Colours a Pohoda jsou sourozenci mapující kvalitní festivalový mainstream

12. květen 2015

České Colours of Ostrava a slovenská Bažant Pohoda. Festivaly, které už tradičně patří mezi největší hudební události obou zemí, působí jako sourozenci. Z Trenčína do Ostravy je to, co by kamenem dohodil, mezi oběma akcemi vám na rekonvalescenci zbývá jen pár dní, společná je i snaha postihnout široké žánrové spektrum a pustit návštěvníkům do žil trochu chytrého hudebního mainstreamu. Letos navíc Colours i Pohoda lákají na stejného headlinera – islandskou Björk.

Colours už nepatlají jednu barvu přes druhou

Ze začátků ostravských Colours byste neodhadli, že je v line-upu budoucnosti čeká Björk, přesto už první ročník mířil na nejvyšší úroveň tehdejších tuzemských festivalů. V roce 2002 se na Stodolní ulici a v areálu ostravského výstaviště sešlo přes osm tisíc lidí, jedním z největších lákadel pro tehdejší návštěvníky byli ale bezpochyby právě objevení Kryštof. Záměr festivalu byl jasný: Colours chtěly představit nejzajímavější world music, potěšit posluchače alternativní scény a návštěvnost si krýt bezpečným mainstreamem. Často to bohužel vedlo k rozpačitému žánrovému rozštěpení a příliš očividné snaze zavděčit se úplně všem: v roce 2005 jste mohli na Colours slyšet naštvané Asian Dub Foundation i Mira Žbirku. S postupem let se ale na plakátech Colours stále častěji objevovaly kapely s aktuálním zvukem, povětšinou obsazující pódia na festivalech na západ od nás. V roce 2011 zvala Ostrava na Grindermana Nicka Cavea, ale také na ostrovní avantgardní kytarovku The Horrors. Chvíli po Ostravě zahráli svěřenci Geoffa Barrowa i na katowickém Offu, který je proslulý svým dramaturgickým vizionářstvím. Colours začaly držet krok s dobou.

02391218.jpeg

Velkolepý důkaz o tom, že Colours umí být in i v jiných žánrech, než je world music, měl přijít v roce 2012. Krom toho, že se festival přesunul do vítkovického areálu mezi mohutné důlní věže a těžké ocelové konstrukce, nabídl také dosud největšího a nejzajímavějšího headlinera, Björk. I když to islandské zpěvačce ze zdravotních důvodů do Ostravy nakonec nevyšlo, začalo být jasné, že festival se ubírá novým směrem. Potvrdili to Animal Collective, Antony And The Johnsons nebo The Flaming Lips s velkolepou show plnou ohňostrojů, konfet i obřích nafukovacích balonů. V dalších letech se v Ostravě objevili indie romantici The xx, postrockoví elfové Sigur Rós, baladičtí The National nebo MGMT. Dramaturgický nešvar kapel, které nikoho neurazí, se bohužel jedné z nejzajímavějších českých akcí drží dodnes. Loňskou Annu K. a nepochopitelné stálice tuzemských line-upů Monkey Business v roce 2015 vystřídá folk-popový boyband Jelen. Na druhou stranu, člověk si bude moct spravit chuť u skvělých Kalle, DIV I DED nebo Sky To Speak. A hlavně – konečně přijede Björk.

Bažant Pohoda a její těžce vybojovaný komfort

O pět let starší trenčínská Bažant Pohoda má za sebou poměrně těžkou cestu k nejnavštěvovanější události na Slovensku. První ročník v roce 1997 proběhl pouze jako akce přidružená k městským oslavám, line-up se skládal skoro výhradně z českých a slovenských kapel. Už tři roky nato ale na Pohodě nadšeně skákali milovníci Propellerheads, kteří se chvíli předtím proslavili v kultovním filmu The Matrix. Návštěvnost jako by rostla exponenciálně: Fun Lovin’ Criminals vidělo v roce 2001 osmnáct tisíc lidí, někteří třeba z balonu nebo při tandemovém seskoku z letadla. Už před čtrnácti lety měla navíc své místo v programu symfonická hudební tělesa, u kterých dodnes odpočívají přesycení hudební fanoušci, udolaní kulometnou flow Dizzeeho Rascala nebo kultovními Wu-Tang Clan.

Když v roce 2009 Pohodu ukončila tragická nehoda, vypadalo to, že se už organizátoři nevzchopí. Navzdory všemu nabídl festival hned následující léto ještě lepší akci. Kapacita trenčínského letiště se omezila na třicet tisíc návštěvníků a ti se mohli těšit na The xx, Klaxons, Crystal Castles i experimentálnější These New Puritans nebo Autechre. Časový rozvrh se dodržoval s pedantskou precizností a platil pro všechny stejně – i pro Mobyho, M.I.A. nebo Portishead. Triumvirát headlinerů z roku 2011 docela dobře ukazuje trend, který je pro Pohodu typický: podobně jako na Colours se i v Trenčíně často sází na všeobecně oblíbené interprety. Moby prostě zahrál svoje největší hitovky a nic jiného se po něm ani nechtělo. Zcela nad očekávání pak ale dopadl koncert Portishead, kteří se do té doby na Slovensku (a ani v Česku) neukázali. Podobný zářez se povedl v roce 2013, kdy se Michalu Kaščákovi a jeho týmu povedlo na festival přivézt Thoma Yorkea a jeho Atoms For Peace.

02097265.jpeg

Kdyby měly hypoteticky soutěžit letošní programy Bažant Pohody a Colours of Ostrava, asi by to skončilo remízou. Björk přiveze svoji poslední desku Vulnicura i v doprovodu producenta Arcy na oba festivaly. V pomyslném žebříčku u mě přesto těsně vítězí Pohoda, která má přece jen trochu lepší čuch na nová jména na scéně – například špinavou španělskou senzaci Mourn.

Čtěte také

autor: Jonáš Zbořil
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka