YouTube Red je chytrý tah, který zastírá strach Googlu z hudby

22. říjen 2015

O spuštění prémiové služby YouTube se šušká už od loňského roku. Nejprve začal Googlem vlastněný videoportál betatestovat hudební streamovací službu YouTube Music Key. Následně oznámil, že chystá placenou nadstavbu nad samotný YouTube, jejímiž největšími taháky mělo být sledování videí offline a bez reklam. Mnoho lidí svými paralelními plány YouTube zmátl. Včera se ohlášením YouTube Red vše vyjasnilo.

V jádru představuje YouTube Red skutečně nadstavbu nad základní YouTube. Za pro streamovací služby dnes už klasickou cenu 9,99 dolaru či libry se zbavíte reklam a dostanete možnost ukládat si videa pro offline přehrání. Mnozí uživatelé také jistě ocení možnost nechat hrát videa na chytrých telefonech a tabletech v pozadí, i když přejdete do jiné aplikace, která zoufale chyběla.

YouTube se dost možná zalekl toho, jak zatím dopadla konkurenční služba Apple Music, která také nenabízela nic převratně nového. Po vypršení tříměsíčního zkušebního období zdarma zůstalo Applu jen 6,5 milionu platících uživatelů, což je oproti původním velkolepým plánům nabrat jich 100 milionů zoufalé. YouTube Music schovaná za širší restrukturalizaci v rámci Red dává větší smysl a zároveň tento krok ubírá tlak z beder hudební části služby.

YouTube Red zároveň může zabránit odlivu talentů z YouTube, o kterém se mluví v souvislosti s větší konkurencí na poli streamování videa. Součástí služby bude totiž i exkluzivní obsah, o který se postarají slavní youtubeři, jako např. PewDiePie, Lilly Singh, Joey Graceffa nebo Toby Turner. Podle všeho za tučnější výplatu, než jim přináší jejich kanály doteď.

Součástí balíku YouTube Red je i předplatné k už existující streamovací službě Google Play Music. Spletenec finančních toků, který tak vzniká, situaci rozhodně nepomůže. Když uživatel YouTube Red přehraje skladbu na Google Play Music, kdo zaplatí licenční poplatek? A pokud bude hrazen z jeho poplatku za Red, bude tím de facto ubírat peníze tvůrcům videí?

03497033.jpeg

Navzdory převládající kritice vůči menším streamovacím službám je na tom YouTube velmi bídně, co se týče výše vyplacených licenčních poplatků, už teď. Na Red budou tvůrci videí dostávat 55 procent poplatků od uživatelů, rozdělených poměrně podle času sledování jejich videí. To není mnoho oproti 70 procentům, okolo kterých se pohybují podíly na většině hudebních streamovacích služeb. Konkrétní podoba smluv týkajících se samostatně fungující YouTube Music zatím není známa.

Služba YouTube Red bude spuštěna 28. října 2015 ve Spojených státech. Do dalších zemí včetně České republiky by měla být rozšířena v průběhu roku 2016.

YouTube zároveň vyvíjí nátlak na tvůrce obsahu. Pokud se nestanete součástí YouTube Red, budou vaše videa znepřístupněna i na standardním YouTube. Tato praxe připomíná kauzu, kdy si na podobný nátlak stěžovala hudebnice Zoë Keating právě u betaverze služby YouTube Music Key.

Podtrženo a sečteno, už teď je okolo YouTube Red a Music mnoho kontroverzních otazníků. Nicméně pokud by YouTube přesvědčil jen zlomek ze své více než miliardy pravidelných uživatelů k tomu, aby vytáhli peněženku, mohlo by přes streamování začít do kapes tvůrců téct mnohem více peněz. Třeba se mu to povede lépe než Applu.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.