Do války o hudbu na internetu se pravděpodobně chystá vstoupit i Facebook

2. červenec 2015

Množství předplatitelů Spotify stále stoupá, služba Apple Music spustila v úterý a Google by měl svou streamovací službu YouTube Music Key definitivně spustit letos na podzim. Na paty jim šlape spousta podobných menších služeb od Rdia přes Pandoru až po rozpačitý Tidal. Představitelé Facebooku si ale evidentně myslí, že hudební trh na internetu ještě stále není saturovaný a zvažují se na něj vrhnout také.

Facebook se v posledním roce primárně snaží rozšířit zásah videí nahraných přímo na jeho servery (oproti nalinkovaným videím například z YouTube, Vimea a podobně). Nalákat tvůrce videí na svoji stranu se mu daří už jen stoupajícími čísly sledujících – v posledních měsících nastřádá Facebook až 4 miliardy shlédnutých videí každý den. Podle serveru Variety však spoustě mediálních společností chybí možnost videa na Facebooku zpeněžit pomocí reklamy.

Proto Facebook jedná se sportovním kanálem Fox Sports, Americkou basketbalovou akademií, mediální společností Hearst a videoportály Funny or Die a Tastemade o mediálním partnerství. To by mělo Facebooku přinést exkluzivní videa a jeho partnerům 55 % výdělku z reklamy spouštěné mezi nimi. Aby vše fungovalo, chce Facebook začít nabízet po přehrání jednoho videa další navrhnutá k spuštění.

Zároveň se podle zdrojů technologického webu The Verge pustil Facebook do vyjednávání s trojicí velkých labelů, Universal Music Group, Sony Music Entertainment a Warner Music Group. Podle všeho jsou jakákoliv jednání v brzkých stádiích a zástupci major labelů je zcela odmítli komentovat.

02521537.jpeg

Facebook v minulosti experimentoval s partnerstvím se službami Spotify, Rdio a Mog. Mezi oblíbené spekulace zároveň patří možnost, že by Facebook koupil celé Spotify, jelikož zůstává jedním z posledních technologických gigantů bez streamovací služby a Spotify by větší finanční možnosti ve stále vyostřenějším konkurenčním boji také neuškodily.

V kontextu rozmachu facebookových videí je však nejpravděpodobnější, že sociální síť chce přesvědčit velká hudební vydavatelství, aby sdílela některé hudební klipy přímo na Facebooku. Pokud se dá posuzovat podle dlouholetých tahanic mezi labely a Spotify, a do posledních vteřin trvajícího handrkování před startem Apple Music, mají před sebou zástupci Facebooku krušné chvíle. A vzhledem k tomu, na jaké podmínky – podle kterých neměli umělci dostat ani korunu v licenčních poplatcích během úvodních tří měsíců Apple Music – major labely původně přistoupily ve vyjednávání právě s Applem, nedá se čekat, že by z případné dohody měli výrazný prospěch hudebníci.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.