Troposphere: Výlet do triposféry s unikátním jazz-trapovým projektem

6. listopad 2015

Na Scéně s Mary C můžete vedle sebe potkávat aktuální údernost módního trapu, ale i virtuositu a expresivnost jazzu.

Oba tyto póly najdete na pozoruhodném projektu Troposphere producenta a vyhledávaného filmového střihače Fafua a jeho nevlastního bratra, multiinstrumentalisty Boba s názvem Tropism. Jejich debutová deska vznikla z pravidelných víkendových jam session a připomíná v některých pasážích projekt Tutu Milese Davise a Marcuse Millera, spojuje totiž aktuální beaty a jazzovou improvizaci. Co se týče aktuálních projektů, nedá se moc srovnávat. Tropism zní minimalisticky, úderně a zároveň je v něm velká dynamika, spousta překvapivých detailů a hlavně fantazie.

Deska zatím oficiálně nevyšla, pánové jsou ve fázi hledání vhodného labelu, a je k poslechu zatím ve formě psychedelického filmu, který sestříhal právě Fafu, jehož práci možná znáte, a ani o tom nevíte. Hudbu produkoval například pro Method Mana, spolupracoval s Talibem Kwelim a stříhal videa pro Action Bronsona, Harryho Frauda nebo krátké dokumenty, třeba pro Rihannu.

For English version of the interview with Troposphere scroll down.

Můžete oba přiblížit, z čeho vycházíte?
Fafu: Oba pocházíme z Pensylvánie, i když teď žijeme každý v jiném městě. Hudebně vycházím z hip hopu. Produkoval jsem, dělal remixy a moje tvorba je hlavně elektronická.
Bob: Dělám hudbu celé dny, buď si pískám, nebo tleskám, prostě chci, aby okolní svět slyšel tu hudbu, kterou mám v hlavě. Ke všemu mám nějaký soundtrack. Hraju na různé nástroje a snažím se dosáhnout mistrovství v mnoha oborech. Hraju na kornet, trumpetu, fujaru, basu nebo bicí.
Fafu: Dali jsme se dohromady tak, že jsme nevlastní bratři. Moje matka a jeho otec jsou teď manželé a známe se asi deset let. Dřív jsme hodně jamovali a teď jsme se konečně sešli ve studiu.

Fafu, ty jsi byl členem skupiny Blestenation. Některé vaše texty byly politické. Jak teď přistupuješ k vyprávění příběhu, když děláš jen instrumentální hudbu?
Fafu: To je zajímavá otázka. Myslím, že to má nějaký příběh, ale vzhledem k tomu, že je to instrumentální, ta část výkladu je na posluchači. Jednotlivé nástroje jako flétna a kornet jsou vlastně hlavními postavami toho příběhu. Reagují na sebe, přichází a odchází s jednotlivými skladbami.

Troposphere je docela ojedinělá kombinace jazzu a trapu a video, které je možné vidět na YouTube, je dost psychedelické. Měli jste od začátku nějaký koncept?
Fafu: Ani ne. Prostě jsme se sešli ve studiu a nahrávali pro zábavu. Neměli jsme žádná očekávání. Já jsem přinesl své zvuky a Bob zase svoje a vzniklo tohle. První skladba alba s názvem Spawn byla taky první skladba, kterou jsme udělali, a ta odpovídá tomu, co popisuješ. Má to ten moderní trapový beat a hraje tam kornet. Když jsme tuhle skladbu nahráli, došlo nám, že bychom to měli brát vážně, a začali jsme pracovat na albu.

Když mluvíme o těch nástrojích, myslíte si, že je důležité mít klasické hudební vzdělání?
Bob: Já mám docela dobrý sluch a vždy jsem se považoval za hudebníka. Mám nějaké hudební vzdělání a kdysi jsem požádal svého učitele kytary, že bych se chtěl naučit více teorie. Studoval jsem hudbu na střední, ale neabsolvoval jsem. Hudební teorii tedy rozumím, ale nenechám se jí příliš svazovat. Mám pro to prostě nějaký vrozený smysl a mohu improvizovat a používat různé akordy a harmonie spontánně.
Fafu: To, co já dělám, vychází z hiphopové produkce, DJingu a používání samplerů, i když nějaké hudební vzdělání mám. Mnoho hudebníků, kteří mě inspirovali, vzdělání nemělo, takže si nemyslím, že k tomu, abyste dělali skvělou hudbu, nutně potřebujete hudební vzdělání.

