Apple Music nepřináší nic moc nového. Přesto může změnit hudební průmysl

9. červen 2015

Apple včera v San Francisku na své konferenci WWDC představil novou podobu dvou svých služeb: News a Music. Ani jedna z nich nepředstavuje na svém poli žádný zásadní průlom. News jako by z oka vypadla aplikaci Flipboard a Apple Music (nově i se streamovací službou postavenou na Beats Music, kterou Apple koupil před rokem) v sobě pouze kombinuje tři už existující modely. Minimálně u Apple Music to ale pravděpodobně nebude vadit.

Dlouho očekávaná nová podoba služby Apple Music bude spuštěna 30. června ve sto zemích (jestli je mezi touto stovkou i Česko, Apple zatím nespecifikoval, je to ale pravděpodobné). Službu tvoří tři hlavní části. Z aplikace Apple Music se stala primárně streamovací služba za 9,90 dolaru měsíčně, která by měla obsahovat přes 30 milionů skladeb – cena i katalog jsou tedy srovnatelné se Spotify. Kromě hračičky v podobě provázaností s hlasovým ovládáním pomocí systému Siri a zatím poněkud upozaděné podpory videí – což je sféra, do které nedávno nakročilo Spotify také – tu nenajdete nic převratného.

Další část aplikace tvoří Radio Beats One. Spoluzakladatel Beats Music a současný člen týmu stojícího za Apple Music Jimmy Iovine ho označuje za první opravdu „globální rozhlasovou stanici“. Spuštěna má být souběžně se zbytkem aplikace na konci června. Apple pro tyto účely mimo jiné z BBC1 přetáhl moderátora Zanea Loweho. Beats One by měla být přístupná i pro neplatící uživatele. Celá stanice má zdůrazňovat sázku Applu na lidské kurátorství oproti nadvládě algoritmů, které vám doporučují hudbu. V souvislosti s tímto rozhodnutím Apple také překopává své iTunes Radio, pro které mají kurátorované playlisty vytvářet hvězdy jako Pharrell Williams, Dr. Dre nebo Drake, kterému měla smlouva s Applem přinést až 19 milionů dolarů a který by měl skrze Apple Music vydat své příští album.

Apple Music zvolila jinou cestu než Spotify, co se sociálního aspektu týče. Na Spotify se můžete jednoduše inspirovat tím, co poslouchají vaši přátelé (pokud se nerozhodnou to sami skrýt). U Apple Music nic takového nenajdete. Místo toho tu je Connect, který trochu připomíná Tumblr zabudovaný přímo do Apple Music. Umělci by tu měli sdílet zákulisní fotky, videa a podobně. Co ale hudebníky donutí dávat obsah sem místo na Facebook, Twitter a jiné sociální sítě, kde už mají vybudované komunity fanoušků, je záhadou.

Apple Music tedy nepřináší nic moc nového. Apple zároveň nepřesvědčil velká vydavatelství, aby přistoupila na cenu pod 10 dolarů za měsíc. To ale neznamená, že je zklamáním. Apple má výhodu v tom, že jeho uživatelé jsou zvyklí víc utrácet, a navíc má ve svém systému asi 800 milionů jejich platebních karet. Tito uživatelé se tak budou moci k Apple Music přihlásit několika dotyky obrazovky. Apple má ambiciózní plán během krátké doby nasbírat 100 milionů uživatelů (pro srovnání: Spotify má něco přes 20 milionů platících uživatelů).

I kdyby se Applu podařilo přesvědčit jen malý zlomek těchto 800 milionů uživatelů, pro ekosystém hudebních streamů to může znamenat hodně. Během roku 2014 přinesly podle IFPI (Mezinárodní federace hudebního průmyslu) streamovací služby do hudebního průmyslu něco přes 1,5 miliard dolarů. I kdyby Apple přivedl místo plánovaných 100 jen 16 milionů uživatelů (tedy 2 procenta ze zmíněných 800 milionů evidovaných karet), mohl by tuhle částku víc než zdvojnásobit. Předplatitelskou základnu rozšíří i uživatelé Windows, kterým bude aplikace přístupná od svého startu, a Androidu, kterým má být nabídnuta letos na podzim. Hudebníkům (ale hlavně vydavatelstvím) tak pravděpodobně už brzy začne streamování víc vynášet.

Přesto je však nutné si uvědomit, že pro Apple je nejzásadnější prodej hardwaru. Se zbytkem svého byznysu často nakládá jako s prostředkem právě pro zvýšení prodeje svých počítačů, telefonů, tabletů. Co se stane v momentě, kdy bude Apple nucen volit mezi svým byznysem a spravedlivou odměnou pro hudebníky? Přes veškeré své nedokonalosti je v tomto ohledu důvěryhodnější Spotify – jeho osud je totiž na rozdíl od Applu neoddělitelně spojený s vývojem hudební distribuce.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.