Predátoři a plameňáci: Bojácný pomník a pardubičtí radní za kašpara

3. leden 2017
Predátoři a plameňáci

Od konce prosince má v Pardubicích na Třídě míru památník první český aviatik Jan Kašpar. Podoba pomníku se v médiích a na sociálních sítích propírala tak dlouho, až se tato diskuze pro milovníky Predátorů a plameňáků stala kauzou roku 2016. Proč budí tuctová figurativní socha letce s vrtulí takové kontroverze?

V roce 2013 vypsala tehdejší radnice města na pomník slavného rodáka veřejnou výtvarně-architektonickou soutěž, kterou rozhodovala odborná komise. Jejím členy byli architekt Jaromír Walter, autor nového polyfunkčního domu v blízkosti plánovaného díla, Irena Králová, architektka a urbanistka z městského Útvaru koncepce a rozvoje, architekt Ondřej Císler, autor slavných postmoderních zlato-černých kašen v Plzni, Vojtěch Míča, vedoucí pedagog Ateliéru sochařství na AVU, a památkář František R. Václavík, který se věnuje historii pardubické architektury a je členem místního okrašlovacího spolku Offcity. Mimořádně dobře sestavená porota, která se orientovala v zadání, vybrala jako nejlepší návrh architekta Petra Pinkase v podobě 37 metrů vysokého sloupu s větrným rukávem a návěstidlem, který svojí výškou korespondoval s okolní zástavbou. Symbolický pomník by donutil místní i návštěvníky Pardubic doslova se podívat do nebe a porozumět odkazu Jana Kašpara ze vzletnější perspektivy. Město by tak získalo velkolepou, nadčasovou realizaci, kterou by se dostalo na mapu současného vizuálního umění.

Mezi odbornou veřejností zavládlo všeobecné nadšení, protože doufala, že skvělý výsledek rozhýbe vody oficiálních veřejných výtvarných realizací v Čechách. Výsledky soutěže se ale nelíbily lokálním letcům, kteří dokonce sepsali petici. Chtěli, aby vítězný návrh nahradila realistická socha aviatika. Podle argumentace signatářů petice „stožár“ dostatečně nevystihuje Kašpara a větrný rukáv v době aviatikových letů ještě neexistoval.

03774226.jpeg

Pardubičtí zastupitelé v reakci na nevoli části laické veřejnosti ignorovali výsledky soutěže a neschválili výstavbu památníku. Přesto, že město za soutěž a projektovou dokumentaci vítězného návrhu vydalo 900 000 korun. Místo toho vybrali bez soutěže bronzovou realistickou sochu v mírně nadživotní velikosti s vrtulí Blériotu. Tento návrh byl v původní soutěži preferován neodbornou, tedy zadavatelskou, částí komise a umístil se jako druhý. Finanční argument radnice byl nesmyslný, rozdíl mezi cenou realizace vítězného díla 2,7 milionu oproti figurativnímu dílu za 1,9 milionu je menší než částka, kterou už utratila za soutěž a vyprojektovaní vítězného návrhu, který vzápětí zamítla. Z veřejných diskuzí bylo zřejmé, že hlavní důvod zamítnutí vítězného návrhu bylo to, že nesplňoval představy některých zastupitelů v čele se samotným starostou Martinem Charvátem (ANO).

Čtěte také

Radnice Pardubic nerespektováním výsledků vlastní soutěže promarnila velkou šanci kultivovat veřejný prostor svého města skutečně aktuálním výtvarným dílem a místo toho si ho zanesla dalším neoriginálním figurativním pomníkem s obligátním atributem podle vlastního vkusu. Na osobnosti Jana Kašpara, který nastartoval motorové létání v Čechách, dnes není zajímavá modelace jeho tváře či dobového oblečení, ale právě jeho inspirativní průkopnictví, široký obzor a odvaha – vlastnosti, které současnému vedení města chybí.

autor: Pavel Karous
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.