Fenomén hry Half-Life: Poločas rozpadu Gordona Freemana

14. listopad 2014

Doktorát z teoretické fyziky ještě nikdy nebyl tak smrtící a návykový. Herní legenda Half-Life slaví dvě významná výročí existence a obracení herního průmyslu i žánru FPS naruby. Od vydání prvního dílu uplyne zanedlouho 16 let, od vydání druhého rovná dekáda.

Říkají mu Gordon Freeman (PhD.) a on jim neříká nijak, protože zásadně nemluví. Živil se sice jako fyzik, ale poté, co došlo v utajeném výzkumném zařízení Black Mesa k rozsáhlé nehodě, která otevřela trhlinu do mimozemského světa Xen, se stal nejefektivnější bojovou jednotkou. Ve svém věrném ochranném obleku HEV prochází mezi světy a čelí nepřátelům z jedné i druhé strany – vojákům speciálních jednotek, zahlazujícím stopy po incidentu, insektoidním bytostem a posléze i výtvorům bývalého nadřízeného z laboratoře, doktora Breena, který se spojí s mimozemskými tvory a založí totalitní organizaci Combine. A při tom všem ovlivňuje Freemanův (sic) život tajemný G-Man, zlověstný muž s kufříkem, který záhadným způsobem ovládá čas a prostor a reguluje běh Gordonova osudu.

Jedním z převratných prvků, které Half-Life vnesl do světa stříleček z pohledu první osoby, byl model vyprávění. Příběhová složka tu sice není extra zamotaná a rafinovaná, nicméně tvůrcům se podařilo velmi účelně přenést celé vyprávění přímo do hry. Takže žádné přidané filmy a předrenderované scény, které hráč nemá pod kontrolou. Gordon i hráči jsou vždy přímými aktéry dějových posunů, které jsou díky precizním skriptům součástí jejich aktivit. Vzniká tak dojem nesmírné dynamiky, protože hra vás nikdy nepustí ven z dění. Entrée prvního dílu, v němž hráč projíždí strhující scenérií laboratoře Black Mesa speciální „tramvají“, patří dodnes k nejefektnějším i nejefektivnějším charakterizacím virtuálního světa. Stejně tak momenty, kdy klíčové akční okamžiky hry orámuje zlověstný elektronický tep strhující hudby.

Half-Life tento model dále rozvíjel a piloval nejen v regulérním pokračování, ale i v pěti rozšířeních, která rozvíjejí základní příběh (první Half-Life doplnily alternativní pohledy na hlavní dějovou linii v podobě Opposing Force, Blue Shift a Decay, druhý pak seriálově navázané Epizody 1 a 2). Prohloubila se kooperace s vedlejšími postavami, rozšířila se mytologie, přibylo možností interakce s proměnlivým prostředím a především se podařilo vypilovat přístup k samotné akční náplni, která od hráče nevyžaduje jen rychlé manévrování a frenetickou střelbu, ale strategickou adaptaci a vynalézavost.

Lehkým paradoxem zůstává, že zatímco svět hry i ostatní aktéři stále více komunikují, Gordon ve všech dílech i epizodách zatvrzele mlčí. Jako by se řídil podle Batmanova hrdinského kréda „It's not who I am underneath, but what I do that defines me“.

03250619.jpeg

Série Half-Life nepřinesla pouze zcela nový pohled na možnosti vyprávění a atraktivní světy (deprimující prostředí kolabující laboratoře Black Mesa, úchvatný cizácký Xen nebo později dystopické město City 17 kdesi ve východní Evropě, které kulisami demolovaných žigulíků, trabantů, tatrovek a pokročilé socialistické urbanistiky připomene Pripjať). Společnost Valve zároveň s vydáním Half-life 2 představila zcela nový přístup k distribuci her. Distribuční platforma Steam (a později podobné jako Origin nebo U-Play) totiž umožňuje zakoupit pouze aktivační klíč a obsah stáhnout, aniž by člověk musel jít do obchodu a koupit disk v krabici.

Dalším přínosem fenoménu Half-Life byl Source engine, ve své době jedinečná technologie, která dovoluje pracovat s fyzikou materiálů zcela převratným způsobem. Jindy banální vlastnosti jako váha nebo pružnost změnily vůbec uvažování nad materialitou předmětů ve virtuálním prostoru. K řešení logických hádanek založených na fyzice vymysleli hoši z Valve tu nejlepší možnou hračku – Gravity Gun. Ta je schopná manipulovat s jakýmkoli předmětem a podle potřeby ho měnit třeba na zbraň patří dodnes k nejúžasnějším vkladům pro žánr FPS stříleček. Spolu s Gravity Gun Valve vymyslelo další, ještě zábavnější nástroj nazvaný Portal Gun. V dvoudílném špičkovém herním zážitku Portal se herní fyzikální model ještě zdokonalil. Hráč může vytvářet dvojici paralelních portálů a překonávat různé překážky i nerovnosti.

Už díky enginu GoldSource prvního Half-Lifu vznikl nespočet velmi kvalitních autorských single i multiplayerových modifikací (vzpomeňme některé zcela mimořádné, které rozvíjí svět hry – Azure Sheep, Point of View nebo Poke 646. Něco podobného proběhlo s Half-Lifem 2 i jeho přídavky. Source engine posloužil k naprosto masivnímu vývoji autorských projektů, které opět universum všestranně rozvíjí. Právě nadšení tvůrců modifikací pomáhá legendu držet stále při životě a vracet se k původním titulům. Nejlepším důkazem je hra Black Mesa z roku 2012, výtečný fanouškovský remake prvního dílu v Source enginu.

Co na to ovšem samotné Valve? Mistrům v napínání a oddalování sice uniklo několik návrhů na Epizodu 3, potažmo rovnou Half-Life 3, ale žádostivé zástupy fanoušků to nijak neuklidňuje. Právě naopak. Všechny nás velmi zajímá, kam se bude interdimenzionální konflikt vyvíjet a jak se k tomu postaví nejmlčenlivější akční hrdina všech dob, doktor teoretické fyziky a profesor destrukce Gordon Freeman.

autoři: Vít Schmarc , Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.