Nepřizpůsobivé zastávky: Chceme Prahu bez bariér

30. květen 2013

Skoro polovina tramvajových zastávek v Praze neodpovídá bezbariérovým parametrům. Přístup pro vozíčkáře chybí na velké části stanic metra – zejména v centru. Na tuhle nepříliš utěšenou situaci poukazoval happening Nepřizpůsobivé zastávky.

„Chceme přímo v ulicích města ukázat, kde jsou konkrétní bariérová místa, a ukázat tím, že je jich po Praze strašně moc. Lidi třeba vedle takového místa bydlí a ani o něm nevědí, protože chodí a vyjít pár schodů pro ně není problém. Ale to se taky může jednou změnit, na vozíčku se může ocitnout každý a pak teprve si tu situaci uvědomí na vlastní kůži,“ vysvětluje mi před Právnickou fakultou UK jeden z organizátorů akce Erik Čipera. I když počasí akci úplně nepřálo, přes vytrvalý déšť se před fakultou sešlo několik desítek lidí – jak chodících, tak na vozíčcích.

Na akci se vypravila i Karolína Chloubová, která je na vozíku a bariérový stav městské hromadné dopravy jí dlouhodobě stěžuje život: „Myslím, že už je na čase, aby se s tím začalo něco dělat. To tempo odstraňování bariér je podle mě hrozně pomalé. Zásadní problém vidím ve stanicích metra, protože velké část stanic metra v centru není pro vozíčkáře přístupná.“
Karolína je proto nucena vystupovat často z metra o několik stanic dřív, než by potřebovala – tedy ve stanici, kde je bezbariérový přístup – a zbytek své cesty pak musí dojet tramvají.

Všechny tramvajové spoje ale nejsou nízkopodlažní, a proto si musí pečlivě vybrat, jakou tramvají a v kolik hodin pojede. Cesta do práce, která by chodícímu člověku zabrala 30 minut, se tak Karolíně může protáhnout skoro na dvě hodiny. Další účastnice happeningu Daniela Komanická upozorňuje, že nízkopodlažní tramvaje nejezdí příliš často: „Někdy se může stát, že bezbariérová tramvaj nejede dvě hodiny.“ Cestování po městě proto lidem na vozíku zabírá mnohonásobně víc času než chodícím.

02898232.jpeg

Happening Nepřizpůsobivé zastávky reaguje na vznikající koncepci pro odstraňování bariér v Praze, na kterém teď pracuje Magistrát hlavního města Prahy. Účastníci akce chtějí, aby byly v této koncepci obsaženy konkrétní termíny odstranění jednotlivých bariér. Jejich dodržování by pak totiž mohla veřejnost sledovat.

Další pochod po nepřizpůsobivých zastávkách se chystá v červnu v Holešovicích.

Spustit audio