Jak se máte prokopat tou horou blbostí (na internetu)?

16. duben 2015

Tok informací na internetu je každým dnem větší a větší. Každou vteřinu o vaši pozornost na sociálních sítích usilují stovky až tisíce mediálních domů, blogů, youtubových kanálů, ale i muzikantů a bůhvíkoho všeho. Každá ze sociálních sítí se s tímto problémem vypořádává po svém.

Do popředí se dostává problém, jak se v záplavě informací dostat k těm, které chcete. V hudební sféře si to moc dobře uvědomuje třeba Spotify, které jako první ve větší míře začalo těžit ze sociální funkce svých playlistů. Stejně tak Apple má na své chystané streamovací službě Beats Music v plánu dát značný prostor playlistům, které budou mít pod palcem hudební žurnalisté.

Jednoduchý, ale efektivní kurátorský kanál provozuje Američan John Little. Vede blog Blogs of War, na kterém od roku 2002 mapuje problematiku národní bezpečnosti a zahraniční politiky. Nejcennější na sporadickém blogu, kde nedávno začal zveřejňovat i nepravidelný podcast, je ale jeho twitterový kanál. Na něm Little shromažďuje desítky odkazů na to nejzajímavější ze sfér svého zájmu, co daný den můžete na internetu najít. Vyčerpávající proud informací těží z jeho mnoho let trvajícího napojení na lidi z oboru. Pokud chcete vědět, co zrovna hýbe světovými konflikty, Blogs of War by ve vašich feedech neměl chybět.

Jason Hirschhorn prošel MySpacem a MTV, aby se nyní stal neoficiálním králem informací v Silicon Valley. Na počátku jeho úsilí stál poměrně skromný newsletter Media Redefined. Když se k jeho odběru začalo přihlašovat víc a víc lidí, přidal Hirschhorn i web a twitterový účet, který měl své odběratele zásobovat tím nejlepším z průsečíků světa popkultury, techniky a médií. Postupně se newsletter a web tak rozrostly, že se Hirschhorn rozhodl rozšířit pole působnosti o obdobné kanály zaměřené na hudbu, sport a módu. Zároveň postupně shromáždil tým lidí, který mu s výběrem článků z celého webu pomáhal.

Na začátku dubna pak Hirschhorn spustil své vrcholné dílo. Nový web, přejmenovaný pouze na REDEF, spojuje jednotlivé kanály (a občasný vlastní obsah, který jeho tým tvoří) s funkcemi sociálního webu. Můžete zde jednoduše monitorovat, jaké články čtou vaši přátelé, ale i osobnosti, které chcete sledovat. Sdílení obsahu, který vás zaujal, na sociální sítě nebo do vašich čtecích aplikací, jako Pocket nebo Instapaper, je stejně tak přímočaré. Celý web ale táhne kupředu především fantastický výběr týmu REDEF. Hirschhorn o zaměření svého kurátorského webu píše: „Nezajímá nás příliš, že se stala nějaká událost, ale spíš co znamená, jak nás ovlivňuje, zajímají nás různé úhly pohledu na věc.“

Pokud vám nevyhovuje představa obsahu, který za vás vybírá jeden či víc odborníků, je tu pro vás Nuzzel. Tento web – a teď už i aplikace (iOS / Android) totiž volí jiný přístup. Jednoduše si tu vytvoříte účet, kterému dovolíte přístup ke svému Facebooku nebo Twitteru. Nuzzel vám pak seřadí odkazy z celého internetu, které v posledních 24 hodinách sdíleli vaši přátelé nebo prostě lidé, které sledujete. Na prvních místech vám Nuzzel pochopitelně nabízí ty odkazy, které sdílelo nejvíc lidí. Nemusíte se tak bát, že kvůli facebookovým algoritmům, které sledují vlastní cíle, nebo rychlému toku Twitteru přijdete o zprávu, která rezonuje vaší sociální bublinou.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.