Vím, že jsi spolupracoval s Talibem Kwelim a Method Manem…
Fafu: Produkoval jsem pro Method Mana, na jednom z jeho alb. Hostoval také na desce naší skupiny Blestenation. Dělal jsem pro něj také zvukového inženýra. Pro Taliba produkoval jeden můj přítel a já jsem mu pomáhal s mixem. Letos jsem s ním taky několikrát vystupoval jako DJ. V hudebním průmyslu jsem si vyzkoušel různé profese s různými umělci. Bob má na to myslím celkem nevinný pohled, zatímco já už dost zkusil. A to je vlastně naše výhoda, máme obě perspektivy.

Nedávno jsem četla článek o hudebním průmyslu, který napsal Talib Kweli, zajímal by mě tvůj názor, vzhledem k tomu, že máš jako střihač stále kontakt se špičkou průmyslu, a zároveň se album projektu Troposphere chystáte oficiálně vydat.
Fafu: Nevím, hudební průmysl je teď v takovém zvláštním stavu. Dřív bylo rozhodně víc peněz, samozřejmě pro dobro i ke škodě věci. Dobré na tom bylo, že se toho dělo daleko víc, vycházelo více desek a bylo více příležitostí vydávat jak nezávisle, tak i na velkých labelech.

Zdálo se, že Talib Kweli byl zklamán hlavně ignorací lidí, kteří hudební byznys řídí.
Fafu: Nevím přesně, co psal, ale pravděpodobně bych s ním souhlasil. V hudebním průmyslu je spousta chamtivých lidí, ti dělají rozhodnutí a ovlivňují tak ty kreativní, kteří o byznysu nechtějí přemýšlet.
Bob: Ale teď je zase mnohem více příležitostí ke zviditelnění, i když nemáte smlouvu s velkým labelem, což je zajímavá druhá strana věci. Spousta lidí má tak příležitost uspět, užít si to a poslouchat tu hudbu. Už to není jen pro ty „V.I.P.“.

Daří se vám vydělávat si tím, co máte rádi, nebo děláte ještě nějakou jinou práci?
Bob: Pracuju jako zahradník, jsem odborník na stromy. Mám svou vlastní firmu. Navrhuji a udržuji zahrady. V noci vezmu některý z nástrojů a hraju. Dostávám mnoho pozvánek na jam session a daří se mi i koncertovat. Takže si celkem dokážu tuhle neustálou touhu věnovat se hudbě organizovat. Kdykoliv mám příležitost, jdu hrát na kytaru nebo na bubny.
Fafu: Já se živím tím, co mám rád, i když to není vždy hudba. Stříhám videa. Vždy se pohybuji mezi hudbou a videem. Takže je to stále o mé tvořivosti a produktivitě.

Fafu, mohl bys tedy přiblížit roli vizuální složky ve vašem projektu?
Fafu: Během nahrávání alba v Upstate New York jsme si zvykli dělat vždy několik skladeb za víkend. Pak jsme si je přehrávali v iTunes se zapnutými vizualizacemi, takže to pro nás byla vždy i vizuální záležitost. Diskutovali jsme o tom, že by album mělo mít delší vizuální doprovod, a vzhledem k tomu, že jsem taky střihač, bral jsem to jako takový vedlejší projekt. Vybral jsem nějaké video materiály, které se k hudbě hodily, a sestříhal jsem tu montáž, která je k vidění na YouTube. Pro mě je to prostě další způsob, jak lidem tu hudbu představit. Je to především o té hudbě.

Nepřemýšleli jste také o přizvání rapperů nebo zpěváků?
Fafu: Troposphere mám rád takhle instrumentální, ale dovedu si představit nějaký další projekt, třeba remixové album.

Can you both tell me a little bit about your background?
Fafu: We are both from Pennsylvania but we live in different cities now. Musically I come from hip hop place. I’ve done a lot of hip hop production, remixes and electronic based music.
Bob: I play music all day either whistling or clapping making the outside world hear the music in my mind. I have a sound track for everything. I play a lot of different instruments. I try to achieve mastery in a lot of different things. I play cornet, trumpet, fujara, guitar, bass or drums, etc.
Fafu: And the way we came together is that we are step brothers. My mother and his father are married now. So we have known each other for about ten years. We have jammed a lot in the past and then finally got together in the studio.

