Novela školského zákona přinese změny. Neziskovky ale mají výhrady

23. červenec 2014

Ministerstvo školství dokončuje novelu školského zákona. Především poslední úpravy ve vnějším připomínkovém čtení vyvolaly ale rozporuplné reakce. Spory o tom, jestli ve vzdělávání preferovat přístup inkluzivního vzdělávání před umísťováním dětí se speciálními potřebami do praktických škol, novela školského zákona podle vyjádření zástupců řady neziskových organizací spíš neřeší, byť podle nich přináší i řadu pozitivních změn.

Problematický se pro Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání jeví § 183. Ten podle předsedkyně společnosti Kláry Šimáčkové Laurenčíkové umožňuje, aby diagnózu mentálního postižení do budoucna získávaly děti s tzv. kognitivními deficity. To je podle ní až příliš široká kategorie, do které se může dostat celá řada dětí, které teď dobře fungují v běžných školách.

Ministerstvo školství však vidí v této definici diagnostických kritérií naopak přínos. Dítě bude posuzováno z širšího hlediska a nebude brán zřetel pouze na inteligenční kvocient. To zdůraznil také 1. náměstek ministra školství Jindřich Fryč.

Klára Šimáčková Laurenčíková ale v této souvislosti dodává, že je potřeba citlivě vyhodnocovat vzdělávací potřeby každého dítěte. Situace, kdy je do praktické školy umístěn žák, který tam na základě diagnostického kritéria nepatří, jsou podle ředitele Asociace speciálních pedagogů Jiřího Pilaře selháním jednotlivce, nikoli systémovou chybou.

02888524_0.jpeg

„I kritici novely jí přiznávají určitá pozitiva,“ říká Klára Šimáčková Laurenčíková. MŠMT plánuje vytvoření systému, který bude splňovat individuální finanční potřeby jednotlivých školských zařízení a bude upouštět od nekoherentního způsobu financování, což je podle Jiřího Pilaře cesta správným směrem.

Odborníci se shodují, že současný systém není ideální. Učitelům a školám se nedostává adekvátních finančních prostředků a metodologického tréninku k plné realizaci všech dostupných nástrojů inkluzivního vzdělávání. Ministerstvo školství ale ve své aktuální výroční zprávě o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy České republiky deklaruje řadu důležitých koncepčních a strategických materiálů. Jindřich Fryč na závěr dodává, že české školství není v prosazování inkluzivního vzdělávání na začátku a podpora integrace žáků se speciálními potřebami probíhá již řadu let.

autor: Adam Podhola
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.