Kompot: Foto s plechovkou, nový track nebo celé album? Brandy objevují sociální sítě českých hudebníků

22. červen 2016

Díky sociálním sítím kolem sebe mladí muzikanti mohou budovat komunitu, která se potom stává zajímavá pro sponzory. Najít způsob, jak této pozornosti využít pro uměleckou tvorbu a nestát se reklamním bannerem, je alchymie, shodují se NobodyListen, Ewa Farna a Johny Machette.

V lednu tweetla Rihanna kód, kterým si fanoušci zdarma stáhli její nové album Anti. Zpěvačka si to mohla dovolit díky smlouvě v hodnotě 25 milionů dolarů s jednou značkou mobilních telefonů a spotřební elektroniky. Firma jí kromě kampaně k albu zaplatila celé turné a také online distribuci zdarma, byť na omezenou dobu. Sociální média interpretů subkultur i mainstreamu nejsou jen způsobem, jak s fanoušky napřímo komunikovat nebo představit nové tracky, ale také zdrojem, jakým pokrýt náklady na hudební produkci, které trápí každého, kdo se jí snaží živit – ať je to autor nebo autorka pro desetitisíce lidí, nebo pro miliony. „Pořádám koncert k deseti letům na scéně, a i kdybych měla úplně vyprodáno, tak celou produkci nikdy nezaplatím. Sponzory potřebuju,“ říká česko-polská zpěvačka Ewa Farna, která svými sociálními účty, na kterých má dohromady skoro milion lidí, zatím cílí na „masovku“, ale ráda by se v budoucnosti vyprofilovala.

03644876.jpeg

Na hudebním festivalu Elekce se potkala se svým vrstevníkem z opačného spektra české hudební scény, třiadvacetiletým producentem a DJem Jakubem Strachem, polovinou hudební formace V/R Nobody, který působí pod uměleckým jménem NobodyListen. „Na začátku jsem dostal plechovku nebo tenisky, ale teď chci, aby firmy podporovaly moji tvorbu. Sejdeme se na začátku roku a já jim řeknu, že chci vydat album, a vymyslíme k tomu nějakou příjemnou strategii nebrandovanou na sílu. Jsem komunitní člověk, ale to se stává pro značky a pro brandy stěžejní. Masové kampaně jsou ohrané. Pokud firmy hledají chytré zákazníky, hledají je touto cestou,“ popsal Strach svoje zkušenosti.

O sociálních médiích a hudbě diskutoval i o rok starší rapper/youtuber Johny Machette, jehož první sólový rap na hudbu Macklemora „udělal“ před třemi roky 10 milionů zhlédnutí na YouTube, a stal se tak nejsledovanějším českým videem vůbec, s dvaadvacetiletou popovou zpěvačkou Ewou Farnou. „Oproti těmhle dvěma jsem ‚malý‘, mám na Facebooku asi 12 000 followerů,“ dodává NobodyListen. I to ale na to, aby našel finanční podporu pro svou hudbu a nemusel přitom bombardovat své fanoušky předpřipravenými posty od reklamní agentury, stačí.

„Internetový“ interpret Johny Machette propojuje svoji mnohými zatracovanou hudbu s ještě zatracovanějšími „youtuberskými“ videi. „Nejvíc hejtů dostanu pokaždé, když vydám novou písničku,“ přiznává. Díky svému YouTube kanálu nyní spolupracuje s několika mezinárodními firmami na celostátních kampaních. Práce se sociálními sítěmi je jeho každodenní realitou, která ale funguje. Je přesvědčený o tom, že každé sociální médium, ať už je to Facebook, Twitter, Instagram, nebo Snapchat, má svoje specifické uživatele, proto je potřeba komunikovat na všech, ale na všech jinak. „Zanedbávat to je dávání příležitosti konkurenci,“ radí hudebníkům.

Sociální sítě ale fungují jako lupa pro status celebrity vytvořené klasickými médii. Hudba jde potom často stranou, třeba u zpěvaček mnohem víc fanoušky zajímá odhalená kůže. „Jsem mladá a sociální sítě musím používat, ale nebaví mě. Občas se u toho hrozně vytáčím. Třeba pokud uveřejním fotku, na níž mám make-up a vlasy, na kterých někdo pracoval čtyři hodiny, a mám alespoň minimální výstřih, tak dostanu deset tisíc lajků jako nic. Pokud uveřejním fotku z natáčení klipu pro novou desku, tak budu šťastná, když budu mít tisíc. Je to pro mě depresivní, ale je to důkaz toho, jak klasická média vyformovala to celebritství. Snažím se profilovat jako zpěvačka, ale lidi často přijdou na koncert, nezajímá je ta hudba a chtějí se se mnou jen vyfotit,“ posteskla si dvaadvacetiletá zpěvačka Ewa Farna.

Jaký vztah mají mladí hudebníci k televizi a jak v dnešní internetové době funguje hudební televize? Poslechněte si Kompot Radia Wave živě z festivalu Elekce.

03644877.jpeg
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.