Jak Facebook vybírá obsah? A proč by vás to mělo zajímat?

17. květen 2016

Facebook má na naše životy velký vliv a to se týká i konzumace zpravodajství a žurnalistiky. Není proto moc překvapivé, jak velkou kontroverzi vyvolala nedávná zpráva, že obsah jeho kolonky „trending topics“ ovlivňují kromě počítačových algoritmů i živí lidé a že údajně upozaďuje konzervativní témata. A to je dobře, protože diskuze o postupech sítě, která se tak moc prolíná s naší každodenní realitou, je opravdu potřebná.

„Zpravodajské hodnoty“ jsou koncept, kterým mediální teoretici popisují principy rozhodování o tom, jaké události nebo informace budou v masových sdělovacích prostředcích zveřejněny. A řada lidí by rozhodně nevsadila na to, že ho budeme skloňovat ve spojení právě s Facebookem. Minulý týden se totiž ukázalo, že do výběru „témat na vzestupu“ mohou zasahovat a zasahují živí editoři. A nejen to – v uniklých interních informacích společnosti najdeme, že se rozhodují podle toho, zda o daných událostech a tématech referují i velké, zavedené magazíny a noviny. Bortí se tak představa Facebooku jako prostoru odtrženého od tradičních postupů a starého mediálního světa. Algoritmy nejsou všemocné a alespoň prozatím ani ve Facebooku lidi nenahradí.

Čtěte také

Důležitá je ale ještě jiná věc. I když jsou „trending topics“ spíš marginálie, ovlivňování jejich obsahu ve prospěch určitého světonázoru se neprokázalo a v české verzi Facebooku tuto funkci zatím ani nenajdeme, debata je to přesto zásadní. Odhaluje totiž principy, na kterých největší sociální síť funguje, a jejím důsledkem je i sílící tlak na obecnou transparentnost technologického gigantu. A za tu bychom měli být rádi. Znát to, jakým způsobem nám Facebook obsah předvybírá a filtruje, je s jeho zvětšujícím se dosahem v internetovém světě čím dál důležitější. Jestliže je totiž pro řadu lidí nejen hlavní, ale třeba i jedinou branou k informacím, nutně se tak podílí na konstrukci jejich názorů a vnímání světa.

Jestliže na stará média je potřeba dnes kriticky nahlížet hlavně kvůli jejich vlastnickým strukturám, web 2.0 vyžaduje obezřetnost jiného druhu. Ať už se jedná o lidmi kurátorovaná populární témata, nebo algoritmy přehazované pořadí výsledků ve vyhledávání Googlu, je potřeba mít tyto zákonitosti na zřeteli. Brian Feldman pro magazín New York Times ve shrnujícím článku o kauze kolem Trending Topics píše, že „získávat informace jen z jednoho zdroje je vždycky špatný nápad – tak začněte surfovat trochu odvážněji!“. A má pravdu větší než kdy dřív.

03523269.jpeg
Spustit audio