Ello předstírá, že je sociální síť snů

30. září 2014

Kolem sítě Ello, nejnovějšího pokusu o to, jak zabít Facebook, je v posledních dnech hodně povyku. Komunitní síť bývá označována jako anti-Facebook. Původně to byla jen malá komunita asi 100 přátel jednoho ze zakladatelů Paula Budnitze. 7. srpna se síť otevřela veřejnosti. Podle zakladatele byla založena proto, aby byla „jednoduchá, krásná a bez reklam.“ Ve svém manifestu Ello tvrdí, že ostatní sítě své uživatele klamou, sbírají a dále prodávají jejich data inzerentům.

Sociální síť se začala virálně šířit poté, co Daily Dot publikoval článek s názvem Velký exodus gayů z Facebooku začíná. Facebook totiž začal odstraňovat profily lidí z LGBT komunity, takzvaných drag queens. Důvodem je pravidlo používání pravého jména na Facebooku. 25. září Ello dostávalo přes 30 000 žádostí o založení účtu za hodinu. Na Ello se totiž lze dostat jen na pozvání.

Jestli je to jen krátkodobý buzz s jepičím životem, nebo skutečný konkurent Facebooku a dalších, se teprve uvidí. Už teď je ale pár věcí jasných. Ello sice tvrdí, že sběr a prodej dat uživatelů a reklama jsou odporné a neetické. Pravdou je, že Ello získalo nemalé investice. A tito investoři čekají na svůj výdělek. Síť tvrdí, že bude vydělávat na tzv. freemium bázi. To znamená, že nabídne základní služby zdarma a k tomu pár vychytávek, za které si budou moci uživatelé připlatit. Je otázka, jestli takový model bude stačit a zda vidina výdělku z reklamy přece jen nakonec nevyhraje. Minimálně zajímavé totiž je, že ačkoliv zakladatelé tvrdí, že nebudou poskytovat data uživatelů třetím stranám, v podmínkách použití to není úplně vyloučeno.

03217981.png

Facebook sice má mnoho naštvaných uživatelů, ale k tomu, aby začali hromadně odcházet, to nestačí. Ello totiž zatím nenabízí nic, co by uživatele donutilo vracet se zpátky. Nemá v tuto chvíli funkční vyhledávání, takže své přátele tu nenajdete. Síť vám nabízí spoustu obsahu, včetně pornografického materiálu, bez jakékoliv vazby na to, proč by vás nabízený obsah měl zajímat, nebo možnosti filtrace. Cokoliv, co zde sdílíte, může být zobrazeno ostatními uživateli. A není tu žádná možnost, jak se bránit ukradení identity, což se tu běžně stává. Grafika je sice krásná a jednoduchá, ale bez kvalitního obsahu a hlavně uživatelů má síť malou šanci. A nevyužívání dat o chování uživatelů je téměř utopií. Ello používá přinejmenším Google Analytics. Pokud nebude při svém rozvoji přihlížet k tomu, jak se uživatelé na síti chovají, odsuzuje se k mnoha hodinám vývoje zbytečných funkcí, které nikdo nechce.

autor: Blanka Mikulášková
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.