Baterie Powerwall od Tesly vám koupí ideál. Kapse ani prostředí ale neušetří

2. červen 2015

Každé ohlášení nového produktu od firmy Tesla Motors a jejího zakladatele T̶o̶n̶y̶h̶o̶ ̶S̶t̶a̶r̶k̶a̶ Elona Muska provází takřka náboženský zápal, kterým se jinak může chlubit snad jen Apple. Výjimkou nebyla ani domácí baterie Powerwall, jejíž předprodej byl zahájen před několika týdny. Je tato glorifikovaná gigantická baterka opravdu takovým průlomem?

Powerwall není první a jedinou baterií svého druhu na trhu. Tesle se ale podařilo srazit cenu na zlomek ceny výrobků svých konkurentů. Menší varianta s kapacitou 7 kWh vyjde na 3000 a větší, 10kWh na 3500 dolarů (tedy v závislosti na kurzu něco okolo 75–90 tisíc korun). Tato cena ale neobsahuje instalaci, cenu za převodník na střídavý proud a údržbu. Například v abnormálnějších tepelných podmínkách by baterie nemusela fungovat optimálně.

Tesla nepřišla s nějakou převratnou technikou. Podle Chipa Registera píšícího pro časopis Forbes náhled pod kapotu baterie odhalí 15 let starou technologii. Společnosti se podařilo srazit cenu baterie převážně díky investici do masové výroby. Cyničtější komentátoři vidí v Powerwall primárně snahu Tesly efektivněji využít obrovskou továrnu, která mimo jiné vyrábí i baterie do elektromobilů Tesla.

Powerwall má tři hlavní využití. Můžete v něm uchovávat energii ze svých solárních panelů pro využití v čase, kdy nesvítí slunce. Když nemáte vlastní solární panely, můžete alespoň čerpat energii v časech, kdy je energie levnější. Ve špičce pak napájíte své spotřebiče z levné energie uložené ve vašem Powerwallu. Pochopitelně může sloužit také jako záložní zdroj energie pro případ výpadku.

03399586.jpeg

Už po týdnu od zahájení předprodeje bylo v USA zarezervováno 38 tisíc kusů Powerwallu. To i přesto, že vám v současnosti na americkém trhu s elektřinou – snad s výjimkou Havaje, kde je drahá – Powerwall neušetří peníze. Nevyplatí se vám ani v českých podmínkách, jak na svém blogu spočítal Patrick Zandl. Elon Musk před tímto faktem nezavírá oči, zároveň se ho však – zdá se – příliš neděsí: „Pokud budete chtít provádět celý cyklus nabíjení a čerpání energie z baterie odpojeni z elektrické sítě, vyjde vás to dráž, než když nebudete zcela odříznuti. To neznamená, že si lidi Powerwall nebudou kupovat.“

Matt Huber píšící pro newyorský levicový magazín Jacobin vidí Powerwall jako ideologický problém. „Nová baterie Powerwall od Tesly nabízí individuální řešení pro kolektivní problém globální změny klimatu,“ píše ve svém článku, ve kterém přirovnává Powerwall k automobilové revoluci. Ta podle něj z principu převádí vysokou environmentální cenu takovéhoto typu dopravy z jedince na společnost, a navíc v americkém kontextu způsobila takřka kolaps veřejné dopravy. „Stojíme před budoucností, ve které budou domácnosti poháněny osobními bateriemi a ve které budou lidé z chudých komunit, kteří si baterie nebudou moci dovolit, odkázáni na zastaralou a podfinancovanou elektrickou síť?“ ptá se Huber.

Přes průlomovou cenu tak Powerwall představuje spíše možnost realizovat osobní ideál odstřihnutí se od sítě než ekonomické a ekologické řešení – ať už z pohledu osobních financí, nebo kolektivního problému vlivu energetiky na změny klimatu.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka