Dolce&Gabbana prodává hidžáby. Módní průmysl se zaklíná inkluzivitou

2. únor 2016

Značka Dolce&Gabbana nedávno zveřejnila první kolekci určenou pro muslimské ženy. Trhu s drahou módou dominují zákaznice z arabských zemí už léta, kolekce oděvů pro ženy, které jsou zvyklé se zahalovat, proto přichází překvapivě pozdě. Objevuje se však logicky jako součást nejviditelnějšího fashion trendu poslední doby – oslavování kulturní, rasové a genderové rozmanitosti.

Podle Forbesu je kolekce pro muslimky „nejchytřejším krokem za celá léta“. Novinář Nicholas Coleridge ve své knize Spiknutí módy upozorňuje, že zákaznice ze Středního východu mají zásadní vliv na luxusní módu už od tamního ropného boomu v 70. letech. V době, kdy haute couture bojovala o to, zda zůstane relevantní součástí kultury, ji pomohly resuscitovat zbohatlé středovýchodní rodiny. Podle zprávy Reuters z roku 2011 jsou arabské zákaznice stále těmi největšími nákupčími drahé módy. Pro marketéry však jsou těžko identifikovatelné – mnoho z nich nosí nakoupené kousky jen v soukromí nebo pod dlouhými abájemi.

Kolekce D&G není prvním případem, kdy luxusní značky věnovaly pozornost přímo muslimským zákaznicím. Loni se v Dubaji konalo několik přehlídek západních návrhářů včetně například Stelly McCartney, designéři si také zvykli zásobovat obchody speciálními svátečními kolekcemi během ramadánu, svátek se v poslední době stal pro muslimské komunity obdobím nakupování, podobně jako Vánoce v oblastech s křesťanským dědictvím.
Na trhu s běžnou módou se kompletní muslimská kolekce zatím neobjevila, přestože značky Uniqlo a H&M v minulosti angažovaly modelky, které předváděly v hidžábech.

Čtěte také

Pojem „skromná móda“, který může platit pro neprovokativní, ale chic oblečení pro ortodoxní židovky, mormonky, muslimky nebo i křesťanky, je ve světě streetové módy známý už nějakou dobu. Pro množství blogerů, ikon streetového oblečení a lokálních obchodů je zájmem číslo jedna. „Spolu s nástupem Instagramu a fashionblogů si křesťanky, židovky, muslimky i hinduistky, většinou mladé ženy z USA, zvykly ventilovat své frustrace z nedostatečné módní nabídky pro svoje potřeby na internetu. Brzy je začaly doplňovat tipy, jak svůj šatník budovat navzdory tomu, že nabídka v obchodech je pro ně příliš úzká. Výsledkem je hnutí skromné módy a nová generace věřících módních blogerek, designérek a trendsetterek napříč náboženským spektrem,“ dočtete se v textu How The Internet Made Modest Fashion Cool.

K nejznámějším blogerkám a zároveň „mipsterkám“ (v New Yorku používaný výraz pro muslimské fanoušky a fanynky současné hipsterské módy) patří devatenáctiletá Summer Albarcha, jejíž dnes už přejmenovaný instagramový účet Hipster Hijabis má 220 000 followerů – muslimů, fashionistů jiných vyznání i nevěřících. Podobně rozmanité zákazníky má dvojice židovských švagrových z Brooklynu, které tu provozují obchod MimuMaxi, ačkoliv původně zamýšlely prodávat oblečení komunitě chasidů. Jejich oversized šaty nakupují všichni. Zdání absolutní tolerance a otevřenosti jejich publika a zákazníků ale rozmetala vlna negativních komentářů na fotku Summer Albarchy v hidžábu, kterou si židovské švagrové pověsily na Instagram. „Ve světle izraelsko-palestinského konfliktu“ připadala komentujícím fotka zahalené ženy nevhodná.

