… moře času… ve tmě zmizí hranice mého vlastního těla… jsme spolu…

autor: Mary C
Spustit audio