Jak může brexit otrávit život nezávislým kapelám

26. červen 2016

Představte si, že vaší začínající kapele přijde pozvánka na festival v Londýně. Dnes byste pravděpodobně rychle sehnali dodávku, naložili aparaturu a vyrazili získávat nové publikum. Pokud by se Britové rozhodli vystoupit z Evropské unie, vypadal by scénář nejspíš trochu jinak. Dost možná by v něm hlavní roli hrály různé úřady a rozhodně by na řadu přišla i peněženka.

Hraní za Lamanšským průlivem není med. To není žádné tajemství a platí to zejména pro interprety okrajových žánrů nebo na začátku kariéry. Přístup promotérů je oproti kontinentální Evropě – diplomaticky řečeno – chladnější a často bývá problém už jen dostat se přes britské celníky. Ti jsou vyhlášení svou důkladností a po amerických kapelách nesmlouvavě vyžadují pracovní víza, přestože turné ve velké většině případů nebývá výdělečná záležitost. Část zámořských interpretů brázdících Evropu tak Británii rovnou vynechává, nebo musí na hranicích provádět komplikované maskovací manévry. Pokud by Británie opustila EU, respektive schengenský prostor, mohl by podobný scénář postihnout i evropské kapely. Na cestu přes průliv by kromě víza potřebovaly i takzvaný ATA karnet, který slouží jako podrobná evidence veškeré převážené aparatury.

03654540.jpeg

Pořízení takového dokumentu se váže na konkrétní cestu a stojí desítky tisíc korun, ke kterým je potřeba připočítat ještě čas strávený zařizováním karnetu a nekonečným stáním na hranicích. Bez něj by však kapely musely aparaturu proclít, což by bylo ještě dražší. Pro řadu nezávislých interpretů by nákup ATA karnetu stáhl rozpočet britské části turné hluboko do červených čísel. Samostatnou kapitolou by bylo clení triček a desek, jejichž prodej na koncertech obyčejně bývá tím, co turné peněžně drží v plusu. Je pravděpodobné, že minimálně co se týče živého koncertování mladých a nezávislých kapel, by se Británie, pokud by řekla ne Evropské unii, ocitla na periferii zájmu. Tento problém je samozřejmě obousměrný. I pro britské kapely by bylo složitější vyjet na evropské turné. Ztížené podmínky pro koncertování by nejvíc zasáhly nezávislé interprety, kteří zatím nemají zázemí velkých labelů ani davy posluchačů poskytující alespoň nějakou záruku toho, že se z turné nestane finanční katastrofa. Právě tento segment hudební scény přitom funguje jako inkubátor nových trendů a přístupů – a těm by se tak do cesty postavila další významná překážka.

Někteří hudebníci vyjadřují obavy i z toho, že by vízová povinnost mohla poznamenat možnost kreativních kolaborací, stáží nebo rezidenčních pobytů. To se týká především symfonických orchestrů. Dost složité by bylo také nahrávání zahraničních kapel v britských studiích. Překážkami pro koncertování a mezinárodní spolupráci by ale problémy nekončily. Kvůli daním by zřejmě podražily hudební nosiče a to by nejvíc pocítily nezávislé kamenné obchody. Ty se už teď musí prát o své místo na slunci s internetovými distribucemi, sběratelskými servery typu Discogs a v poslední době i s korporátními hudebními obchody, které znovu objevily potenciál vinylu. V důsledku by zdražení mělo dopad i na vydavatelství, přeci jen Británie s 60 miliony obyvateli představuje významnou část trhu.

03654618.jpeg

Brexit však neděsí jen okrajové interprety a nezávislá vydavatelství. Soudě podle analýzy, kterou si nechala zpracovat organizace British Phonographic Industry, má oprávněné důvody k obavám i takzvaný hudební průmysl. Velká část příjmu velkých britských vydavatelství pochází z prodejů v ostatních evropských zemích a změna daní by zřejmě vyvolala propad prodejů fyzických nosičů i digitálních verzí nahrávek. Přísnější pravidla pro vstup do země by s velkou pravděpodobností zasáhla hudební turismus, který v roce 2014 přinesl britské ekonomice v přepočtu na 100 miliard korun.

Samozřejmě nejde zapomínat ani na evropské granty na kulturu, které podporují zajímavé hudební projekty včetně menších festivalů, muzikantských výměn nebo kulturních center. S brexitem by se kohoutky evropských peněz plynoucích do britské hudby pochopitelně zavřely.

03654588.jpeg

Britská hudební scéna byla i z geografických důvodů vždy trochu odříznutá a svérázná, částečně si na tom dokonce zakládala. Pokud by tento týden uspěl brexit, mohlo by to pro ni znamenat o něco větší odříznutí, než je zdrávo.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.