Polský producent Minoo radí, jak oživovat elektroniku
Polský producent a profesor krakovské univerzity Pawel Pruski představí svůj přístup k živému hraní elektronické hudby v rámci vzdělávací akce Music Ports.
O experimentální elektronice inspirované jazzem a hip hopem, možnostech její tvorby a především živého hraní za použití programu Ableton Live promluví v rámci akce Music Ports polský producent a pedagog Jagellonské univerzity Pawel Pruski alias Minoo. Zkušený hudebník, který pravidelně připravuje pro polské rádio Off pořad podobný Kreatonu, zaměřený na testování nejrůznějších hudebních nástrojů a technologií, vydával své projekty na labelech Mad-Hop nebo Asfalt Records. Je jedním z těch, kteří se snaží využít svůj počítač a nejrůznější kontrolery jako opravdové hudební nástroje a co nejkreativněji. Je tedy důkazem toho, že elektronický producent nemusí být na pódiu pouze v roli sofistikovanějšího DJe.
Čtyřdenní program Music Ports, který pořádá Kreaton ve spolupráci s Goethe-Institutem, Radiem Wave a Galerií Školská 28, je určen pro 12 vybraných producentů. Pro veřejnost je určen workshop s producentem Minoo v Galerii Školská 28. listopadu od 19:00 a diskuse Sound Chat o hudebním exportu, která proběhne v Českém centru 26. listopadu od 18:30 a představí projekty, které pomáhají českým hudebníkům prorazit v zahraničí.
Čemu se věnuješ ve svém pořadu na krakovském rádiu Off?
Zamýšlím se a analyzuji různé aspekty týkající se tvorby elektronické hudby. Představuji nejrůznější hudební softwary, hardware, a to hlavně novinky. Mým cílem je ukázat, že dělání hudby může být velmi tvůrčí a vzrušující proces. Někdo si pořád myslí, že my producenti jen sedíme u počítače, děláme si kafe, pak zmáčkneme čudlík a track je hotový. Jak sama víš, není to zdaleka tak jednoduché. Jsem přesvědčený, že když má člověk nějaké znalosti, dokáže vyjádřit myšlenku a pocity a nemusí jen skákat mezi presety a neustále si kupovat nové věci. Část mé show je tedy „teoretická“ a ta druhá část je hudba. Trávím mnoho času hledáním zajímavé hudby a snažím se nevybírat podle toho, kolik posluchačů třeba daný track má. Když se mi to líbí, stáhnu si to.
Kdysi jsem byla na festivalu OFF a mile mě překvapilo, kolik lidí v Polsku zajímá experimentální hudba. Jak je to s tvou scénou? Je to v rámci Polska spíš underground, nebo už se jí dostává víc pozornosti?
Myslím, že jsem někde uprostřed. Na jednu stranu polští hudebníci spolupracují se světovými labely a zahraničními umělci a máme mnoho labelů, které vydávají takovou hudbu, jako Mad-Hop a U Know Me Records, to je myslím skvělé. Na druhou stranu máme malý problém s tím, že nás ignorují bookingové agentury. Hudebníci se tedy snaží propagovat tak, že hrají v malých klubech zadarmo. Možná že to není zas až takový problém, ale když se to snažíš dělat profesionálně, je to těžké. Ale je možné, že tohle neřešíme jen my v Polsku, ale že je to obecný problém tohoto druhu hudby.
Popisuješ a škatulkuješ nějak svou hudbu?
Svou hudbu popisuji jednoduše jako electronic beats. Je to trochu obecné označení, ale asi je to ten nejvhodnější způsob, jak popsat to, co dělám, i když se dost často inspiruji i novými trendy.
Učíš na univerzitě a děláš workshopy, co hlavně učíš, co je hlavním předmětem tvého vyučování?
Mám rád program Ableton Live, protože s ním mohu skládat hudbu doma a zároveň improvizovat naživo, a díky Max for Live mohu experimentovat ještě víc. Hodně času tedy trávím testováním různých nápadů, prostě mě baví zkoumat, jak věci fungují. Často když vidím některé mladé producenty, jsem hodně překvapený. Dovednosti, způsob přemýšlení o hudbě a skládání se stále proměňují. Je to strašně zajímavé a hlavně je to proces, takže je důležité být stále otevřený. Žijeme v kultuře, která nás zahlcuje informacemi, a je tedy důležité umět si vybrat.
Polsko má velmi zajímavou jazzovou historii. Ovlivnila tě nějak polská jazzová scéna?
Rozhodně, hlavně v 70. letech tu bylo hodně zajímavých kapel. Nejvlivnější byla asi Kometa. Mám hodně jejích vinylů. Občas koncertuji s jazzovým bubeníkem a je to naprosto jiná zkušenost, musíte improvizovat a trénovat své dovednosti, i pokud jde o práci s počítačem. To je přeci podstata jazzu, cítit se svobodný, vyjádřit, co zrovna cítíte, a brát to jako takovou promluvu s publikem.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.