Holland Festival: Postmoderní opera, která trvá měsíc

15. duben 2016

Elektronika má v Evropě na jaře svůj Sónar, nezávislý pop zase svou Primaveru. Ale jsou tu ještě další žánry: v Amsterdamu vyrostl pořádně velkorysý festival hudebního divadla, který vystřeluje všemožnými multimediálními směry. Holland Festival trvá celý červen: a měřeno rozpočtem, rockové festivaly se s ním nemohou měřit.

Od roku 1947 se v Amsterdamu koná měsíční přehlídka čerstvé hudby a divadla. Sjíždí se sem mezinárodní publikum, čím dál víc i Češi: když už poznávat tohle město, pak je pro leckoho nejpříhodnější právě čas intenzivního mixu divadla, koncertů, filmů, tance, opery – a hlavně jejich svébytných kombinací. Na Holland Festivalu je pozoruhodné i to, že rád dováží akce i z Afriky a Asie. Podporuje současné scénické umění tím, že je koprodukuje: objednává od umělců a souborů nové kusy a uvádí je v premiéře.

Holland si drží pověst podpůrce současné hudby, a to v docela zásadní šíři. Zahajovací koncert (1. června) patří nové skladbě, jejímž autorem je Nico Muhly – mladý americký skladatel a orchestrátor, známý i skrze spolupráce s Antonym and The Johnsons, Bonniem Princem Billym a Björk. Muhly se potká s elektronickým projektem Oneohtrix Point Never ve speciálním projektu Twitchy Organs.

Z elektroniků dorazí i Matthew Herbert: bude se tu prezentovat jedno z prvních živých vystoupení jeho konceptu Twenty Pianos, v němž skrze technologii zní zvuk dvaceti „významných“ klavírů. Herbert, který naposledy zvukově zpracovával život, smrt a konzumaci běžného selete (One Pig), tentokrát nahrál klavíry, které patřily Gustavu Mahlerovi či Rachmaninovovi, je tu vězeňské piano i nástroj, na který nahrál Lennon Imagine. Raritou je klavír ze sídla tzv. Viktoriánského kultu – sekty z 19. století, v níž s charismatickým duchovním, vikářem Henrym Princem žily stovky jeho „spirituálních nevěst“. Těžko odhadovat, co všechno nástroj v tomto mysteriózním anglickém harému zažil... Uvidíme a uslyšíme, co Herbert se svým tématem elektronicky dokáže: jeho metoda už vyznívá občas mechanicky.

03125496.jpeg

Lehce geniální klasik inscenování hudby, německý Heiner Goebbels se vloni na Holland Festivalu představil ve spojení s performerkou Marinou Abramovic. Tentokrát přiváží rekonstrukci jedinečné rituální opery amerického „samorosta“ Harryho Partche Delusion of the Fury. Partch vyráběl vlastní nástroje ve vlastním ladění a pokoušet se o návrat do jeho ztraceného ráje se podobá rekonstrukci notně divokého fikčního světa.

03125495.jpeg

Program, který se denně odehrává v různých městských sálech od jazzklubu po operu, přiváží i další silná jména: jsou mezi nimi Ben Frost, Woodkid, hraje se část operního cyklu Philipa Glasse The Civil Wars, scénický projekt představuje Shara Worden (z kapely My Brightest Diamond), nechybí experimentující saxofonista John Butcher a radikální vokalista David Moss.

Nejvyšší ligu, řečeno stručně, představují divadelní projekty. Režisérská legenda Peter Brook má sice už svůj věk, ale jeho novinka The Valley of Astonishment (Údolí úžasu), vyprávějící příběh lidí, jejichž smysly a mozky vnímají svět jinak (třeba zvuky jako barvy), se těší výborné pověsti. Další legenda, americký výtvarník a autor neproniknutelné filmové série Cremaster Matthew Barney tu bude prezentovat svůj nový filmový cyklus River of Fundament: mísí se v něm evokace starých mytologií podle románu Normana Mailera Dávné večery s „příběhy automobilů“ a záznamy živých performancí. Když připočteme přítomnost klasika multimediálního divadla, původem jihoafrického Williama Kentridge, jeví se letošní Holland Festival (1.–29. června) jako hustá, bohatá, subverzivně kultivovaná akce.

Ukázky z programu amsterdamského Holland Festivalu 2014 můžete poslouchat v Echu Pavla Klusáka v úterý 20. května od 21 hodin.

Program festivalu najdete tady.

autor: Pavel Klusák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.