Všechna moje kola: Bikesharing dorazil i do Plzně

12. září 2014

S prvními systémy sdílení kol ve městech se experimentovalo už v 60. letech minulého století v Nizozemí a později i jinde. Ale až po roce 2000 se s rozvojem „chytrých telefonů“ a mobilního internetového připojení objevily i systémy, které umožňují online lokalizování kol a spravování celé bikesharingové sítě.

Celý koncept byl vymyšlen a je nejvíce rozvinutý v západní Evropě, kde je v mnoha případech financován městy. Ale také v dopravně přetížené a lidnaté Číně jsou projekty sdílení kol ve velké míře podporovány vládou.

Někde sdílení provozují města nebo neziskové organizace, jinde ho sponzorují komerční subjekty, jako třeba banky nebo reklamní agentury. Sdílet se dá zadarmo nebo za jednorázový či paušální poplatek. Stejně tak doba výpůjčky se liší. Kola jsou k dispozici buď ve speciálních stojanech, nebo je lze nechat téměř kdekoliv, záleží na zvolené koncepci. Téměř pravidlem je výrazný a snadno rozpoznatelný design, respektive barva kola. Ta slouží k propagaci a snadnému nalezení kola, ale je i bezpečnostním prvkem. Cíl bikesharingu zůstává stejný – nabídnout levnou, rychlou a bezstarostnou alternativu přetíženým městským motorizovaným dopravám.

„My jsme projekt spouštěli 1. srpna. Hlavní cílovou skupinou mají být studenti vysoké školy, kteří se do města teprve budou vracet, až poté se vytvoří největší skupina uživatelů. Vyráželi jsme do ulic na začátku srpna s dvanácti koly, v současné chvíli jich máme kolem dvaceti,“ říká Petra Dufková, která je společně s Anetou Jelínkovou jednou z koordinátorek bikesharingového projektu čerstvě rozjetého v Pardubicích.

03205278.jpeg

Kromě nich u nás funguje sdílení kol například v Praze, Brně nebo Olomouci, kde projekty provozuje o. s. Rekola. „Být součástí projektu Rekola je výhodnější, protože sdílíme aplikaci, kterou nemusíme vyvíjet lokálně, a získáváme zkušenosti z provozu, který funguje v Praze a dalších městech. Ježdění na kole tady má velkou tradici. Pardubice byly dokonce vyhlášeny v letošním roce hlavním městem cyklistů. Smysl to určitě má.“

Koncem srpna se projekt spustil také v Plzni. Za pomoci soukromého sponzora se postaralo o vlastní bikesharingový projekt občanské sdružení Kontrolní skupina. „My jsme se inspirovali systémem, který funguje v Praze a provozuje ho Rekola. Dokonce nám v úvodu pomohli s nastavením systému. Bylo to velmi prospěšné. Je to v zásadě velmi jednoduchá půjčovna. Kola jsou k dispozici na ulici 24 hodin denně. Startujeme s pětatřiceti koly,“ říká iniciátor Petr Pelcl.

Kolo jsme si v Plzni zkusili půjčit. Po přihlášení do webového rozhraní se na mapě zobrazila všechna dostupná kola. Nejbližší kolo stálo na Masarykově náměstí. Pak stačilo zadat požadavek o vypůjčení s unikátním číslem kola a systém po ověření zobrazil kód k zámku. Kódy zámků se budou systematicky obměňovat z bezpečnostních důvodů. Vracení kol zpět je podobné, po zadání kódu jsme označili, kde jsme kolo nechali, a systém ho nabídl k dispozici dalším uživatelům.

03205277.jpeg

„Samozřejmě hledáme sponzory, kteří budou ochotni přispět na rozšiřování sítě. Když jsem ten systém po Plzni testoval, tak jsem zjistil, že optimální počet by byl kolem sta kol. To je i náš cíl, mít do konce roku v ulicích sto kol,“ uzavírá Petr.

autor: Petr Bouška
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka