Pokud SoundCloud nepřestane popuzovat všechny okolo, pomalu vyhasne

25. červen 2015

SoundCloud vždy platil za jeden z nejživějších serverů, co se hudby týče. Našli jste tu vše od hudby neznámých, začínajících muzikantů až po nejnovější tracky od Skrillexe. Živá komunita na SoundCloudu, točící se primárně kolem tanečních žánrů, však v posledních měsících trpí snahou serveru zlepšit svou finanční situaci a udržet si přízeň velkých labelů. To se mu ale nedaří ani z jedné strany.

Sám jsem se na konci loňského roku v této rubrice SoundCloudu zastal s tím, že po serveru nikdo nemůže chtít, aby byl pro dobro svých uživatelů prodělečný. Spousta kritiky tehdy nehodnotila konkrétní kroky, ale předčasně odsuzovala samotný fakt, že SoundCloud jde ve snaze vyrovnat rozpočet více po penězích. Od té doby však SoundCloud udělal hned několik polovičatých kroků, kterými neuspokojil výtky jedné strany a druhou ještě více popudil.

Krásným příkladem je zavedení reklamy. V omezené podobě tu funguje už několik měsíců. Na jednu stranu irituje dlouholeté uživatele. Na stranu druhou však výtěžek z ní dokáže jen stěží uspokojit požadavky velkých labelů, aby jimi vlastněná hudba šla na serveru snáze a více zpeněžit, a zlepšit finanční situaci SoundCloudu samotného. Jak totiž ukazuje právě probíhající debata okolo freemium modelu (týkající se hlavně streamovací služby Spotify nebo YouTube), reklama přehrávaná mezi skladbami bohužel není schopná vygenerovat příliš velké příjmy.

Ve snaze vymáčknout z reklam co nejvíce oznámil SoundCloud minulý týden, že omezí možnost streamovat obsah mimo svůj web (za pomocí aplikací a embedů). Tuto funkci neznemožní úplně, pouze nastaví limit na 15 tisíc povolených streamů mimo SoundCloud během každých 24 hodin.

Skalní uživatele SoundCloud nepotěší dohodou s losangeleskou firmou ZEFR. Ta stojí za YouTube využívaným systémem Content ID, který má na starosti rozpoznávání copyrightovaného obsahu ve videích a jehož obdobu zavádí právě i SoundCloud. V momentě, kdy takový obsah najde, nabídne majiteli práv možnost obsah zablokovat, zpeněžit pomocí reklamy, nebo nechat být. Problém je, že tento systém nefunguje vůbec dokonale – jako copyrightovanou hudbu identifikuje např. kočičí předení. Už tak popuzené uživatele SoundCloudu by mohl necitlivý software, který navíc přenáší důkazní břemeno z vlastníka na uživatele, definitivně od serveru odradit.

V posledních týdnech začalo navíc Sony Music stahovat ze SoundCloudu hudbu muzikantů, které zastupuje (s čímž oni samotní nemohou nic udělat). Klopýtajícímu serveru tak hrozí, že přijde nejenom o bujné podhoubí, které k němu v posledních letech přilákalo oddané publikum, ale i o ty největší hvězdy, které přinášely miliony posluchačů. SoundCloud tak zůstává rozkročen mezi zájmy svých uživatelů, nezávislých hudebníků i velkých vydavatelství. Neuspokojuje ale nikoho a během krátké doby by z něho mohly zbýt jet doutnající trosky.

Čtěte také

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.