You have been a part of the group called Blestenation. Some of the tracks included social and political context. How do you manage to tell the story now with only instrumental music?
Fafu: That’s an interesting question. I feel it tells a story but since it’s instrumental some of it is left up to the interpretation of the listener. And the different instruments, like flute and cornet are the main characters of the story. They interact with one another and come and go on different tracks.

Troposphere is very unique combination of jazz and trap and the visual is very psychedelic. Did you have any some concept from the beginning?
Fafu: We didn’t really have a concept when we started recording. We basically got together in the studio to record for fun. We had no expectations. I brought my sounds and he brought his and this is what kind of came out. The first track of the album called Spawn was the first track we did together and that’s basically what you described. It has the modern “trappish" drums with the cornet. We recorded that song and then realized we should take it more seriously and started working on the album.

Talking about the instruments. Do you think it is important to have a classic musical training?
Bob: I have a pretty good ear and I always thought of myself as a musician. I did do some classical training. I asked my guitar teacher, I wanted to learn music theory. I did some college training. I didn’t graduate in that but if I have an instrument in my hands I have to learn it. I just have to make music all the time. I have a pretty good understanding but I don’t let it necessarily dictate what I do in terms of music theory. It’s kind of wired in and I have an innate sense and I can sort of improvisechords and harmonies in different ways spontaneously drawing from that source.
Fafu: What I do is definitely more based in hip hop and DJ style production with samplers and putting things together although I have some training. A lot of the musicians that inspired me were not classically trained in music so I don’t know that it is a necessarily imperative to have that kind of training to create great music.

I know you were credited on Talib Kweli’s and Method Man’s projects…
Fafu: I produced for Method Man, for one of his albums and he did a song with my group Blestenation as well. I also did some engineering for him. And as far as Talib, a friend of mine produced a song for him and I helped him mix it. I also DJ’ed for him randomly at a show earlier this year. I’ve worked in the industry in various forms over the years with various artists. Bob has a more innocent sense of the music game whereas I’ve been in trenches and I think that’s another thing that helps us having both perspectives.

Recently I read an interesting article by Talib Kweli about music industry. So I would like to hear your opinion on it since you also plan to release the Troposphere album…
Fafu: I don’t know, the music industry is in such a strange place right now. Coming up there was definitely a lot more money for better or worse. But the good side of it was that there was a lot more going on, more projects being released and a lot more opportunities to release on an indie scale up to major.

It seemed that Kweli was sad about the ignorance of people running the business…
Fafu: I don’t know what he said in that article but I probably agree with him. There are a lot of greedy people making decisions that affect creative people who don’t want to think about business.
Bob: …Even though there are more opportunities for exposure without a record deal these days, which is an interesting other side of the point here. So many people are able to encounter this, enjoy it and listen to it. It doesn’t have to be such a red carpet deal in order to do that.

Do you manage to make living of what you love or do you do anything else?
Bob: I work as a landscaper, arborist, and tree climber. I have my own business. I also install gardens and maintain gardens. By night I pick up an instrument and I’m always playing. I have a lot of invitations as an improviser and I’ve been able to keep that going on in terms of performance. Every once in a while I have a gig with one of my instruments. So I’m managing this constant urge to play music. Whenever I get a chance I’m up on the drum set or pick a guitar.
Fafu: I make living doing what I love, but it isn’t always music. I do a lot of video editing. It’s always between music and video, so no matter what I’m using my creativity and productivity.

Fafu, as an editor for a lot of famous projects, can you tell me a little about the role of the visual in the Troposphere project?
Fafu: During the process of recording the album in Upstate New York we’ve got into the habit of recording a few tracks each weekend. And at the end of the weekend we would trip out and play all of the tracks in iTunes with the iTunes visualizer on so the music has always been very visual to us. We always talked about having a long form psychedelic visual to go with the whole project and as you said I work as an editor as well so I just took it as a side project to compile footage that matched the project and put together the montage that is on Youtube. To me it’s just another avenue for people to be exposed to the music. It’s all about the music.

Did you think about including some rappers or vocalists or would you stay instrumental?
Fafu: I like Troposphere as an instrumental duo but I can definitely see some other projects, maybe a remix album.

autor: Mary C
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.