03296184.png

Skromné muslimské módě se kromě Hipster Hijabis věnují i blogy Hijabtrendz, SliceOfLemon nebo YaztheSpaz89. Čím dál populárnější je skromná móda v Turecku, kde stále platí zákaz nošení šátků na území veřejných institucí, od začátku éry strany AKP současného prezidenta Erdogana, která se neúspěšně pokusila se zákazem skoncovat, se však podle tureckých fashionistů na ulicích objevuje stále víc žen v tradičním, ale zároveň módním oblečení. „V 90. letech znamenalo zahalování nosit ‚pardessus‘ nebo černou burku, obojí bylo velmi ošklivé. Většina žen se nechtěla zahalovat kvůli tomu, že mají rády módu,“ říká v dokumentu Al-Jazeery jeden z návrhářů dnešního trendu hijabi fashion, která „umožňuje cítit se žensky a zároveň být oblečená v souladu se svou vírou“. Oděvy hijabi fashion nemají výstřihy ani rozparky a vždy jsou doplněné šátkem, o to víc experimentují s barvami a vzory.

Na rozdíl od hijabi fashion Dolce&Gabbana při prezentaci své kolekce nijak neakcentuje skromnost, jejich kolekcí prostupuje obvyklý důraz na smyslnost a luxus. Zatímco skromná móda se pokouší vpravit hodnoty tradičního muslimského oblékání do všednodenní západní módy tak, aby byla použitelná i pro věřící muslimky, kolekce D&G stojí na opačné filozofii – vkládá západní hédonismus a okouzlení luxusem do tradičních muslimských oděvů.

Přestože The Atlantic, který se kolekcí D&G nedávno zabýval, poznamenává, že může působit jako příklad „nehorázného vykořisťování“, současně tvrdí, že kolekce „dává najevo, že západní móda a islám mohou být esteticky kompatibilním a společensky produktivním spojením, které dává vzniknout krásnému oblečení a přispívá k umenšování marginalizace islámu v zemích, jako je USA, UK nebo Francie“.

„Máme za to, že móda je něco západního a muslimové nejsou součástí Západu,“ říká Reina Lewis z London College of Fashion, která v knize Muslim Fashion: Contemporary Style Cultures upozorňuje na frekvenci, s jakou se muslimské módě věnuje západní zpravodajství, a o mnoho nižší frekvenci, s jakou se na téma zaměřují módní časopisy.

Jestli pomohou hidžáby a abáje od Dolce&Gabbana muslimkám cítit se na amerických a evropských ulicích víc jako doma, je ale sporné. Dolce&Gabbana není značkou, která by měla vliv na západní městskou módu. Většina kousků z muslimské kolekce pravděpodobně poputuje do středovýchodních domů bohaté elity ze Saúdské Arábie, Spojených arabských emirátů nebo Kataru, kde si zákaznice v soukromí rády užijí trochu západní marnivosti.

 

I'll be back in two ✌️ #NYFW

Fotka zveřejněná uživatelem Summer Albarcha (@summeralbarcha),Led 28, 2016 v 10:11 PST


„Pro ty z nás, kdo žijí v Evropě a USA a nemusí nosit abáje, kolekce D&G moc neznamená,“ dočtete se na HijabTrendz. „Radši bych v obchodě našla něco, co mohu opravdu nosit, jako šaty s dlouhými rukávy a skromný střih, který je zároveň elegantní, než abáju. Myslím, že většina muslimek, které nosí hidžáby, chce kvalitní oblečení za rozumnou cenu, které najdou na trhu se skromnou módou.“

Značka D&G oznámila kolekci ve stejný týden, kdy Marc Jacobs udělal hlavní hvězdou své kolekce transgender režisérku Lanu Wachowski a v kampani Louise Vuittona se objevil syn Willa Smithe Jaden Smith v sukni. Módní průmysl už nemůže výrazněji dát najevo, že jeho hlavním letošním tématem je inkluzivita, tedy pozvánka do klubu pro všechny, které léta ignoroval. Zatímco práva pracovních sil ve třetím světě ignorují dál, rozhodly se módní značky cynicky prezentovat jako advokáti progresu. Proklamace inkluzivity je pro jejich byznys momentálně nejslibnějším tahem.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.