Festival Lunchmeat opět otestuje hranice klubové hudby

12. říjen 2016

S naprosto odlišnou estetikou a vizuální stránkou stojí před hlavním dnem svého sedmého ročníku festival Lunchmeat. Místo výrazných barev a vlivů vaporwavu je celý letošní ročník zahalen do monochromatických odstínů, čemuž do jisté míry odpovídá i line-up pátečního večera. Jeho hlavní principy však zůstávají neměnné – propojovat aktuální relevantní podoby klubové elektroniky se svébytnou vizuální složkou.

V tomto – tedy především hudebním – ohledu Lunchmeat i letos na pražské klubové scéně jen těžko hledá konkurenci. Přestože v loňském roce představil festival také množství výborných jmen, minimálně jeho návštěvníci spatřovali jasnou hlavní tvář v dnes už legendárním producentovi Andym Stottovi, který zde představil drtivé mutace junglu. Oproti tomu je line-up letos více soustředěn do jednoho večera, a páteční Lunchmeat je tak bezpochyby nabitější.

Hlavní část festivalu se letos přesunuje z Veletržního paláce do budovy bývalých Elektrických podniků na Bubenské, kde sídlí i klub NEONE, který je s Lunchmeatem úzce spojen. Na třech stagích, z nichž tou hlavní budou veřejnosti málo známé prostory podzemního kina, se představí řada jmen, která věrně reprezentuje rozmanitou tvář dnešní klubové hudby.

Pozoruhodné na letošním festivalu je přitom zvlášť to, jakým způsobem producenti testují odlišné hranice současné klubové elektroniky. V tomto ohledu vystihuje Lunchmeat jeho jednotící motiv – donekonečna přetvářený Female_head.max, nejpoužívanější grafický model ženské hlavy. Na rozdíl od letošního skvělého ročníku Creepy Teepee či dislokovaného Unsoundu 2016 ale Lunchmeat jako takový neartikuluje vlastní politické téma a zůstává u důrazu na samotnou pestrost přístupů a postojů pozvaných jmen a audiovizuálních umělců.

Lunchmeat Festival 2016 se odehraje 14. - 15. října v budově bývalých Elektrických podniků na Bubenské, kde sídlí i klub NEONE.

Jeden z hlavních vrcholů pátečního večera přitom proběhne až v jeho samotném závěru, jakkoliv nepůjde ani o live, ani A/V show. Snad žádný producent ani DJ ale neumí závěrečné sety tak dobře jako Objekt. Britský producent sídlící v Berlíně je už tradičním zakončovatelem legendárního festivalu Freerotation a tříhodinový DJ set představí i na konec programu Lunchmeatu.

Svými live shows je na druhé straně proslulý Legowelt. Barvitý a neotřelý rukopis a spontánnost nizozemského house/techno producenta neustále vlévají život do současné lehce skomírající žánrové produkce. Prakticky totéž se dá říct i o nekompromisním producentském duu AnD, které do meditativních (v horším případě vyčichlých) poloh současného techna přináší nepřístupnost a agresivitu.

03499359.jpeg

Obojí, ale spíše z experimentálních než tanečních základů, patří i k tvorbě Samuela Kerridge, jehož loňské vystoupení v NEONE platí za jedno z nejlepších, které v Praze v roce 2015 proběhlo. V rámci Polygonem kurátorované sekce je pak neopominutelné i vystoupení Silent Servant. Spoluzakladatel labelu Jealous God se v Praze představí před vydáním dlouho očekávaného nástupce debutového alba Negative Fascination. Release skvělé nové desky SsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSs zase předchází pražskému vystoupení SHXCXCHCXSH.

03499352.jpeg

Hraničním formám klubové hudby, ne však jejím kontinentálním či ostrovním odnožím, se věnuje i pomyslná druhá větev festivalu – byť vzhledem k niti, která se vine skrze jednotlivé producenty, je těžké line-up rozdělovat. Interpretem, který v tomto směru nejlépe vystihuje letošní ročník Lunchmeatu a jehož vystoupení může vzbuzovat největší očekávání, je Amnesia Scanner. Tajemné duo má za sebou zatím jen dvě nahrávky – Angels Rig Hook a AS, obě ale patří k tomu nejlepšímu, co se na poli experimentální tvorby v uplynulém roce objevilo.

Směs grimu, reggaetonu, jedovatých nu-metalových prvků, tranceu či mileniálního popu, která v posledních měsících otřásá klubovou hudbou, tak na Lunchmeatu reprezentuje skvělý label Her Records a jeho showcase se Sudanimem, Kid Antoinem a MM. Nechybí ani švédská producentka KABLAM či berlínská rezidentka Ziúr, která se letos postarala o dvě povedená EPs Taiga a Deeform.

Výčtem dalších producentů, kteří si na Lunchmeatu zaslouží pozornost a jejichž vystoupení by vydalo na výborný samostatný koncert, by se dalo pokračovat (mj. Roly Porter, patten a další). Podstatné však je, že Praha má v Lunchmeatu čím dál více svébytný městský festival klubové a experimentální hudby, který české metropoli do posledních let chyběl.

Důraz na stálou klubovou základnu a objevování nových prostorů není ve střední Evropě nic nového, model skvěle funguje v Krakově při Unsoundu či v Budapešti v rámci UH Festu. Obviňovat Lunchmeat z toho, že jen využívá interpretů, kteří přijedou na jeden ze zmíněných festivalů, by ale bylo zcela liché. Všechny akce, spolu s lednovou berlínskou CTM, k níž lze od Lunchmeatu vytyčit nejjasnější spojnici, se do jisté míry protínají v line-upech a přístupu. Minimálně stejně tak má ale každá z nich rozličná východiska a jasnou identitu.

autor: Martin Vait
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.