Děrné štítky26. února  2015 v 17:20  

Snapchat ukazuje, že i malými kroky dojdete daleko (i když zakopnete)

Snapchat od svých začátků jako „ta aplikace, kde fotky mizí“ ušel dlouhou cestu - Foto: Sociální síť Snapchat

Snapchat od svých začátků jako „ta aplikace, kde fotky mizí“ ušel dlouhou cestuFoto: Sociální síť Snapchat

Nedávno jsme pro vás připravili přehled několika „jiných“ sociálních sítí. Chyběl ale největší konkurent zavedených sítí – Snapchat. Ten totiž od svých začátků jako „ta aplikace, kde fotky mizí“ ušel dlouhou cestu. A to i přes několik skandálů.

Dnešnímu světu sociálních sítí do značné míry dominují dva kontinenty: na prvním místě Facebook a jím vlastněný Instagram, na druhém pak Twitter a jeho vizuální dítko Vine. Na Google+ už totiž zdá se zanevřel i samotný Google a jím vlastněný YouTube se čím dál tím více posouvá blíže streamovacím službám. Mezi tyto dva hegemony se však po malých krůčcích vecpal třetí konkurent. Snapchat sice nezveřejňuje, kolik má uživatelů, podle nedávných odhadů by ho mělo alespoň jednou měsíčně používat až 200 milionů lidí. 

Snapchat se zrodil jako společnost nabízející podivnou službu. Svým přátelům přes ni můžete poslat fotku (a na tu případně něco domalovat či dopsat) a ta dle vaší volby po jedné až deseti vteřinách zmizí. Snapchat se svezl na znechucení lidí ze sledovacích praktik ze strany jak technologických společností, tak vlád. Jeho zakladatel Evan Spiegel následně šokoval média, když nejdřív odmítl prodat Snapchat Facebooku za 3 miliardy dolarů a následně Googlu za 4 miliardy. Podle všeho dobře udělal, protože podle čerstvých valuací se jeho hodnota pohybuje mezi 10 a 20 miliardami. 

Snapchat - Foto: Sociální síť Snapchat

Sourozenci Snapchatu jako Secret a Whisper, které se svezly na stejné vlně zvýšeného zájmu o soukromí, v podstatě nepřežily své loňské skandály a jejich následky – v případě Secretu týkající se kyberšikany, v případě Whisperu sledování vlastních uživatelů, kterým společnost slibovala anonymitu. Ne že by Snapchat byl skandálů ušetřen. Leak desítek tisíc fotek, které měly díky fungování Snapchatu být dávno smazané, si loni v říjnu dokonce vysloužil vlastní pojmenování: The Snappening. 

Na rozdíl od Secretu a Whisperu, pro které je anonymita uživatelů klíčová, není totiž Snapchat na mizení posílaného obsahu postaven až tak jednostranně. „Jestli naše fotky někdy leaknou, moc nás to nezajímá. Ostatně neposíláme si tu fotky svých občanek, ale selfies, na kterých máme pět brad,“ píše Andrew Watts ve svém článku Pohled teenagera na sociální média, ve kterém Snapchat chválí, že není tak narcistní jako ostatní sítě

Největším tahákem je v posledním roce funkce Snapchatu My Story. Pomocí této funkce máte možnost nahrát na Snapchat fotku či video, na které se vaši přátelé mohou během následujících 24 hodin podívat, kolikrát chtějí. Potom je váš obsah smazán. „Vine je jako singl, Instagram je jako EPčko a Snapchat je ekvivalent dlouhohrající desky,“ napsal o My Story Ari Herstand pro server Digital Music News.  

Zajímavou novinkou je také měsíc stará sekce Discover. V ní dává Snapchat prostor partnerským médiím zveřejňovat jejich obsah, který obdobně jako u My Story po 24 hodinách zmizí. Má podpořit sdílení těch skutečně nejlepších článků – a nikoliv těch, u kterých je nejpravděpodobnější, že budou virální. Funkce Discover pravděpodobně neudělá díru do mediálního světa, ale podobné malé krůčky ukazují, že Snapchat už dávno není jen aplikací na sexting a je mnohdy daleko víc v kontaktu s tím, co lidé od sociálních sítí chtějí. 

Pořad: Děrné štítky  |  Stanice: ČRo Radio Wave
Čas vysílání: úterý a čtvrtek 16:20  |  Délka pořadu:  
 

Nové články v rubrice

Anketa

 

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2016 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace