eSports jsou digitální sporty 21. století a Dota 2 je jeho pochodní

7. červenec 2016

Je parné nedělní odpoledne a v game centru v pražských Holešovicích je už od rána k vidění podívaná, která bere dech. Deset bojovníků bojuje proti sobě ve dvou týmech ve hře na život a na smrt. Arénou zní řev diváků povzbuzujících své favority, v němž zanikají oslavné výkřiky vítězů a povzdechy poražených. Je to vskutku dechberoucí podívaná. A celá se odehrává na obrazovkách počítačů.

Dota vznikla původně jako mód pro populární hru Warcraft 3 vydanou v roce 2002. Díky své popularitě však nakonec v roce 2013 přerostla do samostatného MOBA, tedy Multiplayer Online Battle Arena, titulu a od té doby je její popularita na stabilním vzestupu. Čtvercová mapa, na které je téměř nekonečné množství kombinací pohybů, je často pro svoji komplikovanost a komplexnost připodobňována k japonské deskové hře šógi. Úkolem pětičlenného týmu, který si vybírá z více než stovky postav, je vyrovnat úlohy ve svém týmu tak, aby společná kooperace jejich schopností zajistila, že ovládnou větší část mapy a získají tak zlato a zkušenosti určené k dobytí základny soupeře.

Před dvěma lety publikovala vývojářská společnost Valve, která za hrou stojí, na YouTube dokument, v němž ukazuje cestu několika profesionálních hráčů Doty 2 za jejich snem stát se těmi nejlepšími na světě. V případě jednoho z nich, Ukrajince Danila Ishutina, v současnosti jednoho z nejlepších hráčů na světě, jeho matka pronesla, že za výjimečné schopnosti ve hraní her jejího syna může fakt, že už od mala projevoval velké nadání ve hře na klavír. A opravdu. Vidět naživo hrát poloprofesionální až profesionální hráče jakoukoliv hru je jako vidět hrát klavíristu. S takovým umem a přesnosti se pohybují jejich prsty, jedno zdali po klaviatuře či po klávesnici. Nicméně, tohle není koncert jednoho člověka, ale společná symfonie pěti lidí, kteří spolu musí komunikovat, v každé vteřině hry analyzovat situaci a hledat ta nejlepší řešení. Právě taktické dovednosti jsou absolutní nutností konkrétně při hraní Doty 2.

Je to to nejlepší, co jsme mohli sehnat a společnými silami zorganizovat. Komunita tohoto titulu je v Čechách poměrně malá i my se jí věnujeme pouze ve svém volném čase, “ říká Vladimír Chadima, jeden z organizátorů tohoto turnaje, v obědové přestávce. Spolu s Danielem Gorolem založili před dvěma lety streaming projekt AR Studio, kde využívají svých zkušeností bývalých hráčů k expertnímu komentování této hry. Spolu také zorganizovali už druhý ročník turnaje s názvem cARnage, který se stal oficiálně největším turnajem svého druhu v historii.

Online části turnaje se zúčastnila velká spousta týmů, ze kterých nakonec pět postoupilo do play-off. Z těch se nakonec tři utkaly v offline finále o prize pool v hodnotě 70 000 korun. Právě prize pools bývají na turnajích Doty, z nichž jeden z největších, tzv. major, se koná i v nedalekém německém Frankfurtu, ze všech eSports jedny z největších, a představují tak možnost pro hráče stát se milionáři výhrou jediného turnaje.

Jsme ve finále. V něm se utká tým NecroRaisers a tým eEriness, který v offline semifinále porazil slovenský tým Flyover. Setkávají se zde pravděpodobně nejlepší hráči, kteří v Čechách tuto hru hrají a kteří zastupují poměrně silné herní kluby, jako v případě NecroRaisers, kteří byli založeni už v roce 1997. Několikahodinové zápolení nakonec končí vítězstvím týmu eEriness, který tak NecroRaisers oplatil porážku z play-off. Někteří z těchto hráčů mají za sebou právě téměř deset hodin intenzivního hraní her a evidentně vyčerpaní opouštějí arénu. Tento turnaj ale není jenom zábava, jeho uspořádáním organizátoři a sama komunita tak trochu usilují o pozornost a přízeň soukromých subjektů, které by mohly v budoucnu podobné akce podporovat. Dnešek vypadá na úspěch. Všichni odcházejí spokojení.

03664191.png

Competitive gaming je zábavou, jejíž obliba bude rok od roku růst nehledě na to, ve kterém herním titulu to zrovna bude. Současná vlna youtuberingu, který pokrývá také streamování her a který zajišťuje jeho autorům statisícová zhlédnutí, tento trend pouze dokazuje.
Hry se hrály a budou se hrát a je pouze otázkou času, kdy si i v České republice někdo uvědomí, že se zároveň jedná o potenciálně velmi dobrý byznys s širokou komunitou, která bude ochotná takový obsah odebírat a sledovat. Blízká budoucnost chystá čas, kdy bude sledování her stejnou samozřejmostí jako sledování jakéhokoliv jiného sportu.

autor: Dominik Čech
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.